Šeimos narių patirtys dalyvaujant ikimokyklinės ugdymo įstaigos ir pedagoginės psichologinės tarnybos bendradarbiavime
Žėkaitė, Viktorija |
Įžanga – šeimos, auginančios specialiųjų poreikių vaikus, patiria nemažai iššūkių. Šiuolaikinėje švietimo sistemoje daug dėmesio skiriama įtraukiajam ugdymui, kuris šeimoms sukelia visą spektrą emocijų, išgyvenimų. Tokiose situacijoje ypač reikia suprasti šeimas, jų patiriamus sunkumus, padėti juos įveikti bei atsakyti į šeimoms kylančius klausimus. Šiame magistro darbe nagrinėjamos šeimų, auginančių specialiųjų poreikių vaikus, patirtys, bendradarbiaujant su ugdymo įstaiga ir PPT. Empirinis tyrimas grindžiamas fenomenologine tyrimo metodika, Max van Manen versija. Tyrimo problema – ikimokyklinio ugdymo įstaigos ir PPT bendradarbiavimas svarbus ugdant ikimokyklinio amžiaus vaikus, tačiau kyla mokslinė problema ar toks bendravimas sklandus? Tyrimo klausimas - ką patiria šeimos, kurios dalyvavo PPT ir ikimokyklinės ugdymo įstaigos bendradarbiavime? Tyrimo objektas – šeimų patirtys, dalyvaujant ikimokyklinės ugdymo įstaigos ir PPT bendradarbiavime. Tyrimo tikslas - atskleisti šeimų, auginančių specialiųjų ugdymosi poreikių vaikus, patirtis dalyvaujant ikimokyklinio ugdymo įstaigos ir pedagoginės psichologinės tarnybos bendradarbiavime.Tyrimo metodologija ir (ar) metodai – fenomenologija pagal Max van Manen. Metodai: 1. Mokslinių šaltinių analizė. 2. Pusiau struktūruotas interviu su šeimomis auginančiomis specialiųjų poreikių vaikus. Rezultatai tyrime dalyvavo dvylika šeimų. Pusiau struktūruoto interviu dalyviai turėjo atitikti kriterijų – turėti tarpinstitucinio bendradarbiavimo patirties. Remiantis Max van Manen tyrimo duomenys buvo išanalizuoti bei pateikiami per keturias dimensijas: išgyvenamas laikas, išgyvenama erdvė, išgyvenami santykiai, išgyvenamas kūnas. Kiekvienoje dimensijoje išryškėjo po keturias potemes, kuriuose atsispindi šeimų patirtys. Išvados atliktas tyrimas leidžia suprasti, ne tik bendradarbiavimo svarbą, bet ir sudėtingumą, empatijos būtinybę. Fenomenologinio tyrimo metu išryškėjo reikšmingiausi patyrimai– išgyvename laike. Išgyvenamą laiką galima apibūdinti keturiais etapais. Šeimų patirtys apibūdina, kiekvieną etapą: iki pagalbos suteikimo, patirtų iššūkių, galiausiai prasideda tobulėjimo laikas.
Introduction – families raising children with special educational needs face many challenges. The recently introduced inclusive education can cause a variety of emotions and experiences for these families. In such situations, it is especially important to understand families and their difficulties and to answer their questions and concerns.This master's thesis examines the experiences of families raising children with special needs in the context of cooperation between preschool educational institutions and the Educational Psychological Service (EPS). In order to reveal these experiences, a phenomenological research methodology based on the approach of Max van Manen was used. Research problem – Cooperation between preschool educational institutions and EPS plays a very important role in the development of preschool children. However, the scientific question arises whether this cooperation works smoothly. Research question – What is the experience of families participating in the cooperation between EPS and preschool educational institutions? Research object – Experiences of families participating in the cooperation between preschool educational institutions and EPS. The aim of the study – to reveal the experience of families raising children with special educational needs in participating in preschool educational institutions and in cooperation with the pedagogical psychological service. Research methodology and methods – Phenomenology based on Max van Manen’s approach. Methods used: 1. Analysis of scientific literature. 2. Semi-structured interviews with families raising children with special needs. Results – Twelve family interviews were conducted and analyzed. Participants were selected according to the criterion of having experience in inter-institutional cooperation. The collected data were analyzed according to Max van Manen’s phenomenological approach and are presented through four dimensions: experienced time, experienced space, experienced relationships and experienced body. Each dimension revealed four subthemes reflecting the families’ lived experience. Conclusions – The study emphasizes not only the importance of cooperation, but also its complexity and the need for empathy. The phenomenological study revealed that the most significant experiences were related to the dimension of experienced time. This dimension can be described in four stages: the period before assistance, the challenges that arise, and finally the growth and development stage.