Sintetinės vaizdakaitos naudojimas socialinėje platformoje „X“: 2024 m. JAV prezidento rinkimų atvejis
Nedzinskaitė, Simona |
2024-ųjų JAV prezidento rinkimai buvo vienas svarbiausių įvykių, kuriuos galima manyti, kad stebėjo didelė pasaulio dalis. Šie rinkimai pasižymėjo itin dideliu sintetinės vaizdakaitos kiekiu viešojoje erdvėje. Rinkimų metu „X“ platformoje matoma informacija buvo nukreipta į du pagrindinius kandidatus – Kamala Harris ir Donaldą Trumpą. Pastarosios tikslai: diskredituoti politiką, sukurti nepagrįstą įvaizdį ir suklaidinti potencialius rinkėjus. „X“ platformoje surasti sintetinės vaizdakaitos atvejai iškėlė diskusiją tarp platformoje esančių vartotojų, kuri potencialiai prisidėjo prie visuomenės susiskaldymo. Todėl šio tyrimo problema pateikiama klausimu: kokiais tikslais sintetinė vaizdakaita buvo pasitelkiama 2024-ųjų JAV prezidento rinkimų metu? Darbe tiriamas objektas – sintetinės vaizdakaitos atvejai „X“ platformoje per 2024-ųjų JAV prezidento rinkimų laikotarpį. Tiriant šį atvejį, išsikeltas darbo tikslas – išnagrinėti konkrečius sintetinės vaizdakaitos pavyzdžius, siekiant išsiaiškinti jų atsiradimo priežastį bei naudojimą „X“ platformoje, 2024-ųjų JAV prezidento rinkimų metu. Tikslui pasiekti taikomi keli tyrimo metodai: mokslinės literatūros šaltinių analizė, kokybinė turinio analizė ir sintezės metodas. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad 2024-ųjų JAV prezidento rinkimai pasižymėjo nemenku sintetinės vaizdakaitos atvejų kiekiu „X“ platformoje. Pastebėta, kad šioje platformoje plintantys, dirbtinio intelekto pagalba sugeneruoti vaizdai ir vaizdo įrašai daro apčiuopiamą žalą informacijos patikimumui. Sintetinės vaizdakaitos atvejis rinkimų metu sukėlė etinius ir politinius iššūkius, kurie pasireiškė per dezinformacijos plitimą, rinkėjų klaidinimą bei kandidatų diskreditavimą visuomenės akivaizdoje. Svarbiausios išvados: sintetinės vaizdakaitos įrankis geba kurti itin realistiškus vaizdus, kuriuos kartais sudėtinga atskirti nuo tikrųjų. Šia priemone siekiama diskredituoti oponentą ar manipuliuoti rinkėjų nuomone. Politikai privalo nuosekliai komunikuoti su potencialiais rinkėjais, norėdami užtikrinti jų pasitikėjimą ir išvengdami klaidingų interpretacijų, kurias sukuria sintetinės vaizdakaitos priemonė. Nuoseklus ir skaidrus politikas gali padėti rinkėjams susikurti aiškią nuomonę, kuri mažiau priklausytų nuo matomos dezinformacijos viešojoje erdvėje.
The 2024 US presidential election was one of the most important events that can be assumed to have been watched by a large part of the world. These elections were characterized by a particularly large amount of synthetic imagery in the public sphere. During the election, the information seen on the “X” platform was directed at two main candidates – Kamala Harris and Donald Trump. The goals of the latter are to discredit politics, create an unfounded image and mislead potential voters. The cases of synthetic imagery found on the “X” platform have sparked a debate among users on the platform, which has potentially contributed to the division of society. Therefore, the problem of this research is expressed in the question: for what purpose was synthetic imaging used during the 2024 US presidential election? The object of the study – cases of synthetic imaging on the “X” platform during the period of the 2024 US presidential election. The aim of the thesis is to analyse specific examples of synthetic imaging in order to find out the reasons for their appearance and use on the “X” platform, during the 2024 US presidential election. To achieve this goal, several research methods were used: analysis of scientific literature sources, qualitative content analysis, and synthesis method. The research results revealed that the 2024 US presidential election was marked by a significant number of cases of synthetic video on the “X” platform. It has been observed that the images and videos generated by artificial intelligence that are spreading on this platform cause tangible damage to the reliability of information. The case of synthetic imagery during the elections caused ethical and political challenges, which manifested itself in the spread of disinformation, voter misrepresentation and discrediting of candidates in the public eye. Key conclusions: a synthetic imaging tool is capable of creating highly realistic images that are sometimes difficult to distinguish from real ones. This measure is aimed at discrediting the opponent or manipulating the opinion of the voters. Politicians must communicate consistently with potential voters in order to ensure their trust and avoid misinterpretations created by the tool of synthetic imagery. A consistent and transparent politician can help voters form a clear opinion that is less dependent on visible disinformation in the public sphere.