Istorijos ugdymo klausimai laikraščiuose „Dialogas“ ir „Mokykla“ 1988-1996 m.
Stankevičius, Žygimantas |
Lietuvos valstybės atkūrimo metu vyko dideli ugdymo sistemos pokyčiai. Šiame darbe, naudojant laikraščių „Dialogas“ ir „Mokykla“ 1988-1996 m. straipsnius, tiriama, kokie istorijos ugdymo klausimai buvo aptariami švietimo bendruomenės atstovų. Iki šiol tėra labai mažai tyrinėta, kaip buvo keičiamas ugdymas mokyklose ir kokias pozicijas turėjo švietimo atstovai. Todėl keliamas klausimas, kokie istorijos ugdymo klausimai buvo diskutuotini švietimo bendruomenės narių ir kokios nuomonės vyravo tarp jų.
Pirmiausia, apžvelgta tyrime naudotų laikraščių specifika ir turinys istorijos straipsnių tematika. Tiriamuoju laikotarpiu laikraščių tiražai nuolatos mažėjo. Istorijos ugdymo straipsnių kiekis kito netolygiai.
Remiantis publikuotais šaltiniais darbe siekiama išsiaiškinti įvairius požiūrius apie istorijos ugdymo programą, apimant turinį ir ugdymo formą. Vieni autoriai pateikdavo nuomonę dėl temų turinio, o kiti pateikė siūlymus, kiek pamokų skirti tam tikroms temoms bei kuriose klasėse turėtų būti mokoma istorijos. Pradėjus keisti istorijos programą 1988 m. vyko aktyvi diskusija dėl programos turinio ir tinkamumo. Nuo 1993 m. prasidėjo istorijos programų kritika.
Ugdymo programos sudarinėtos pagal tam tikrus bendruosius tikslus ir uždavinius, todėl tyrimo metu išaiškinta įvairios nuomonės šiais aspektais. Švietimo bendruomenės narių nuomonės nesutapo. Viena pusė teigė, jog visus istorijos įvykius reikia vertinti pradedant nuo Lietuvos istorijos mokymo, kita grupė atvirkščiai – jog mokantis pasaulio istorijos būtų žvelgiama ir į Lietuvos istoriją. Įvairių straipsnių autoriai siekė pabrėžti istorijos svarbą, ne tik, kaip faktų ar įvykių sistemą, tačiau siekti rasti įvairių prasmių istorijos mokymui pagrįsti.
Darbe išanalizuoti požiūriai apie istorijos mokomąsias priemones. Svarbiausia priemone įvardintas vadovėlis, tačiau ieškota ir kitų alternatyvų. Dėl nuolatinės ugdymo programų kaitos trūko tinkamų vadovėlių. Abiejuose laikraščiuose spausdinti įvairūs straipsniai bei knygų ištraukos, siekiant pagelbėti mokytojams. Nuo 1992 m. pradėti kritikuoti esantys vadovėliai. Tuo pačiu metu pradėta ieškoti tinkamiausių vadovėlių bruožų.
During the restoration of the Lithuanian state, major changes took place in the education system. Attempts were also made to create new history education systems that would create conditions adapted to the concept of the National School. In this work, using the newspapers "Dialogas" and "Mokykla" in 1988-1996 articles exploring what kind of history education issues were discussed by representatives of the educational community. So far, very little research has been done on how education in schools has changed and what positions education representatives had. The problem is what and how the issues of history education were discussed by the members of the educational community and what opinions prevailed among them. At this point, the study reviews the specifics of newspapers and the topics of content history articles. Newspaper circulation steadily decreased during the period under review. The number of articles on history education changed unevenly. Based on published sources, the work seeks to elucidate various approaches to the history curriculum, including content and form of education. Some of the authors gave an opinion on the content of the topics, while others made suggestions as to how much the lesson should be devoted to certain topics. When the history program began to change in 1988 there was an active discussion about the content and relevance of the program. Since 1993 criticism of history programs began. Curriculum designed with certain general goals and objectives, so the study needs to explain the different views on these aspects. Opinions of members of the educational community disagreed. One side shows that all stories need to be assessed starting from the teaching of Lithuanian history, the other group, on the contrary, evaluated history of Lithuania in the events of world history. The aspiration of the authors of various articles emphasizes the importance of stories, not only as a system of facts or events, but also seeks to find various meanings to underpin the teaching of history. Also clarified educational literature and approaches to their use. The most important tool was the textbook, but other alternatives were sought. Due to the harmful effects of continuing education programs, there was a lack of suitable textbooks. Various articles and excerpts from books were published in both newspapers, depending on the teachers. Since 1992 start criticizing the existing newly released textbooks.