Vaikų emocinis ugdymas įvairialypėje aplinkoje taikant S. Kneipo sveikatinimo metodiką
Andrejeva, Rasa |
Ikimokyklinio ugdymo įstaigose pritaikyta metodika vaikų emocijų ugdymui, paremta holistine S. Kneipo metodologija, gali būti taikoma kitose Lietuvos ugdymo įstaigose, modifikuojant pagal vaikų amžių ir vaikų ugdymosi aplinką. Tyrimo problema – pripažįstant vaikų emocinio ugdymosi būtinybę kuo jaunesniame amžiuje ir visos sociokultūrinės aplinkos poveikį jo ugdymosi kokybei, buvo suformuluota mokslinė problema: kokios galimos vaikų emocijų ugdymo įvairialypėje aplinkoje modelių programos? Tyrimo objektas – vaikų emocinis ugdymas. Darbo tikslas – patikrinti programos „Emociškai ir fiziškai stiprus žmogus ugdosi vaikystėje“, kuri parengta remiantis S. Kneipo teorija, veiksmingumą, lavinant ikimokyklinio amžiaus vaikų emocijų atpažinimo ir valdymo gebėjimus stiprinant vaikų fizinę sveikatą, įvairialypėje aplinkoje. Tyrimo metodologija: mokslinės literatūros analizė, mišrusis tyrimo dizainas, apimantis kiekybinį ir kokybinį tyrimus (veiklos tyrimą). Apklausoje dalyvavo ikimokyklinio ugdymo X įstaigos pedagogai ir vaikų tėvai, susipažinę su S. Kneipo metodika taikoma ugdymo įstaigoje. Veiklos tyrimas paremtas S. Kneipo metodikos sveikatinimo elementų taikymu ugdymo įstaigoje, pagal parengtą veiklos planą. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad tėvai ir ikimokyklinio ugdymo įstaigos darbuotojai svarbiausiu elementu vaikų emocijų ugdyme įvardija harmoniją ir judėjimą, pripažįstant mitybos ir vandens svarbą. Veiklos tyrimas leido patvirtinti, vokiečių mokslininko S. Kneipo metodikos taikymo veiksmingumą įvairialypėje aplinkoje, kuri grindžiama penkiais tarpusavyje sąveikaujančiais elementais. Veiklos tyrimo rezultatų pagrindu sudarytas šeimos, socialinio pedagogo ir ikimokyklinio ugdymo įstaigos pedagogų įsitraukimo į veiklas planas ir patikrinta S. Kneipo sveikatinimo elementų pagrindu parengtos programos „Emociškai ir fiziškai stiprus žmogus ugdosi vaikystėje“, veiksmingumas, kuri atskleidė įvairiapusį emocinį ugdymą ikimokykliniame amžiuje, šeimoje ir ikimokyklinėje įstaigoje.
The methodology applied in pre-school education institutions for the development of children's emotions, based on the holistic methodology of S. Kneipp, can be applied in other Lithuanian educational institutions, modifying it according to the age of the children and the children's educational environment. Research problem - recognizing the necessity of children's emotional education at the youngest possible age and the impact of the whole socio-cultural environment on the quality of its education, a scientific problem was formulated: what are the possible model programs of children's emotional education in a diverse environment? Research object – children‘s emotional education. Thesis objective - test the effectiveness of S. Kneipp's hypothetical program in developing the emotional education of preschool children in a diverse environment. Research methodology: analysis of scientific literature, mixed research design, including quantitative and qualitative research (activity research). Pre-school education institution X children‘s teachers and parents, who are acquainted with the Kneipp methodology applied in the educational institution, participated in the survey. The activity research is based on the application of the health elements of S. Kneipp's methodology in the educational institution, rooted on the prepared activity plan. The results of the study revealed that parents and pre-school staff identify harmony and movement as the most important element in the development of children's emotions, recognizing the importance of nutrition and water. The activity research confirmed the effectiveness of methodology application of the German scientist S. Kneipp in a multifaceted environment, which is based on five interacting elements. Based on the results of the research, a plan for the involvement of family, social pedagogue and preschool educators was drawn up and the effectiveness of a hypothetical program based on S. Kneipp's health elements was revealed.