Pianisto virtuoziškumo ugdymas
Vyrauja dvi skirtingos virtuoziškumo sampratos. Harvardo muzikos žodyne rašoma, jog ,,virtuozas – tik techniniais sugebėjimais išsiskiriantis atlikėjas“ (Apel, 1969). Tačiau jam priešiškai teigiama Oxfordo universiteto enciklopediniame straipsnyje, kuriame pabrėžiama, jog šis terminas priskiriamas žmogui, kuris turi puikius įgūdžius bei gebėjimus muzikoje ar kitoje meninėje srityje (Oxford university, 2009). Tai parodo, jog kiekvienas pianistas pasirenka sau tinkamą virtuoziškumo sampratą ir tai, kaip jis suvokia, tai lemia ir jo ugdymo(si) procesą. Todėl iš to atsiranda problema –virtuoziškumas Lietuvoje nėra įrašytas į ugdymo programas ir suvokiamas ar dėstomas kaip atskira disciplina. Tačiau tai – siekiamybė, konstruktas, apie kurį kalba dažnas savo srities profesionalas. Vis dėlto kiekvienas virtuoziškumą supranta skirtingai ir jam skiria skirtingą dalį savo laiko. Tyrimo klausimai:
- Kaip apibrėžti virtuoziškumą?
- Kas yra pianisto virtuoziškumas?
- Kaip ugdyti virtuoziškumą? Objektas – virtuoziškumo ugdymo procesai. Tikslas – atskleisti virtuoziškumo ugdymo(si) procesus. Tyrimo uždaviniai:
- Aprašyti virtuoziškumo sampratą.
- Paaiškinti, kas yra virtuoziškumas pianistui.
- Išsiaiškinti, kaip suprantamas virtuoziškumas.
- Išanalizuoti, kaip virtuoziškumas yra ugdomas. Tyrimo metu gautos išvados leidžia spręsti, kad virtuoziškumo sampratų pasirinkimas, ir jų elementų supratimas lemia tai, jog suvokdami svarbą tik vieno pasirinkto elemento, kreipsime dėmesį bei ugdysime tik jį vieną. Dėl to yra reikalingas mokymas apie virtuoziškumo sampratas, jų elementus tam, kad pianistai turėtų didesnį žinojimą apie čią sampratą, bei gebėtų patys pagal tai kokius elementus ir kaip suvokia, atsirinkti ir nusistatyti savo ugdymo(si) procesus. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, kokybinis tyrimas – interviu. Pagrindinės išvados: pianisto virtuoziškumo ugdymas(is) priklauso nuo virtuoziškumo sąvokos bei elementų suvokimo. Virtuoziškumas pianistui – koordinuotų pirštų, rankos judesių, technikos tikslumo, laisvės, meninės išraiškos siekimas, ugdant savo kaip pianistų – virtuozų potencialą.
There are two different conceptions of virtuosity. The Harvard Dictionary of Music states that „a virtuoso is a performer who excels only in technical ability" (Apel, 1969). However, the opposite is stated in an encyclopedic article from Oxford University, which emphasizes that the term is attributed to a person who has excellent skills and abilities in music or another artistic field (Oxford university, 2009). This shows that every pianist chooses the right concept of virtuosity for himself and the way he perceives it determines the process of his education. Therefore, a problem arises - virtuosity in Lithuania is not included in educational programs and is perceived or taught as a separate discipline. However, this is an aspiration, a construct that is often talked about by a professional in their field. However, everyone understands virtuosity differently and devotes a different amount of their time to it. Research questions:
- How todefine virtuosity?
- What is the virtuosity of a pianist?
- How to develop virtuosity? The object – processes of virtuosity development. The aim – to reveal the processes of virtuosity development. The objectives:
- Describe the concept of virtuosity.
- Explain what virtuosity is for a pianist.
- Find out how virtuosity is understood.
- Analyze how virtuosity is developed. The conclusions obtained during the research allow us to conclude that the choice of the concepts of virtuosity and the understanding of their elements determine that, realizing the importance of only one selected element, we will pay attention and develop only one. Therefore, it is necessary to teach about the concepts of virtuosity, their elements, so that pianists have a greater knowledge of this concept, and are able to select and determine their own educational processes according to what elements and how they perceive. Research methods: analysis of scientific literature, qualitative research – interview. Main findings: the development of the pianist's virtuosity depends on the understanding of the concept of virtuosity and its elements. Virtuosity for the pianist is the aspiration of coordinated fingers, hand movements, technical skills, body freedom, artistic expression in case of developing his potential as a pianist – virtuoso.