Laiko atspindžiai videomene. Videofilmas „Tėkmė“
Zdanytė, Morta |
Žmogus bando įminti laiko mįslę jau tūkstančius metų. Šiandieninio pasaulio praktikoje akivaizdžiausias šių bandymų rezultatas – laikrodis, kuris laiką sudalino į tikslias ir lygias atkarpas. Tai mechaniškas, techniškas laiko tėkmės matavimo būdas, kuris prieštarauja laisvai ir lanksčiai vidinei žmogiško laiko pajautai. Šiame darbe išskirtas kontrastas ir laiko tėkmės apraiškos analizuojamos per videomeno prizmę, siekiant parodyti, kad videomenas yra nuo laiko priklausoma meno disciplina. Videomenas – tai šiuolaikinio meno šaka, susiformavusi (ir besiformuojanti) dėl palankių technologinių sąlygų, būdingų atskiriems laikmečiams, ir nuo pat radimosi pradžios reflektuojanti visuomenę bei žmogaus būties klodus. Video medijos kūriniai yra grindžiami laiku, kadangi jiems būdinga atitinkama trukmė, per kurią atskleidžiama kūrinio koncepcija, tačiau kai kurie videomeno kūrėjai eksperimentus nukreipia į patį laiką, jį ištęsdami ir modifikuodami. Laiko, laiko tėkmės, videomeno ir žmogaus sąsajos analizuojamos reflektuojant Andy Warhol, Bill Viola ir Dariaus Žiūros kūrybą. Remiantis teorijų ir pavyzdžių tyrimo rezultatais sukurtas videofilmas Tėkmė, kuris konceptualiai vaizduoja nenumaldomą laiko tėkmę ir jos deformacijas, kurios perteikiamos iš subjekto (žmogaus) perspektyvos. Videofilme perteikiama idėja, kad laiko tėkmė yra natūralus dalykas, įkūnijantis nuolatinę kaitą. Darniam žmogaus pasaulio suvokimui esmine sąlyga tampa autentiškas, individualus laiko tėkmės suvokimas, kuris leidžia priimti ir suvokti tikrąjį laiką kaip duotybę, o ne tai kas įkalina ar kelia nerimą.
Man has been trying to solve the riddle of time for thousands of years. In today’s world practice, the most obvious result of these trials is the invention of a clock, which divides time into precise and equal intervals. However, it is a mechanical, technical way to measure the flow of time, which contradicts the free and fluid inner human sense of time. In this paper, the distinguished contrast and the manifestation of the flow of time is analyzed through the prism of video art, in order to show that video art is a time-based art form. Video art is a branch of contemporary art that was formed (and still is ever changing) due to the technological progression of the specific times, and ever since its formative years, has been reflecting society and various layers of human existence. Video media artworks are time-based, as they are characterized by a specific duration during which the concept of the artwork itself is revealed, but some video artists experiment with time itself by extending and modifying it. Here time, the flow of time, connections between video art and man itself are analyzed by reflecting the artworks of Andy Warhol, Bill Viola and Darius Žiūra. Based on the result of the conducted study on theories and examples, the video film Flow was created, which conceptually portrays the relentless flow of time and its deformations through the subject’s (human) perspective. The video film conveys the idea that the flow of time is a natural matter embodying constant change. An essential condition for a harmonious understanding of the human world is an authentic, individual perception of the flow of time, which allows one to accept and perceive the real time as a given, rather than something that can imprison or cause anxiety.