Siurrealizmo principų taikymas mados fotografijų serijoje „Eksponato pasąmonė“
Olekaitė, Neringa |
Pasibaigus Pirmajam pasauliniam karui, menininkai ieškojo pozityvesnio požiūrio į gyvenimą. Šie ieškojimai suteikė pradžią siurrealizmo judėjimui. Siurrealizmas – meno kryptis, siekianti atskleisti pasąmonės veikimą, mesti iššūkį racionaliam suvokimui ir tradicinei estetikai. Nors šis meninis judėjimas prasidėjo literatūroje ir dailėje, tačiau vėliau išsivystė ir fotografijoje, o ypač didelė įtaką siurrealizmas turėjo mados fotografijai. Bakalauro darbas grindžiamas tiek teoriniu tyrimu, tiek praktikiniu darbu, siekiant ne tik analizuoti siurrealizmą kaip istorinį judėjimą, bet ir parodyti jo įtaką šiuolaikiniame mados fotografijos kontekste. Teorinėje dalyje aptariami pagrindiniai siurrealizmo principai – automatizmas, erotiškumas ir netikėti sugretinimai. Šie principai darbe parodomi kaip įrankiai išryškinantys pasąmonę ir kvestionuojantys logiką ir normas. Pagrindinė teorinio darbo dalis skirta svarbiausiems siurrealizmo mados fotografams: Man Ray, Horst P. Horst, Guy Bourdin ir Tim Walker. Kiekvienas iš šių fotografų yra analizuojamas kaip siurrealizmo raidos mados fotografijoje pavyzdys. Nepaisant turtingos siurrealizmo istorijos tarptautiniu mastu, jo įtaka Lietuvos mados fotografijoje išlieka minimali ir netyrinėta. Šis trūkumas sukuria tiek spragą, tiek galimybę – erdvę eksperimentams, kurie gali išplėsti mados fotografijos supratimą ir reprezentaciją. Praktikinėje darbo dalyje buvo sukurta fotografijų serija „Eksponato pasąmonė“. Serijoje remiamasi teorinėje dalyje nustatytais principais: pasąmonės analize ir netikėtais sugretinimais. Fotografijos atspindi vietą, kurioje riba tarp žmogaus ir gyvūno tampa neaiškia. Modelio stilius inspiracijos semiasi iš triušio – tai instinktyvus gyvūnas, kuris puikiai atspindi pasąmoninę įtampą. Modelis nėra tiesioginis gyvūno atvaizdas, tai tarpinė forma, kuri sustiprina siurrealistinį tikslą sutrikdyti pažįstamą mąstymą.
After the end of the First World War, artists sought a more positive outlook on life. The search gave a start to the Surrealist movement. Surrealism is an artistic movement that seeks to reveal the workings of the subconscious, challenge rational perception, and traditional aesthetics. Although it began in literature and painting, the artistic movement later developed in photography, with fashion photography being particularly influenced by Surrealism. The bachelor‘s thesis is based on both theoretical research and practical work, with the aim of not only analysing Surrealism as a historical movement, but also to show its influence in the contemporary context of fashion photography. The theoretical part discusses the main principles of Surrealism – automatism, eroticism and juxtapositions. These principles are shown in the work as tools to bring out the unconscious and question logic and norms. The main part of the theoretical work is devoted to the main surrealist fashion photographers Man Ray, Horst P. Horst, Guy Bourdin, and Tim Walker. Each of these photographers is analysed as an example of the development of Surrealism in fashion photography. Despite the rich history of Surrealism internationally, its influence on Lithuanian fashion photography remains minimal and unexplored. This lack creates both a gap and an opportunity - a space for experimentation that can expand the understanding and representation of fashion photography. A series of photographs entitled “The Subconscious of the Exhibit” was created for the practical part of the work. The series is based on the principles established in the theoretical part of the project: the analysis of the unconscious and unexpected juxtapositions. The photographs represent a place where the boundary between human and animal becomes blurred. The model's style takes inspiration from the rabbit, an instinctive animal that perfectly reflects the subconscious tension. The model is not a direct representation of the animal, but an intermediate form that reinforces the surrealist aim of disturbing familiar thinking.