Aukšto moteriško balso (soprano) vokaliniai iššūkiai dainuojant profesionaliame chore
Mozūraitė, Agnė |
Tyrimo problema: soprano balsui chorinio dainavimo praktikoje tenka nemaža atsakomybė, ypatingai jei tai profesionalus choras. Aukšti choro balsai yra labiausiai girdimi, kuriems dažniausiai atitenka melodinės linijos. Jie vaidina pagrindinį vaidmenį chorinių kūrinių harmonijoje ir emociniame pateikime. (Lauridsen, 1994). Soprano balso grynumas ir skaidrumas yra privalu chorinėje muzikoje (Rutter, 2000). Atsižvelgiant į vartotojišką visuomenę, profesionalių chorų krūviai auga, platėja kūrinių, bei stilių diapazonas, todėl iškyla grėsmė balsui pervargti, prarasti kokybę, o tai daro įtaką ne tik individualiam vokalistui, bet ir bendrai choro harmonijos, bei kūrinių atlikimo kokybei. Tyrimo klausimai: Kokie yra soprano balso ypatumai dainuojant profesionaliame chore? Su kokiais vokaliniais iššūkiais susiduria profesionalių chorų sopranai? Kokie metodai padėtų išspręsti ar palengvinti iškylančias vokalines problemas? Tyrimo objektas - aukšto moteriško balso (soprano) vokaliniai iššūkiai profesionalaus choro dainavimo praktikoje. Tyrimo tikslas - įvardinti aukšo moteriško balso iššūkius kylančius dainuojant profesionaliame chore ir jų sprendimo būdus. Tyrimo uždaviniai: Atskleisti soprano balso ypatumus dainuojant profesionaliame chore. Išsiaiškinti vokalinius iššūkius, su kuriais susiduria profesionalaus choro sopranai. Pateikti iškeltų vokalinių problemų sprendimo ar palengvinimo būdus. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, anketinė apklausa, refleksija. Tyrimo metu, išskirti pagrindiniai vokaliniai iššūkiai: vokalinė konkurencija dėl balso senėjimo proceso, šviesaus balso tembro reikalavimas, ilgas dainavimas aukštoje tesitūroje, raiški žodžių artikuliacija aukštose natose, baroko, modernizmo laikotarpio, ,,Pop’’, džiazo ir miuziklo vokalinių stilių įvaldymas, techniniai iššūkiai dėl natūralaus balso senėjimo proceso. Iššukių sprendimo būdai: konkurencijos atžvilgiu svarbus choro vadovų vaidmuo, kuris skatintų tinkamą darbinę aplinką, norą dirbti dėl visų bendro tikslo. Artimas balsių formavimas liežuvio galiuku prie viršutinių priekinių dantų, ,,sirenų’’ pratimas. Diafragminio kvėpavimo pratimai: oro siurbimas per šiaudelį ir iškvėpimas per raidę ,,S’’ vėliau dainuojant įvairias balses, bei ,,burzgimas’’ užčiauptomis lūpomis, kuris koncentruoja kvėpavimą ir atlaisvina galvinį registrą nuo gerklų. Greitos priebalsių atakos iškart pereinančios į balses ir žema, laisva gerklų padėtis. Koloratūriniai, lygaus garso, greitų natų, pratimai. Balso atpalaidavimo pratimai tokie kaip: švelnus balso slidinėjimas žemesnėse natose ar gargaliavimas. Būtinos balsinės pertraukos keičiant vokalinius stilius.
Research problem: the soprano voice carries a considerable responsibility in choral singing practice, especially if it is a professional choir. The high voices of the choir are the most audible, they are usually given melodic lines. They play a key role in the harmony and emotional presentation of choral works. (Lauridsen, 1994). The purity and transparency of the soprano voice is a must in choral music (Rutter, 2000). Considering the consumer society, the workload of professional choirs is growing, the range of works and styles is expanding, therefore there is a threat of voice overwork, loss of quality, which affects not only the individual vocalist, but also the overall harmony of the choir, and the quality of the performance of the works. Research questions: What are the characteristics of the soprano voice when singing in a professional choir? What vocal challenges do sopranos face in a profesional choir? What methods would help solve or alleviate emerging vocal problems? The object of the study: the vocal challenges of a high female voice (soprano) in professional choir singing practice. The purpose of the study: to identify the challenges of a high female voice that arise when singing in a professional choir and ways to solve them. Research objectives: To reveal the aspects of the soprano voice when singing in a professional choir. To identify the vocal challenges faced by professional choir sopranos. To present methods which would solve or alleviate emerging vocal problems. Research methods: analysis of scientific literature, questionnaire survey, reflection. During the research, the main vocal challenges were identified: vocal competition due to the voice aging process, the requirement for a bright voice timbre, long singing in a high tessitura, expressive word articulation in high notes, mastering the vocal styles of the Baroque, Modernism, Pop, jazz and musicals, technical challenges due to the natural voice aging process. Ways to solve challenges: the role of choir directors is important in terms of competition, which would promote a proper working environment, a desire to work for a common goal for all. Close formation of vowels with the tip of the tongue to the upper front teeth, the “siren” exercise. Diaphragmatic breathing exercises: sucking air through a straw and exhaling through the letter “S” while singing various vowels later, and “gurgling” with closed lips, which concentrates breathing and frees the head register from the larynx. Fast consonant attacks immediately transitioning to vowels and a low, free position of the larynx. Coloratura, smooth sound, fast note exercises. Voice relaxation exercises such as: gentle voice sliding in lower notes or gargling. Necessary vocal breaks when changing vocal styles.