Senpai - kōhai santykiai Senpai ga Uzai Kouhai no Hanashi animėje
Rauckytė, Gabrielė |
Japonų visuomenėje tradicijos vis dar glaudžiai susijusios su šiuolaikiniu gyvenimo būdu. Viena iš tokių tradicijų – senpai ir kōhai sistema, paremta hierarchiniais santykiais, pagarba ir atsakomybe vyresniam asmeniui. Ši sistema išlieka svarbi tiek mokyklose, universitetuose, darbo aplinkoje, tiek kasdienėje bendravimo kultūroje. Ji padeda užtikrinti socialinę tvarką, stiprina bendruomeniškumą ir vertybių perdavimą tarp skirtingų kartų. Senpai ir kōhai santykiai dažnai vaizduojami ir japonų animacijoje (anime), kur per veikėjų tarpusavio ryšius atsiskleidžia ne tik tradicinės normos, bet ir šiuolaikinės jų interpretacijos. Anime ,,Senpai ga Uzai kōhai no Hanashi“ pavyzdžiu galima matyti, kaip tradiciniai vaidmenys pritaikomi šiuolaikiniame kontekste – išlaikant pagarbą ir hierarchiją, bet kartu įvedant daugiau lygybės, emocinio artumo ir bendradarbiavimo. Tai rodo, kad Senpai ir kōhai santykiai Japonijoje nėra statiški – jie kinta kartu su visuomene, tačiau jų pagrindinės vertybės vis dar išlieka svarbios tiek realiame gyvenime, tiek populiariojoje kultūroje. Šiame bakalauro darbe yra tiriami Senpai ir kōhai santykiai ,,Senpai ga Uzai kōhai no Hanashi“ animėje. Darbo metu iškelta problema, kurioje svarstoma ar pasirinktame anime yra išlaikomi tradiciniai senpai - kōhai santykiai, ar jie yra modernizuoti ir pritaikyti pagal šiuolaikinius Japonijos visuomenės pokyčius. Siekiant gauti atsakymą į iškeltą problemą buvo iškelti trys darbo uždaviniai: 1) Pristatyti senpai ir kōhai santykius Japonų kultūroje. 2) Išnagrinėti senpai ir kōhai santykiai per galios teorijos kontekstą. 3) Išanalizuoti senpai ir kōhai santykių vaizdavimą ,,Senpai ga Uzai kōhai no Hanashi“ animėje. Darbo rašymo metu buvo naudojamasi literatūros analizės metodu, o tyrimo metu buvo naudojamas vaizdinės turinio analizės metodas, kuris buvo naudojamas siekiant išanalizuoti senpai ir kōhai santykius atrinktame anime. Anime buvo atrinktas pagal 3 kriterijus: 1) Vykdyta detali animė paieška, kuris atitiktų senpai–kōhai santykių temą. Pasinaudojus anime rodymo platforma ,,Crunchyroll“ ir raktiniais žodžiais, senpai, houhai, santykiai, pasirinktas ,,Senpai ga Uzai kōhai no Hanashi“ animė, 2) Renkantis anime ,,Crunchyroll“ animė medijų platformoje, atsižvelgta į tai, kad animė nenukryptų nuo nagrinėjamų pagrindinių uždavinių ir atitiktų pasirinktą tyrimo temą, nebūtų per daug romantizuojamas, kad neprarastų senpai–kōhai santykių aspekto. 3) Siekiant darbo naujumo, pasirinktas ne senesnis nei 10 metų anime, kad apimtų ir vaizduotų senpai–kōhai santykius šiuolaikinėje japoniškoje visuomenėje įvairiose gyvenimo srityse. Šie pasirinkti kriterijai padėjo pasirinkti animę, kuris taikliai tiko tyrimo temą, to pasėkoje buvo padaryta išsamesnė vaizdavimą,,Senpai ga Uzai kōhai no Hanashi“ animės veikėjų senpai ir kōhai santykių kontekste. Išvadose pateikiamos animės veikėjų santykų analizės rezultatai.
In Japanese society, traditions remain closely intertwined with modern life. One such tradition is the senpai–kōhai system, which is based on hierarchical relationships, respect, and responsibility toward one's senior. This system remains significant in schools, universities, workplaces, and everyday social interactions. It helps maintain social order, strengthens group cohesion, and facilitates the transmission of values between generations. Senpai–kōhai relationships are also frequently portrayed in Japanese animation (anime), where character interactions reflect not only traditional norms but also modern interpretations. The anime ,,Senpai ga Uzai kōhai no Hanashi“ illustrates how traditional roles are adapted to contemporary contexts—preserving respect and hierarchy while introducing more equality, emotional closeness, and mutual cooperation. This suggests that while senpai–kōhai relationships are evolving alongside societal changes, their core values remain important both in real life and in popular culture. This bachelor’s thesis explores the senpai and kōhai relationship as represented in the anime ,,Senpai ga Uzai kōhai no Hanashi“ (My Senpai is Annoying). The research addresses the central question of whether the anime maintains traditional senpai–kōhai norms or if these relationships have been modernized in response to changes in contemporary Japanese society. To address this question, the thesis sets out three objectives: (1) To present the cultural context of senpai–kōhai relationships in Japan; (2) To examine these relationships through the lens of power theory; (3) To analyze the representation of senpai–kōhai dynamics in anime, ,,Senpai ga Uzai kōhai no Hanashi“ (My Senpai is Annoying). During the writing of the thesis, the method of literature analysis was used, while during the research stage, a visual content analysis method was applied. This method was used to analyze the senpai–kōhai relationships in the selected anime. The anime was selected based on three criteria: 1) A detailed search was conducted to find an anime that fits the theme of senpai–kōhai relationships. Using the anime streaming platform "Crunchyroll" and keywords such as "senpai", "kōhai", and "relationships", the anime ,,Senpai ga Uzai kōhai no Hanashi“ (My Senpai is Annoying). was selected. 2) When choosing the anime on the "Crunchyroll" media platform, attention was paid to ensure that the anime did not deviate from the main research objectives and remained relevant to the selected research topic. Care was also taken to avoid anime that overly romanticized the relationships, so as not to lose focus on the senpai–kōhai dynamic. 3) To ensure the novelty of the work, an anime no older than 10 years was selected. This allowed the study to encompass and portray senpai–kōhai relationships in contemporary Japanese society across various aspects of life. These selected criteria helped identify an anime that precisely fit the research topic. As a result, an in-depth analysis of the senpai–kōhai relationships as portrayed through the characters in Senpai ga ,,Senpai ga Uzai kōhai no Hanashi“ (My Senpai is Annoying). was conducted. The conclusions present the findings of the analysis of these character relationships.