Sisteminio požiūrio į kraujo apytakos ratus formavimas 9-toje klasėje
Grinytė, Austėja |
Problema: mokyklinėje literatūroje lietuvių kalba vyrauja koncepcija, kad yra du atskiri kraujo apytakos ratai, ir nepabrėžiama, jog kraujas organizme cirkuliuoja ratu dviem tarpusavyje susijusiomis cirkuliacijomis, vykdydamas skirtingų medžiagų mainus. Tikslas: suformuoti vientisos kraujo apytakos sistemos koncepciją 9 klasės biologijos pamokoje. Inovacija: sisteminis požiūris į kraujotakos sistemą, kaip į vientisą ratą išskirtą į dvi susijusias cirkuliacines sistemas, o ne du atskirus kraujo apytakos ratus. Uždaviniai:
- Remiantis moksliniais straipsniais bei medicinos darbuotojų parengtais vaizdo įrašais parengti mokiniams lengvai suprantamą pamoką apie kraujo cirkuliaciją organizme.
- Patikrinti ar mokiniai įsisavino vientisos kraujo apytakos sistemos koncepciją, jiems pavaizduojant kraujotakos sistemos schemą ir ją pristatant žodžiu. Tyrimo metodai: mokslinės (straipsniai, universitetams skirti vadovėliai) ir mokyklinės (vadovėliai, bendrieji ugdymo planai, mokytojo knyga) literatūros analizė, mokinių nubraižytų schemų ir jų žodinės prezentacijos pamokos metu analizė. Pamoka vesta Kauno m. gimnazijos, vienos 9 klasės mokiniams, iš kurių buvo 3 vaikinai ir 12 merginų. Išvados. Remiantis skirtinga literatūra: mokykliniais vadovėliais, aukštųjų mokyklų parengtais vadovėliais ir mokymo priemonėmis, animuotais vaizdo įrašais – buvo pasiruošta pamokai apie žmogaus kraujo cirkuliacija organizme. Naudojantis šiomis priemonėmis buvo sukurtos tikslingos pateiktys, skirtos vizualizuoti, pagrindinę mintį, kad kraujas keliauja ratu vienu keliu, bet dviguba cirkuliacija. Pateikta mokomoji medžiaga yra aiški, tiksli ir vizuali. Tai padėjo formuoti sisteminį požiūrį į kraujotakos sistemą bei jos reikšmę visoms kitoms žmogaus organizmo sistemoms. Atlikus mokinių darbų analizę paaiškėjo, jog tik 60% mokinių įsisavino mokomąją medžiagą. Tad tikslas pasiektas tik iš dalies. Didžioji mokinių dalis gebėjo pavaizduoti ir nurodyti kraujo cirkuliaciją organizme, tačiau sunkiau sekėsi ją susieti su širdies darbu (sistole ir diastole), difuzija, nors puikiai suprato dujų mainus, tačiau kitų pernešamų medžiagų mainai taro kraujo ir ląstelių tapo iššūkiu. Taip pat, įsisavinti, jog arteriolės neturi fiksuotos pabaigos, kaip ir venulės neturi fiksuotos pradžios, jog tai tarpusavyje sujungtos kraujagyslės pasirodė taip pat esanti problema. Todėl galima teigti, jog tikslas tik iš dalies pasiektas.
Problem: In the Lithuanian school literature, the prevailing concept is that there are two separate blood circulatory circuits, and it is not emphasized that blood circulates in the body in two related circulations, performing the exchange of various substances. Object: to form the concept of a continuous circulatory system in 9th grade biology lesson. Innovation: a systematic approach to the circulatory system as a single circuit separated into two related circulatory systems rather than two separate circulatory systems. Tasks:
- To prepare an easy to understand lesson on blood circulation in the body based on scientific articles and videos prepared by medical staff.
- To check whether the students have mastered the concept of a continuous circulatory system by depicting the scheme of the circulatory system and presenting it orally. Research methods: analysis of scientific (articles, textbooks for universities) and school (textbooks, general curricula, teacher's book), analysis of students' diagrams and their oral presentation during the lesson. The lesson was conducted in Kaunas city gymnasium, for 9th grade students, of which there were 3 boys and 12 girls. Conclusion: Conclution: Based on different literature: school textbooks, high school textbooks and teaching aids, animated videos - a lesson on human blood circulation in the body was prepared. Using these tools, targeted presentations were created to visualize the basic idea that blood travels in a circle in one path but in a double circulation. The training material provided is clear, accurate and visual. This helped to shape the systemic approach to the circulatory system and its implications for all other systems in the human body. The analysis of the students' work showed that only 60% of the students had mastered the teaching material. So the goal was only partially achieved. Most of the students were able to visualize and indicate blood circulation in the body, but it was more difficult to link it to cardiac work (systole and diastole), diffusion, although well understood gas exchange, but the exchange of other transported substances between blood and cells became a challenge.. Also, assimilating that arterioles do not have a fixed end, just as venules do not have a fixed beginning, that these are interconnected blood vessels have also proven to be a problem. It can therefore be said that the objective has only been partially achieved.