The implications of school bullying for students ‘academic performance and personal developmentMs
Jafarova, Konul |
This research investigates the bullying cases and their implications on students’ academic achievement and personal development, also the methods for resisting bullying in secondary education of local schools in Azerbaijan. For this purpose, in total 12 informants (6 secondary education students and six secondary education teachers) from Azerbaijan were interviewed from 2 different public schools, and qualitative research and content analyzes were applied to analyze the collected data. This research has contributed to unveil the bullying cases, the types of bullying cases, implications of school bullying on students’ academic and personal development, also how individuals resist the bullying cases since there is no bullying regulation and policy at local schools in Azerbaijan.
The study disclosed a lack of knowledge and awareness about bullying at schools, and it has a huge negative impact on student's personal development and academic achievement, such as losing interest in a particular subject or becoming shy and angry. The current study has demonstrated that teacher-on-student and student-on-student bullying is an actual issue at schools. These individuals involved in the situation suffer from negative actions. Students and teachers are applying their own methods to resist bullying cases which shows there are no anti-bullying programs at schools. These methods sometimes are effective, sometimes not. Ministry of education and other educators and stakeholders should consider the seriousness of bullying and its implications in the education system of Azerbaijan. Such anti-bullying programs that can be applied and have a positive impact on bullying cases can be adapted in Azerbaijan’s education system, or new anti-bullying programs can be designed considering national curriculum or needs at schools in Azerbaijan.
Šiame tyrime tiriamos Azerbaidžano bendrojo ugdymo įstaigose pasitaikančių patyčių atvejų padariniai mokinių akademiniams pasiekimams ir asmeniniam tobulėjimui, įvertinant galimus tokių patyčių tyipus ir jų prevencijos bei padarinių neutralizacijos būdus. Tuo tikslu buvo apklausta 12 informantų iš dvejų Azerbaidžano bendrojo ugdymo įstaigų (6 mokiniai ir šeši mokytojai), o surinkti duomenys buvo analizuojami taikant kokybinės turinio analizės metodą. Šis tyrimas padėjo atskleisti patyčių atvejus, nustatyti jų tipus, įvertinti patyčių mokykloje padarinius mokinių akademiniam ir asmeniniam tobulėjimui, taip pat nustatyti, kokiomis priemonėmis siekiama užkirsti kelią patyčioms Azerbaidžano bendrojo udgymo mokyklose, kuriose kol kas nėra reglamentuotos patyčių užkardymo politikos.
Tyrimas atskleidė, kad mokyklose trūksta žinių ir supratimo apie patyčias, todėl patyčios itin neigiamai veikia mokinių asmenybės raidą ir akademinius pasiekimus, pavyzdžiui, mokiniai dėl patyčių praranda susidomėjimą tam tikru dalyku, arba tampa itin drovūs bei pikti. Tyrimas atskleidė, kad patyčios yra itin aktuali problema mokytojams ir mokiniams. Šie asmenys, patekę į patyčių situacijas, kenčia nuo neigiamų jų padarinių. Mokiniai ir mokytojai taiko įvairius metodus, norėdami užkardyti patyčių atvejus ar juos neutralizuoti, o tai rodo, kad mokyklose nėra vieningos kovos su patyčiomis programos. Šie pavieniai metodai kartais yra veiksmingi, o kartais ne. Švietimo ministerija ir kiti pedagogai bei suinteresuotosios šalys turėtų apsvarstyti patyčių problemos rimtumą ir pasekmes Azerbaidžano švietimo sistemoje. Azerbaidžano švietimo sistemoje galima pritaikyti jau veikiančias ir veiksmingas kovos su patyčiomis programas, arba kurti naujas patyčių prevencijos programas, atsižvelgiant į nacionalinės ugdymo programos reikalavimus ir ugdymo įstaigų poreikius.