Globalinio atšilimo tematika mokyklinėje geografijoje
Lazauskaitė, Ernesta |
Globalinis atšilimas yra procesas, kurio metu kyla žemės paviršiaus temperatūra, taigi kuomet yra kalbama apie visuotinį atšilimą, dažniausiai yra minimas žmogaus sukeliamas atšilimas, kurį lemia spartus šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio padidėjimas. Tuo tarpu klimato kaita, yra natūralus žemėje vykstantis procesas, kuris vyksta žemėje nuolatos, nuo jos atsiradimo pradžios. Šiame darbe nagrinėtos literatūros autorių teigimu, mokslininkų surinkti ir vis dar teberenkami duomenys patvirtina jog globalinis atšilimas jau prasidėjo ir šio įvykio realumą ir tikrumą įrodo kylanti oro temperatūra. TKKK parengtoje ataskaitoje 2018 metais, buvo nurodyta, jog žmonės ir jų veikla prisidėjo prie vidutinės pasaulinės oro temperatūros padidėjimo. Globalinis atšilimas sukelia klimato kaitą, kuri kelia rimtą grėsmę gyvybei Žemėje - plintančius potvynius ir ekstremalius orus. Visuotinio atšilimo procesas yra vis dažniau minimas reiškinys, į kurį kiekvienas pasaulio gyventojas turėtų atkreipti išskirtinį dėmesį, kadangi pagrindine globalinio atšilimo priežastimi mokslininkai laiko šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio didėjimą dėl žmogaus veiklos: iškastinio kuro deginimo, miškų kirtimo bei gyvulininkystės. Šiame darbe atliktas tyrimas, kuriame yra nagrinėjami mokykliniai geografijos vadovėliai „Žemė“ ir „Gaublys“. Z. Kairaitis (2007) atsižvelgia į tai, jog „geografijos pažinimo objektas suprantamas, kaip geoerdvė, todėl geografiniu tekstu laikytina informacija, kuri sukuria geografinį vaizdinį apie erdvę, aplinkos objektą, procesą ir panašiai“. Vadovėliuose analizuojama informacija apie pateiktą mokomąją medžiagą globalinio atšilimo, klimato kaitos ir šiltnamio efekto tematika. Šis aspektas yra ypatingai svarbi pedagogikos tema, kadangi mokinių supratimo ir nuomonės formavimas mokykloje turės įtakos žemės ateičiai, bei globalinio atšilimo teorijos spartumo plitimui.
Global warming is the process by which the Earth's surface temperature rises, so when people talk about global warming, they are usually referring to man-made warming caused by a rapid increase in greenhouse gases. Climate change, on the other hand, is a natural process that has been occurring on the earth continuously since its beginning. According to the authors of the literature reviewed in this paper, the data collected and still being collected by scientists confirms that global warming has already begun and that the reality and certainty of this event is evidenced by rising air temperatures. The IPCC's 2018 report indicated that humans and their activities have contributed to the increase in global average air temperature. Global warming is causing climate change, which poses a serious threat to life on Earth in the form of widespread flooding and extreme weather. Global warming is a phenomenon that is increasingly being cited and should be of particular concern to everyone in the world, as the main cause of global warming is considered by scientists to be the increase in greenhouse gases due to human activities such as the burning of fossil fuels, deforestation and animal husbandry. The research carried out in this thesis focuses on the school geography textbooks "Earth" and "Globe". Z. Kairaitis (2007) takes into “account that the object of knowledge in geography is understood as geo-space, and therefore a geographic text is information that creates a geographical image of a space, an object in the environment, a process, and so on”. The textbooks analyse the information on the educational material provided on global warming, climate change and the greenhouse effect. This aspect is a particularly important pedagogical topic, as the formation of students' understanding and opinions in school will have an impact on the future of the earth and the rapid spread of global warming theory.