The impact of learning experience to career exploration among gap year takers
Tron, Ganna |
Baigiamojo darbo tikslas - ištirti jaunų žmonių laisvų savanoriškos veiklos metų įtaką jų karjeros paieškai ir profesijos pasirinkimui. Problema susijusi su tuo, kad savanoriška veikla yra orientuota ne į mokymosi ir profesinio tobulėjimo tikslų pasiekimą, o į bendruomenės poreikius. Savanoriška veikla ne tik yra glaudžiai susijusi su neformaliu mokymusi ir ameniniu tobulėjimu, bet ir didina žmogiškąjį ir socialinį kapitalą. Tyrimas sutelktas į Europos savanorių tarnybos programos dalyvius ir teigia, kad savanorių neformalus ir formalus mokymasis bei karjeros paieškos atitinka Johno Krumboltzo įvykių mokymosi teoriją. Ši teorija susijusi su planuotais ir neplanuotais įvykiais, kurie skatina mokymosi patirtį, kai žmonės inicijuoja mintis ir elgesį, kurie greičiausiai lems būsimą karjeros pasirinkimą. Šio tyrimo tyrėjas pasiėmė laisvus savanoriškus metus po trejų metų darbo viešosios komunikacijos srityje ir dalyvavo Europos savanorių tarnyboje kaip savanoris Kaune, Lietuvoje. Europos savanorių tarnyba, kaip programos „Veiklus jaunimas“ dalis, suteikia jaunimui galimybę savanoriškai dirbti iki 12 mėnesių kitoje šalyje. Šio darbo empirinė dalis buvo atlikta 2018 m. liepos–gruodžio mėn. Tyrime dalyvavo 15 tiriamųjų, kurie buvo tiriami dėl formalių ir neformalių mokymosi veiksnių bei jų įtakos karjeros paieškos procesui po laisvų savanoriavimo metų. Tyrime buvo padaryta išvada, kad savanoriškos tarnybos metu įvykę neplanuoti įvykiai bei iššūkiai padeda formuoti tokius svarbius asmens įgūdžius kaip prisitaikymas bei adaptacija. Tačiau vis dar iškyla problema, norint įrodyti akivaizdžią mokymosi patirtį iš savanoriškos veiklos. Žvelgiant iš mokymosi ir pedagoginės perspektyvos, formalaus mokymosi pertrauka gali užtikrinti asmeninės karjeros tyrinėjimus, tačiau savanorystė formalųjį švietimą tik papildo. Vis dėlto laisvi savanoriški metai nepakeičia formalaus švietimo, o jauno žmogaus sėkmei įtakos turi visų trijų mokymosi sistemų sinergija. Šiame baigiamajame darbe buvo įrodytas pagrindinis tikslas - savanoriškas darbas turi įtakos profesijos paieškoms ir padeda pasirinkti tolesnę karjerą bei išsilavinimą. Autorius rekomenduoja tolimesnius tyrimus, susijusius su ilgalaikiu savanoriškos tarnybos poveikiu karjeros paieškoms ir profesiniams tyrinėjimams. Turėtų būti apsvarstyta, kaip mokymasis sueina į visumą su visa jų gauta informacija, žiniomis, supratimu, požiūriu, vertybėmis, įgūdžiais, kompetencijomis ar elgesiu bei daro įtaką įsidarbinimui ir vadovavimui.
The purpose of this graduation thesis is to investigate the learning impact of gap year volunteering among young people on their career exploration and further occupation. The problem refers to the fact that mostly voluntary activities are not designed to meet learning and professional development objectives but are focused on community needs. However, volunteering is strongly linked both to non-formal and informal learning and increases human and social capital. The research focuses on the participants of European Voluntary Service Programme and considers volunteer’s informal and non-formal learning and career exploration process in accordance with John Krumboltz Happenstance Learning Theory. This theory refers to planned and unplanned events which boost the learning experiences where individuals initiate thoughts and behaviours that will likely lead to a future career choice. The researcher of this study made a career gap after three years of working in public communication sphere and took part in European Voluntary Service as a volunteer in Kaunas, Lithuania. European Voluntary Service as part of Youth in Action programme of enables young people to conduct a voluntary service for up to 12 months in another country. The empirical part of this thesis was conducted in July-December 2018. Fifteen participants served as subjects in a study designed to investigate drive factors of informal and non-formal learning which influenced a career exploration process after voluntary experience among gap year takers. It was concluded that during voluntary service unplanned events occur where are triggers for developing such crucial skills for nowadays as adaptability. However, there are still a problem to make the learning experience from volunteering so obvious. Looking from learning and pedagogical perspective, a break from formal study can ensure career exploration, however, volunteerism only complements formal education. Moreover, gap year taking don’t exclude formal education, and only synergy of three learning pillars is affected youth success. The main aim of the graduation thesis has been reached. Voluntary work enhances gap year takers career exploration and helps to choose further occupation, career, education. The author recommends further research related to long-term impact of voluntary service on career exploration. It should be considered how learning outcomes in their totality of information, knowledge, understanding, attitudes, values, skills, competencies or behaviours influence employability and leadership.