4–5 metų amžiaus vaikų smulkiosios ir stambiosios motorikos įgūdžių lavinimas Bal-A-Vis-X metodu
Raliūtė, Rūta |
Tyrimo problema – kokie Bal-A-Vis-X metodo pratimai lavina mažų vaikų smulkiosios ir stambiosios motorikos įgūdžius? Tyrimo objektas – ikimokyklinio amžiaus vaikų smulkiosios ir stambiosios motorikos įgūdžių lavinimas. Tyrimo tikslas – atskleisti 4–5 metų amžiaus vaikų smulkiosios ir stambiosios motorikos įgūdžių lavinimo ypatumus Bal–A–Vis–X metodo pratimais.
Tyrimo uždaviniai :
- Remiantis švietimo dokumentais ir moksline literatūra, pateikti smulkiosios ir stambiosios motorikos įgūdžių sampratą šiuolaikinio ikimokyklinio ugdymo kontekste.
- Išanalizuoti 4–5 metų amžiaus vaikų smulkiosios ir stambiosios motorikos įgūdžių lavinimo ypatumus, taikant kūno judėjimą ir ritmiką ikimokyklinio ugdymo įstaigoje.
- Atskleisti ir apibendrinti 4–5 metų amžiaus vaikų smulkiosios ir stambiosios motorikos įgūdžių lavinimo galimybes Bal–A–Vis–X metodu.
Tyrimo metodai: mokslinės literatūros ir dokumentų analizė; veiklos tyrimas; stebėjimas. Tyrimo imtis: Tyrime dalyvavo 19 Kauno lopšelio – darželio „Žvangutis“ vaikų, kurių amžius – 4-5 metai. Tyrimo trukmė 4 savaitės, organizuotos 8 veiklos. Išvados: Kokybinio tyrimo duomenys apie 4-5 metų amžiaus vaikų smulkiosios ir stambiosios motorikos įgūdžių lavinimą Bal-A-Vis-X metodo pratimais atskleidė tris grupes: • Pirma grupė: vaikų rankų pirštų, riešo, delno, plaštakos, rankos judesių, akies–rankos koordinacijos lavinimas Bal-A-Vis-X metodo pratimais su maišeliais, naudojant ritmišką kūno judėjimą ir pastovų atlikimo tempą – taikant ritmingus kūno judesius, perkeliami, suspaudžiami ir atpalaiduojami pirštukai; visus pirštukus suspaudžiant į delną, išlaikant pastovų kūno judėjimo tempą; ritmiškais rankų judesiais, pirštų galiukais liečiami maišeliai; išlaikant vienodą atlikimo tempą, naudojamas pirštų „pincetinis“ sugriebimas; tolygiu ritmu sukami riešai; vienodu tempu cikliškai rankos plaštaka sugriebiami ir perduodami maišeliai; ritmingas rankos plaštakos judėjimas su išskiestais pirštais; per tolygų ritminio pulso pajautimą, atidžiai akimis sekamas objektas (maišeliai). • Antra grupė: vaikų rankų pirštų, riešo, delno, plaštakos, rankos judesių, akies–rankos koordinacijos lavinimas Bal-A-Vis-X metodo pratimais su kamuoliukais, naudojant ritmingą kūno judėjimą ir pastovų atlikimo tempą su kamuoliukais – ritmiškai perkeliant iš vienos rankos į kitą ranką; vienodu ritmu suspaudžiant bei išlaikant kamuoliuką delne; pajaučiant ritminį piešinį, atpalaiduojami pirštukai; cikliškai sukant rankos riešus; ritmiškas kamuoliuko sugriebimas ir perdavimas plaštaka; išlaikant tolygų tempą ir ritmą; pirštų galiukais metami ir pagaunami kamuoliukai; pirštukus suspaudžiant į delną ir akimis atidžiai sekant objektą (kamuoliukus). • Trečia grupė: vaikų kūno koordinacijos ir pusiausvyros, akies-rankos koordinacijos lavinimas Bal-A-Vis-X metodo pratimais su kamuoliukais, naudojant ritmingą kūno judėjimą – ritmiškai vaikštant; akimis atidžiai stebint metamą objektą (kamuoliuką); pajaučiant kūną ir kontroliuojant ritmingus bei periodiškus rankų judesius; ritmingai ištiesiant rankas į priekį, į šalis; perduodant ir priimant kamuoliuką vienodu tempu, ritmiškai; planuojant ritmiškus kūno ir rankų judesius- atsitupiant, atsistojant, ištiesiant rankas; išlaikant pusiausvyrą ir kūno koordinaciją; išlaikant vienodą ritmą ir tempą pratimų metu.
The problem of the research: what exercises of the Bal-A-Vis-X method develop fine and gross motor skills of young children? The object of the research: the development of fine and gross motor skills by the Bal-A-Vis-X method. The goal of the research: to reveal the peculiarities of developing small and gross motor skills of 4–5-year-old children using exercises of the Bal-A-Vis-X method.
The objectives of the research:
- Following the analysis of educational documents and scholarly literature, to convey the concept of psychomotor skills in the context of contemporary early childhood education.
- To analyse peculiarities of developing small and gross motor skills of 4–5-year-old children applying the strategy of body movement and rhythmics in an institution of early childhood education.
- To disclose and summarise the possibilities of developing small and gross motor skills of 4–5-year-old children using the Bal–A–Vis-X method.
The research methods: analysis of scholarly literature and documents; action research; observation. The participants: 19 children aged 4-5 years from Kaunas Nursery-Kindergarten “Žvangutis". Duration of the research: 4 weeks; 8 organised activities. Conclusions: The data of the qualitative research on development of fine and gross motor skills of children aged 4-5 years using the Bal-A-Vis-X method disclosed three groups: • The first group: training of children’s finger, wrist, palm, hand, arm movements, eye-hand coordination using bag exercises of the Bal-A-Vis-X method, rhythmic body movement and a constant pace of performance – using rhythmic body movements, fingers are moved, compressed and released; squeezing all fingers into the palm of the hand while maintaining a constant pace of body movement; bags are fingertipped by rhythmical movements; at the same performance pace, the "tweezer" grip is used; wrists rotate at a steady pace; the bags are cyclically grasped and passed at the same pace by the hand; rhythmic movement of the hand with the fingers outstretched; through a steady sense of pulse, the object (bag) is closely followed with eyes. • The second group: training of children’s finger, wrist, palm, hand, arm movements, eye-hand coordination through ball exercises of Bal-A-Vis-X method, using rhythmic body movement and a constant pace of performance with balls – rhythmical movement from one hand to the other; compressing and holding the ball in the palm at the same rhythm; feeling the rhythmic scheme the fingers are released; wrists rotate at a steady pace; rhythmic ball grip and passing by hand; maintaining a steady pace and rhythm; the balls are thrown and caught at the fingertips; the object (ball) is closely followed with eyes. • The third group: training of children’s body coordination, balance, eye-hand coordination through ball exercises of the Bal-A-Vis-X method using rhymical body movement – rhythmical walking; the object (ball) is closely followed with eyes; feeling the body and controlling rhythmic and periodic hand movements; rhythmic stretching arms forward and to the sides; passing and receiving the ball at the same pace, rhythmically; planning rhythmic movements of body and hands: sitting down, getting up, stretching arms; maintaining balance and coordination of the body; maintaining the same rhythm and pace during the exercises.