Ar vaikui, gimusiam užsienyje ir turinčiam tos pačios lyties tėvus, bus užtikrinamos vaiko teisės į šeimos ryšius, jei Lietuvoje nėra galimybės administracine tvarka nurodyti abiejų tėvų įtraukiant vaiko gimimą į apskaitą?
Jacaitė, Toma |
Magistriniame darbe yra analizuojamas tos pačios lyties asmenų užsienyje sukurtos šeimos atvykimas į pasirinktą valstybę narę, kuri nereglamentuoja tos pačios lyties asmenų sukurtos šeimos teisių bei jų apsaugojimo. Taip pat nagrinėjama, su kokiais iššūkiais susiduriama siekiant tęsti šeimyninį gyvenimą, įregistruojant vaiko kilmės dokumentą, kuris buvo išduotas kitoje valstybėje narėje, reglamentuojančioje tokių šeimų teises vaiko atžvilgiu. Pagrindinis keliamas klausimas yra, ar nėra pažeidžiamas vaiko interesas bei tėvų ir vaikų teisės ir pareigos tuo atveju, kai pasirinktoje valstybėje nėra pripažįstami lygiaverčiais tėvais kaip tradicinės šeimos nariai. Darbe taip pat yra nagrinėjama šeimos samprata ir jos kitimas daugėjant situacijų, kai tos pačios lyties partneriai yra pripažįstami kaip šeima ar šeimos nariais. Analizuojama ir vaiko kilmės samprata: iš ko ji susideda, kaip nustatoma. Taip pat atsižvelgiama ir į vaiko kilmės nustatymo metodus, kokie yra dažniausiai naudojami Lietuvoje bei svarstoma, ar galima teikti pirmumą formalistiniam (de facto) ryšiui, o ne realistiniam (de jure) tarp vaiko ir tos pačios lyties tėvų nustatant jo kilmę ir suteikiant vienam iš tėvų pilnavertes teises bei pareigas. Šis nagrinėjimas yra svarbus dėl atvejų, jei tokią situaciją reikėtų spręsti Lietuvoje, kai tos pačios lyties sukurta šeima siekia įrašyti vaiko kilmės dokumentą į apskaitą Lietuvoje. Pastebėtina, kad Lietuvoje nėra sudarytos galimybės teisinėje sistemoje (apskaitoje) įregistruoti formos, kurioje būtų nurodomi abu tos pačios lyties tėvai kaip lygiaverčiai. Atsižvelgiant į tai, kad vienas iš asmenų yra laikomas biologiniu, o kitas yra nenurodomas, nes vaiko ir vieno iš tėvų nesieja biologinis ryšys. Todėl teisinėje sistemoje nėra pripažįstamas kaip de facto vienu iš tėvų. Taip pažeidžiama ne tik vaiko teisė turėti abu tėvus ir juos žinoti, bet ir tėvams įgyti teises ir pareigas vaiko interesų atžvilgiu. Todėl darbe nagrinėjama, kokiais pagrindais Lietuva gali atsisakyti ar privalo pripažinti kitos valstybės išduotą vaiko kilmės dokumentą registruojant į pasirinktos valstybės apskaitą. Taip pat nagrinėjami Europos Sąjungos (toliau tekste – ES) Teisingumo Teismo sprendimai dėl valstybių vienokio ar kitokio veiksmų negalimumo (galimumo) sprendžiant vaiko kilmės dokumento įregistravimo apskaitoje klausimą. Atkreiptinas dėmesys, kad darbe yra taip pat nagrinėjamas 2022 metais Europos Sąjungos tarybos reglamento siūlymas „Dėl jurisdikcijos, taikytinos teisės, teismo sprendimų dėl vaiko kilmės pripažinimo, autentiškų dokumentų dėl vaiko kilmės pripažinimo ir Europos kilmės pažymėjimo sukūrimo“, kuris, manoma, labiau apjungtų valstybes nares analizuojant klausimus dėl vaiko kilmės dokumento priėmimo, taip užtikrinant ne tik „tradicinės“ šeimos vaiko teises, bet ir tos pačios lyties asmenų vaiko teises.
The Convention on the Rights of the Child and the treaties ratified by the Republic of Lithuania consider that children have the right to know their parents to know them and to maintain contact with them. In the context of such directly established regulatory settings it is necessary to note that there is a different substantive law of the States which differs from one State to another. This different regulation also refers to the distinction between these rights, i.e., family ties, parental knowledge and other rights and duties that bind parents and children. It should be noted that the European Union does not refer to any direct interference in the determination of national laws of the Member States which concern family relations. Each Member State therefore determines the registration of the child's document of origin in its own way, i.e. by means of the national legislation it has established. The thesis examines the concept of family and how it is changing with the increasing number of situations in which same-sex partners are recognized as family or family members. It also analyses the concept of filiation: what it consists of, how it is determined, and which is given priority - de jure or de facto. It also looks at the methods of determining the child's parentage, as commonly used in Lithuania, and considers whether a formalistic (de facto) rather than a realistic (de jure) relationship between the child and the same-sex parent can be preferred in determining the child's parentage and in granting one of them full rights and obligations. This analysis is relevant if such a situation must be dealt with in Lithuania, where a same sex created family seeks to register the child's parentage in Lithuania. It should be noted that in Lithuania there is no possibility to register a form in the legal system (registry) indicating both same-sex parents as equal, since one of the persons is considered as the biological parent, while the other one is not indicated and is not recognized in the legal system as a de facto co-parent. This violates not only the child's right to have and know both parents, but also the parents themselves, who seek to acquire rights and obligations in the best interests of the child. The paper therefore examines the grounds on which Lithuania may refuse or is obliged to recognize a document of origin issued by another state. This study focuses on the issue of registering the birth certificate of a child when a same-sex family arrives in a Member State and seeks to have the child's document of origin issued in that Member State. It should be noted that in Lithuania, the birth certificate is registered by the civil registry office of the Republic of Lithuania, which is guided by the orders of the national legislator, which specify the form to be filled in for the registration of the birth certificate in the register of the child's descent in the Republic of Lithuania. Currently, Lithuania provides for the possibility of registering a child's birth record only for parents of different sexes who have created a family. It is the information about the father and mother that must be provided on the birth registration form. This action prevents same-sex couples from registering without indicating the sex of the child with whom they have come and chosen to continue their family life. It should be noted that the issue of the registration of a child's pedigree has also been examined by the Court of Justice of the European Union (see more below). In these cases, States have argued that such a recognition may not only be contrary to the State's own public interest, but also that such an action is impossible, since the States do not regulate the possibility of registering the paternity of a child of same- sex parents by referring to oneself as the child's parents. This argument is because the State protects the public interest not only in the legislative sense, but also in the public interest and the protection of the rights of the public. Therefore, the paper deals with the issue of the public interest in relation to the confirmation of the child's birth certificate. The study also examines a proposal for a Regulation of the Council of the European Union in 2022 on "Jurisdiction, Applicable Law, Recognition of Judgments on the Origin of the Child, Recognition of Authentic Instruments of Origin of the Child and the Creation of a European Certificate of Origin"2, which is expected to bring the Member States more closely together in the analysis of the issue of the adoption of a document of origin of the child, thereby guaranteeing the rights of the child of the "traditional" family, as well as those of a child of persons in the same-sex relationship.