Pedagogų pasidalytoji lyderystė ir bendradarbiavimas su tėvais ikimokyklinio ugdymo įstaigoje
Tamošiūnienė, Inesa |
Pasidalytoji lyderystė plačiai tyrinėjama įvairiuose švietimo lygmenyse, tačiau ikimokykliniame ugdyme tyrimų atlikta nėra labai daug. Šiuo metu ji vis labiau populiarėja kaip vadovavimo idėja ikimokyklinio ugdymo institucijose, nes yra reikšminga siekiant sėkmingai įgyvendinti pokyčius organizacijoje. Pasidalytoji lyderystė organizacijoje dažniausiai pasireiškia atsisakant hierarchinio valdymo ir pereinant prie partnerystės, suprantant, kad veiksminga lyderystė neapsiriboja vienu asmeniu. Ikimokyklinės įstaigos bendravimas, bendradarbiavimas su tėvais taip pat turi sąsajas su vaikų ugdymo(si) kokybe. Tėvų įsitraukimą, bendravimą ir bendradarbiavimą akcentuoja ne tik gausybė tyrėjų, bet ir įvairūs švietimo bei teisės aktai. Tačiau būtina pripažinti, kad vis dar ieškoma ir naujų būdų bei galimybių, kaip sudaryti tėvams sąlygas kuo veiksmingiau įsitraukti į įstaigos gyvenimą. Šiame darbe keliama mokslinė problema formuluojama klausimu: kokios yra pasidalytosios lyderystės ir bendradarbiavimo su tėvais sąsajos ikimokyklinio ugdymo įstaigoje Lietuvoje? Darbo objektas: pedagogų pasidalytosios lyderystės ir bendradarbiavimo su tėvais sąsajos. Darbo tikslas: nustatyti pedagogo pasidalytosios lyderystės ir bendradarbiavimo su tėvais raišką ir sąsajas. Darbe naudoti šie tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, anketinė ikimokyklinio ugdymo pedagogų apklausa, statistinė duomenų analizė. Atsižvelgiant į atlikto tyrimo rezultatus galime teigti, kad ikimokyklinio ugdymo pedagogų pasidalytoji lyderystė atsiskleidžia įvairiose srityse. Tai apima ir organizacijos vertybių, bendros vizijos puoselėjimą, ugdymo kokybės gerinimą, sprendimų įstaigoje priėmimą. Pedagogai prasmingai prisideda prie įstaigos veiklų, imasi iniciatyvų, dalijasi savo patirtimi su kolegomis. Tyrimas atskleidė, jog ikimokyklinio ugdymo pedagogai siekdami kuo geresnių ugdymo rezultatų nuolat bendradarbiauja su ugdytinių tėvais, padeda ugdytinių tėvams sprendžiant iškilusias problemas, dalijasi savo žiniomis ir patirtimi su jais. Taip pat siekiant gerinti ugdymo kokybę, surasti naujus bendradarbiavimo su ugdytinių tėvais būdus ir strategijas pedagogai bendrauja su administracija ir kolegomis, dalijasi atsakomybe. Kaip parodė tyrimo rezultatai, ikimokyklinio ugdymo pedagogų pasidalytoji lyderystė glaudžiai susijusi su bendradarbiavimo su tėvais raiška.
Distributed leadership is widely studied at various levels of education, but not much research has been conducted in pre-school education. Currently, it is becoming increasingly popular as a leadership idea in pre-school education institutions, as it is significant in achieving successful implementation of changes in the organization. Distributed leadership in an organization is most often manifested by abandoning hierarchical management and moving to partnership, understanding that effective leadership is not limited to one person. Communication and collaboration with parents in a preschool institution also have links with the quality of children's education. Parental involvement, communication and collaboration are emphasized not only by numerous researchers, but also by various educational and legal acts. However, it is necessary to recognize that new ways and opportunities are still being sought to create conditions for parents to be involved in the life of the institution as effectively as possible. The scientific problem raised in this paper is formulated as the question: what are the links between distributed leadership and collaboration with parents in a pre-school institution in Lithuania? Object of the work: the links between distributed leadership of educators and collaboration with parents. The purpose of the work: to determine the expression and links between distributed leadership of educators and collaboration with parents. Research methods: analysis of scientific literature, questionnaire survey of preschool educators, statistical data analysis. Considering the results of the conducted research, we can state that distributed leadership of preschool educators is revealed in various areas. This includes fostering organizational values, a common vision, improving the quality of education, and making decisions in the institution. Educators meaningfully contribute to the activities of the institution, take initiatives, and share their experience with colleagues. The study revealed that preschool educators, in order to achieve the best possible educational results, constantly collaborate with parents of their children, help parents of their children solve problems, and share their knowledge and experience with them. Also, in order to improve the quality of education, find new ways and strategies for collaboration with parents of their children, educators communicate with the administration and colleagues, and share responsibility. As the results of the study showed, distributed leadership of pre-school educators is closely related to the expression of collaboration with parents.