Šiuolaikinės kultūros komunikacijos žanrų sklaida Lietuvoje: mediatizacijos galimybės ir padariniai
Grabauskaitė, Austėja |
Kultūros samprata yra kintanti ir suvokiama individualiai. Tai lemia skirtingos vertybės,socialinis ar istorinis kontekstai. Šis reiškinys vienaip ar kitaip pasiekia kiekvieną individą. Kultūros komunikacija sklinda įvairias žanrais, kurie atliepia komunikacijos tikslus ir funkcijas. Mediatizacijos laikotarpiu kultūros sklaida kito atliepdama į šio proceso paveiktų vartotojų poreikius. Spaudosvartotojai keičia žiniasklaidos repertuarus, labiau įsitraukia, naujienas nori gauti greičiau. Pastebėta, kad dėl mediatizacijos ir kintančių kultūros sklaidos vartotojų poreikių, į kultūrą imta žiūrėti paviršutiniškai, daugiau komunikuojama populiarioji kultūra, kultūros sklaida persikėlė į interneto erdvę. Probleminiai klausimai. Ar kultūrai skiriamas toks pats dėmesys kaip kitoms naujienoms? Ar populiarioji ir elitinė kultūros komunikuojamos tokiu pačiu mastu? Kaip keičiasi kultūros žiniasklaida ir jos vartojimas vykstant mediatizacjos procesui? Kaip patenkinami kultūros vartotojų poreikiai? Tyrimo objektas. Kultūros komunikacijos sklaida Lietuvoje mediatizacijos laikotarpiu. Tyrimo tikslas. Nustatyti kaip ir kokias žanrais žiniasklaidoje komunikuojama kultūra bei kaip ji pasiekia žiniasklaidos ir kultūros vartotojus. Tyrimo uždaviniai:
- Aptarti kultūros sąvokos sampratą.
- Apsibrėžti spaudos žanrų sampratą.
- Identifikuoti informacijos sklaidos pokyčius skaitmeninėse medijose ir žiniasklaidoje.
- Aptarti Lietuvos žiniasklaidos svarbą kultūriniame kontekste.
- Pristatyti Lietuvos kultūrinės spaudos žanrų vystymąsi paskutiniais dešimtmečiais.
- Įvertinti kultūros vartotojų poreikius ir kaip juos pasiekia kultūros naujienos. Tyrimo metodai. Mokslinės literatūros analizė, turinio analizė, interviu, lyginamoji analizė, fokus grupė, apibendrinimas. Empirinė lietuviškų kultūros sklaidos kanalų turinio analizė leido apžvelgti kultūros sklaidą Lietuvoje pastaraisiais dešimtmečiais, įvertinti prisitaikymą prie mediatizacijos ir vartotojų poreikių. Kokybinių tyrimų metu nagrinėti meno kultūros žurnalo „Krantai“ ir laidos „ARTimai“ atvejai, jie tarpusavyje palyginti, taip pat diskusijos su fokus grupe metu identifikuoti kultūros sklaidos vartotojų poreikiai ir kaip jie kito mediatizacijos laikotarpiu.
The concept of culture is variable and perceived individually. The reasons for that are different values, social and historical contexts. This phenomenon reaches every individual in one or another way. Culture communication disseminates in various ways, which reflects aims and functions of communication. During mediatization the dissemination of culture is changing and responds to the needs of consumers, who are also affected by this process. Consumers of press change media repertoires, become more involved and feel the need to receive news faster. It is noted that, due to mediatization and the changing needs of users of culture dissemination, attitude to culture is more superficial, mass culture is more communicated and dissemination of culture is moving to Internet. The problem of research. Is culture given the same attention as other news? Are elite and mass cultures communicated to the same extent? How is cultural media and its use changing during mediatization? How culture users needs are met? The object of research. The dissemination of culture communication in Lithuania during mediatization. The aim of research. Determine how and in what genres culture is communicated in the media and how it reaches users of media and culture. The objectives of research:
- To discuss the concept of culture.
- Define the concept of press genres.
- Identify changes of the dissemination of information in digital and mass media.
- To discuss the importance of Lithuanian mass media in the cultural context.
- To present the development of Lithuanian cultural press genres in recent decades.
- Ascertain the needs of users of culture and how the news of culture reach them. The methods of research. Analysis of scientific literature, content analysis, interview, comparative analysis, focus group, summarizing. Empirical analysis of the content of the Lithuanian dissemination of culture channels made it possible to review the dissemination of culture in Lithuania in recent decades, to asses adaptation to mediatization and users needs. During the qualitative research, the cases of the art culture journal „Krantai“ and the show „ARTimai“ were analysed and compared, also, during the focus group discussion, the needs of users of dissemination of culture were identified and how it various due to mediatization.