Darnus vystymasis geografijos bendrųjų programų kontekste
Buchoveckaja, Lina |
Šiuo metu vyksta naujas bendrųjų programų atnaujinimo etapas, pagal kurį nuo 2023 metų rugsėjo Lietuvos mokyklose pradėtos diegti atnaujintos bendrosios ugdymo programos tam tikroms klasėms. Geografijos dalykas, dėstomas nuo 6 iki 12 klasės, taip pat atnaujintas, įtraukiant naują sąvoką „Darnus vystymasis“. Nors anksčiau darnaus vystymosi tema buvo traktuojama kaip socialinio ugdymo integravimo galimybė, moksliniai darbai daugiausiai buvo skirti įgyvendinimo planams aptarti, o ne šios temos pateikimui mokiniams. Be to, trūksta informacijos apie metodines veiklas šioje srityje. Ši problema paskatino mane rašyti tema „Darnus vystymasis geografijos bendrųjų programų kontekste“. Tyrimo objektas: Darnaus vystymosi geografijos bendrosiose programose analizė atliekant ekologinio pėdsako tyrimą, siekiant sužinoti mokinių darnaus vytymosi sąsają gyvenimiškoje aplinkoje naudojant ekologinio pėdsako klausimus. Tyrimo tikslas: Atliekant mokslinės literatūros analizę išanalizuoti mokinių ugdymo procesą, darnaus vystymosi kontekste. Tyrimo uždaviniai: Aptarti darnaus vystymosi sampratą, raidą ir tikslus; Lietuvos geografijos bendrųjų programų analizė; Išanalizuoti darnaus vystymosi temos įtraukimą Japonijos ir Jungtinės Karalystės ugdymo procese; Atlikus mokinių apklausą išanalizuoti darnaus vystymosi sąsają gyvenimiškoje aplinkoje naudojant ekologinio pėdsako klausimus. Metodai: kiekybiniai metodai (empirinių duomenų rinkimas, anketinės apklausos formatu ir duomenų analizė); kokybiniai metodai. mokslinės literatūros analizė. Naudodamasis ekologinio pėdsako testo klausimais, atlikau anoniminę anketinę apklausą, kuri atskleidžia mokinių įsitraukimą į darnaus vystymosi tikslų įgyvendinimą jų kasdienėje aplinkoje. Apklausa buvo anoniminė, siekiant užtikrinti mokinių privatumą. Atlikus mokslinės literatūros ir anketinės apklausos rezultatų analizę, nustatyta, kad darnaus vystymosi temos įtraukimas į geografijos mokymo(si) programas suteikia unikalią galimybę skatinti mokinių sąmoningumą dėl globalinių aplinkos iššūkių ir darnaus vystymosi principų. Tyrimo rezultatai parodė, kad mokiniai turi įvairius požiūrius ir supratimą apie darnų vystymąsi. Atliekant analizę buvo pastebėta, kad mokytojų rengimas ir metodinė medžiaga yra esminiai veiksniai sėkmingam darnaus vystymosi įtraukimui į geografijos mokymo(si) procesą.
Currently, a new phase of general curriculum renewal is taking place, according to which, from September 2023, updated general education programs for certain classes will be implemented in Lithuanian schools. Geography, a subject taught from class 6 to 12, has also been updated to include the new concept of Sustainable Development. Although previously the topic of sustainable development was treated as an opportunity for integration of social education, scientific works were mainly devoted to discussing implementation plans, rather than presenting this topic to students. In addition, there is a lack of information on methodological activities in this area. This problem led me to write on the topic "Sustainable development in the context of the geography curriculum". The object of the study: Analysis of the geography of sustainable development in general programs by conducting an ecological footprint study in order to find out the connection of students' sustainable development in the living environment using ecological footprint questions. The purpose of the research: to analyze the process of student education in the context of sustainable development by analyzing the scientific literature. Research tasks: Discuss the concept, development and goals of sustainable development; Analysis of general programs of Lithuanian geography; Analyze the inclusion of the topic of sustainable development in the educational process of Japan and the United Kingdom; After conducting a student survey, analyze the interface of sustainable development in the living environment using ecological footprint questions. Methods: quantitative methods (empirical data collection, questionnaire format and data analysis); qualitative methods. analisis of scientific literature. Using the ecological footprint test questions, I conducted an anonymous questionnaire that reveals students' involvement in the implementation of the SDGs in their everyday environment. The survey was anonymous to ensure student privacy. After analyzing the results of the scientific literature and the questionnaire survey, it was found that the inclusion of the topic of sustainable development in geography education programs provides a unique opportunity to promote students' awareness of global environmental challenges and the principles of sustainable development. The results of the study showed that students have different views and understanding about sustainable development. During the analysis, it was observed that teacher training and methodological materials are essential factors for the successful inclusion of sustainable development in the geography teaching/learning process.