Mobbing an den deutschen Schulen. Am Beispiel der Schulen in Gronau
Šatalova, Edita |
Šio bandomojo tyrimo tikslas – ištirti patyčias Vokietijos miesto Gronau mokyklose ir išsiaiškinti, kaip mokiniai patiria patyčias ir kokių priemonių imamasi patyčių prevencijai ir mažinimui bendrojo lavinimo mokyklose. Siekiant suprasti patyčių sąvoką ir su jomis susijusius įvykius, pirmoje dalyje daugiausia dėmesio skiriama teorijai ir dabartinei mokslinių tyrimų būklei. Antroje dalyje dėmesys skiriamas empiriniam tyrimui, kurį sudaro kiekybiniai ir kokybiniai rezultatai. Siekiant įvertinti klasės klimatą, buvo atlikta mokinių apklausa. Ji atskleidė, kaip gerai mokiniai jaučiasi dabartinėje mokyklos aplinkoje. Pasitvirtino faktas, kad daugelis vaikų savo klasėje jaučiasi nejaukiai dėl mėgdžiojimo, bejėgiškumo ir patyčių ir tikrai norėtų, kad socialinės sąlygos jų klasėje pagerėtų. Paaiškėjo, kad linkę tyčiotis vaikai turi labai gerų socialinių įgūdžių. Jie yra populiarūs klasėje, mylimi klasės mokytojų ir mokinių. Atlikus kokybinį patyčių tyrimą, galima teigti, kad iki šiol bendrojo lavinimo mokyklose įgyvendintos prevencijos priemonės yra geras pavyzdis. Mokytojai turi pakankamai teorinių žinių apie mobingą ir geba atpažinti atpažinti patyčių apraiškas mokykloje. Tyrimo metu atskleista, kad Gronau bendrojo lavinimo mokyklose daugiausia įgyvendinamos šios patyčių prevencijos priemonės: priemonės, skatinančios mokinių socialinę kompetenciją ir pagarbų elgesį vieni su kitais; dalyvavimas mokyklos projektuose patyčių tema ir kituose socialiniuose projektuose, skirtuose patyčių prevencijai. Empirinis tyrimas taip pat parodė, kad pastaraisiais metais, respondentų požiūriu, patyčių mokykloje dažnumas ir intensyvumas išaugo, o tai galima paaiškinti vis dažnesniu naudojimusi socialiniais tinklais.
Zussammenfassung Das Ziel der vorliegenden Pilotenuntersuchung liegt darin, das Mobbing an deutschen Schulen in Gronau zu erfassen. Dabei soll ergründet werden, wie die Schüler das Mobbing erleben sowie welche Maßnahmen zur Vorbeugung und Reduktion von Mobbing-Vorfällen an allgemeinbildenden Schulen in Gronau umgesetzt werden. Um das Konzept des Mobbings und die damit verbundenen Ereignisse zu verstehen, konzentriert sich der erste Teil auf die Theorie und den aktuellen Stand der Forschung. Der zweite Teil konzentriert sich auf die empirische Forschung, die aus quantitativen sowie qualitativen Ergebung besteht. Es wurde eine Befragung von Schülern bezüglich ihrer Einschätzung des Klassenklimas durchgeführt. Dabei wurde dargestellt, wie wohl sich die Schüler in ihrem aktuellen Schulumfeld fühlen. Im Hinblick auf die qualitative Erhebung zum Thema Mobbing ist zu sagen, dass die bisher an Schulen durchgeführten Präventionsmaßnahmen ein gutes Modell darstellen. Es konnte im Rahmen der Untersuchung ergründet werden, dass an allhemeinbildenden Schulen in Gronau vorwiegend die folgenden Maßnahmen zur Mobbing-Prävention umgesetzt werden: Maßnahmen zur Förderung der Sozialkompetenz der Schüler*innen sowie des respektvollen Umgangs miteinander, die Durchführung eines Klassenrates, die Teilnahme an Schulprojekten zum Thema Mobbing wie auch an anderen sozialen Projekten, in deren Fokus die Mobbing-Prävention steht. Die empirische Studie hat außerdem gezeigt, dass die Häufigkeit und Intensität von Mobbing in der Schule aus Sicht der Befragten in den letzten Jahren zugenommen hat, was sich durch die zunehmende Nutzung von sozialen Netzwerken erklären lässt.