Bendrojo ugdymo švietimo įstaigų vadovų vadybinės kompetencijos ir jų taikymas situacijose, kai jų vadovaujama organizacija susiduria su konkurencijos sąlygomis
Jankūnaitė, Deimantė |
Magistro darbas parengtas siekiant išsiaiškinti kokios bendrojo ugdymo švietimo įstaigų vadovų vadybinės kompetencijos padeda mokyklos valdymui, kai jų vadovaujama organizacija susiduria su konkurencija. Tyrimo tikslas. Nustatyti mokyklų vadovų kompetencijas, kurios stiprintų organizaciją susidūrus su konkurencijos sąlygomis. Tyrimo klausimas. Kokios bendrojo ugdymo švietimo įstaigų vadovų vadybinės kompetencijos padeda mokyklos valdymui, kai jų vadovaujama organizacija susiduria su konkurencija? Tyrimo metodai. • Teorinė analizė. Analizuojami įvairių autorių moksliniai straipsniai, literatūra, disertacijos, švietimo dokumentai ir kita su darbo tema susijusi mokslinė, metodinė literatūra siekiant identifikuoti mokyklų vadovų kompetencijas kai jų vadovaujama organizacija susiduria su konkurencija. • Kokybinis tyrimas. Iš anksto apgalvotas ir parengtas tyrimo instrumentas – pusiau struktūrizuotas interviu. Interviu bus naudojama tikslinė atranka, dėl tyrimo tikslų pasirenkami bendrojo lavinimo mokyklų mokytojai. Tyrimo išvados. Konkurencija daro teigiamą ir neigiamą poveikį mokytojams ir mokyklos bendruomenei. Poveikis daugiausiai susijęs su emociniu patyrimu, kai kelia arba pasidižiavimą, motyvaciją arba atvirkščiai – nusivylimą, baimė, nerimą. Šių klausimų tyrinėjimas parodo, jog abejais atvejais konkurencijos poveikis gali didinti dar labiau atkirtį tarp švietimo įstaigų. Konkurencijos poveikis mokytojams tiesiogiai priklauso nuo mokyklos vadovo reakcijos ir kompetencijų raiškos. Vadovams konkurencijos akivaizdoje išryškėja asmeninio veiksmingumo ir socialinė kompetencija, kurioje daugiausiai reiškiasi gebėjimas arba negebėjimas valdyti emocijas, stresą ir jausmus. Labai svarbi vadybinė kompetencija konkurencijos akivaizdoje išlieka vadovavimo žmonėms komptencija, kurioje tokie aspektai kaip komandos formavimas ir vadovavimas, motyvavimas, delegavimas, stebėjimas, grįžtamasis ryšys, konsultavimas ir bendravimas. Konkurencijos patyrimas yra glaudžiai susijęs su mokyklos vadovo informavimo kompetencija, kurioje svarbu kaip ir kokiu būdu perduodama informacija yra parengta, susisteminama ir pateikiama visiems.
The aim. Identify the competencies of school leaders that would strengthen the organization in the face of competitive conditions. Research question. What managerial competencies of heads of general education institutions help school management when the organization they lead faces competition? Research methods. • Theoretical analysis. Scientific articles, literature, dissertations, educational documents and other scientific and methodological literature related to the topic of the work are analyzed by various authors in order to identify the competencies of school leaders when their organization faces competition. • Qualitative research A pre-thought-out and prepared research tool is a semi-structured interview. Targeted selection will be used in the interviews, and general education school teachers will be selected for the purposes of the research. Findings of the study. Competition has both positive and negative effects on teachers and the school community. The effect is mainly related to the emotional experience, when it causes either pride, motivation or vice versa - frustration, fear, anxiety. An examination of these issues shows that in both cases, the effects of competition can further increase marginalization between educational institutions. The impact of competition on teachers depends directly on the reaction of the school head and the expression of competencies. In the face of competition, managers develop personal effectiveness and social competence, in which the ability or inability to manage emotions, stress, and feelings is most pronounced. A very important managerial competence in the face of competition remains the competence of leading people, in which aspects such as team building and leadership, motivation, delegation, observation, feedback, counseling and communication. The experience of competition is closely related to the information competence of the school head, where it is important how and in what way the transmitted information is prepared, systematized and presented to everyone.