Ar azartinių lošimų reklamos draudimas yra proporcinga priemonė, užtikrinanti visuomenės apsaugą nuo neigiamo reklamos poveikio?
Margevičiūtė, Erika |
Šiame magistro darbe keliamas probleminis klausimas, ar azartinių lošimų reklamos uždraudimas yra proporcinga priemonė, užtikrinanti visuomenės apsaugą nuo neigiamo reklamos poveikio. Atsakant į šį klausimą svarbu išanalizuoti ne tik Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo 10 str. 9 d. nuostatą ir jos pataisą, reglamentuojančią azartinių lošimų reklamos draudimą, bet ir Europos Sąjungos teisės aktus, palyginti teisinį azartinių lošimų reklamos reglamentavimą užsienio valstybėse. Pirmame skyriuje apibrėžiamos esminės sąvokos: azartiniai lošimai, reklama ir reklamos laisvės principas, analizuojamas proporcingumo principas, esminiai jo elementai ir turinys, vadovaujantis, moksline literatūra, remiantis proporcingumo principo testo kriterijais: (1) ar azartinių lošimų reklamos draudimas yra tinkama priemonė, padedanti pasiekti visuomenės ir nepilnamečių asmenų apsaugą nuo neigiamo reklamos poveikio; (2) ar nėra švelnesnių priemonių, pavyzdžiui azartinių lošimų reklamai taikyti tam tikrus ribojimus, padėsiančius pasiekti pasiekti visuomenės ir nepilnamečių asmenų apsaugą nuo neigiamo reklamos poveikio; (3) ar siekiama visuomenės ir nepilnamečių apsauga užtikrins šių asmenų apsaugą nuo žalingo reklamos poveikio ir bus didesnė nei galimi lošimo bendrovių pelno praradimai, išaiškinamas proporcingumo principas. Antrame skyriuje analizuojamas teisinis azartinių lošimų reklamos reguliavimas Europos Sąjungoje, Lietuvoje, apžvelgiama Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo 10 str. 9 d. pataisa (įsigalios 2025 m. liepos 1 d.) ir azartinių lošimų reklamos įtaka nepilnamečiams asmenims. Apibendrinimais ir loginės Lietuvos teismų formuojamos administracinių bylų praktikos analizės būdu nustatomi dažniausi azartinių lošimų reklamos pažeidimai. Atliktas Lietuvoje draudžiamų alkoholinių gėrimų reklamos tyrimas ir lyginamuoju metodu palyginta, ar veiksmingas alkoholio reklamos draudimas. Trečiame skyriuje analizuojami Jungtinėse Amerikos Valstijose, Italijoje, Jungtinėje Karalystėje ir Ispanijoje galiojantys teisės aktai, reglamentuojantys azartinių lošimų reklamą, ir moksliniai tyrimai, kuriais tiriama azartinių lošimų reklamos žala asmenų sveikatai, o pagal padarytas išvadas formuluojamas azartinių lošimų reklamos prieštaravimas socialinei visuomenės gerovei.
Gambling addiction is a growing problem in global society that limits a person's social life and destroys relationships with family. The abundance of advertising of gambling company names on television, on social networks, and the presence of signs or billboards in towns and cities advertising the brands of gambling companies have a negative impact on public health. Furthermore, developing technologies (virtual reality) are being applied to the provision of gambling services, which makes it difficult to create an effective mechanism to restrict or prohibit gambling monopolies from spreading information and offering their services. This Master's thesis poses the issue of whether a ban on gambling advertising is a proportionate means of protecting the public from the adverse effects of gambling advertising. For this purpose, it is important to analyse the provision of Article 10(9) of the Law on Gambling of the Republic of Lithuania and its amendment, which regulates the prohibition of advertising of gambling. Article 10(9) of the Law on Gambling of the Republic of Lithuania, in force until 1 July 2025, regulates that the advertising of gambling is prohibited in the Republic of Lithuania, with certain exceptions - it is allowed to advertise the names of gambling companies in the social media, static advertisements, with the only requirement that it be accompanied by a warning that it may be addictive. The amendment to the law, which will enter into force on 1 July 2025, allows gambling companies to continue to advertise the name of their company, with the proposed types of gambling in the media subject to a time, duration and frequency criterion. Otherwise, once the amendment to the Law on Gambling of the Republic of Lithuania enters into force, the legal regulation of the Republic of Lithuania will not be sufficient to restrict the impact of harmful information. Having analysed the legal theory, the legislation and case law of the Republic of Lithuania, the regulations and directives of the European Union in the aspects of regulation of gambling advertising, it is concluded that the question of whether a prohibition of gambling advertising is a proportionate measure to protect the public from the adverse impact of the advertising is a valid and proper one, even though a prohibition is an ultimate and the most stringent measure, but in this case, in order to protect the public from the adverse impact of the advertising, it is a proportionate and a necessary instrument. According to foreign research, a prohibition of advertising is a proportionate measure to protect the public from the harmful effects of advertising.