Un esperimento di Flipped Classroom in una classe di Italiano ls: Alla scoperta di gusti e interessi con Tomas
Libas, Tomas |
Tobulėjant kalbų mokymui ir technologijoms, metams bėgant, labai pasikeitė principai, kuriais grindžiami mokymo metodai. Iki šiol manoma, kad humanistinis-afektyvusis mokymas daro vis didesnę įtaką, kad, skirtingai nei tradicinėse metodikose, remiamasi mokytojų ir mokinių rolių persvarstymu, kurios nebėra siejamos išimtinai su statiniu žinių perdavimo ir įsiminimo uždaviniu; taip pat atsižvelgiama į visus emocinius ir psichologinius veiksnius, tokius kaip motyvacija, turinčius įtakos studento mokymosi būdui. Vienas novatoriškiausių klasės tipų taikomas „apverstos klasės“, arba Flipped Classroom, koncepcijai, kuri suteikia dvigubą inversiją, palyginti su tradicine: naujos pamokos paaiškinimui ir analizei skirtą pamoką mokiniai veda namuose ir savarankiškai; vėliau, pamokos metu, su mokytoju visos abejonės išsprendžiamos ir vyksta realus teorinių žinių pritaikymas atliekant praktinius pratimus. Pagrindinis šio tyrimo tikslas yra bandymas įgyvendinti apverstos klasės sąvoką „pradedančiojo“ lygio italų, kaip užsienio kalbos, pamokoje. Taigi, mokymosi skyrius, suskirstytas į tris etapus, buvo sukurtas pagal poreikį: įvadinė vaizdo pamoka, kurią mokiniai žiūrėjo savarankiškai, namų darbas, siekiant patikrinti supratimą apie naują temą, ir, galiausiai, internetinė pamoka, vykusi tiesiogiai su mokytoju. Antrasis šio tyrimo tikslas buvo įvertinti studentų norą ir susidomėjimą tokio tipo mokymu, suprasti, ar įmanoma pritaikyti „Flipped Classroom“ metodą mokant italų kalbos kaip užsienio kalbos; kad tai būtų padaryta, buvo nuspręsta atlikti kokybinius tyrimus per nestruktūrizuotą giluminį interviu su dešimt Vytauto Didžiojo universiteto Erasmus studentų. Straipsnyje pateikiama išsami apverstos klasės pamokos struktūros iliustracija ir klausimyno, pateikto projekte dalyvavusiems studentams, atsakymų apžvalga bei pamokos rezultatai. Surinkti rezultatai skiriasi ir parodo, kad nėra vieningos nuomonės apie apverstos klasės efektyvumą, nes, kaip ir su kiekvienu mokymo metodu, taip ir šiuo atveju, labai daug priklauso nuo kiekvieno mokinio individualių poreikių ir gebėjimų. Vis dėlto, atrodo, kad didelė dalis studentų mano, kad tokio tipo metodai gali būti per daug reiklūs pradedantiesiems studentams (A1 / A2), nes tam reikia daug savarankiško darbo, kuris dažnai, turint minimalius išmoktos užsienio kalbos įgūdžius, gali mažinti studentų motyvaciją ir susidomėjimą, todėl efektyviau būtų tai įgyvendinti pradedant nuo aukštesnių kursų.
Con l’evoluzione della glottodidattica e della tecnologia, i principi su cui si basano i metodi d’insegnamento sono cambiati in maniera significativa nel corso dei secoli. Ad oggi, è sempre più influente il pensiero su cui si appoggia la didattica umanistico-affettiva che, a differenza degli approcci tradizionali, si basa sulla rivalutazione delle figure di insegnante e studente all’interno della classe, che non hanno più un ruolo legato esclusivamente al compito statico di trasferire e memorizzare il sapere; al contrario, si tiene conto anche di tutti i fattori emotivi e psicologici che influenzano la maniera di apprendere dello studente, come per esempio la motivazione. Una delle tipologie di classe più innovative vige sul concetto di flipped classroom, o classe rovesciata, che prevede una doppia inversione rispetto a quella tradizionale: la lezione dedicata alla spiegazione e all’analisi di un nuovo argomento viene svolta dagli studenti a casa e autonomamente; successivamente, durante la lezione con il docente, vengono risolti eventuali dubbi e si procede all’applicazione reale delle conoscenze teoriche eseguendo esercizi pratici. La presente ricerca ha come obiettivo principale il tentativo di implementare il concetto di classe rovesciata all’interno di una lezione di italiano LS di livello “principiante”. È stata quindi creata ad hoc un’unità di apprendimento suddivisa in tre fasi: una video-lezione introduttiva che gli studenti hanno visionato in maniera autonoma, i compiti a casa di verifica della comprensione sul nuovo argomento e, infine, una lezione online in presentia con il docente. Il secondo obiettivo di questo studio è stato quello di valutare il gradimento e l’interesse degli studenti verso questa tipologia didattica, per capire se è possibile applicare il metodo Flipped Classroom all'insegnamento dell'italiano come lingua straniera; per far ciò, si è deciso di condurre una ricerca qualitativa tramite intervista approfondita non strutturata su un campione di dieci studenti erasmus all’Università Vytautas Magnus. Il presente elaborato presenta un’illustrazione dettagliata della struttura della lezione di classe rovesciata in esame e la discussione dei risultati del questionario consegnato agli studenti campione di studio al termine della lezione in presentia. I risultati raccolti variano e dimostrano che non vi è una pensiero omogeneo circa l’efficacia della classe rovesciata perché, com’è valido per ogni metodologia didattica, anche in questo caso dipende molto dalle esigenze e abilità individuali di ciascuno studente. Quello che pare essere pensiero comune è, invece, che questo tipo di metodo può essere troppo impegnativo per studenti principianti (A1/A2), perché richiede molto lavoro autonomo che spesso con competenze minime nella lingua straniera appresa può risultare demotivante e ridurre l’interesse di chi studia, e quindi sarebbe più efficace implementarlo a partire da corsi più avanzati.