Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development / Vadybos mokslas ir studijos: kaimo verslų ir jų infrastruktūros plėtrai 2016, vol. 38 no. 1

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 8
  • Publication
    Vadovų koučingo poreikis Lietuvos inovatyviose ir neinovatyviose įmonėse
    [The demand for executive coaching in Lithuanian innovative and non-innovative companies]
    research article
    Baležentis, Alvydas
    ;
    Dromantaitė, Aistė
    ;
    Urbonienė, Žydrūnė
    Management theory and studies for rural business and infrastructure development = Vadybos mokslas ir studijos - kaimo verslų ir jų infrastruktūros plėtrai : mokslo darbai, 2016, vol. 38, no. 1, p. 7-17
    Tyrimo problema – koks yra vadovų koučingo poreikis inovatyviose ir neinovatyviose įmonėse pagal vadovų veiklas? Tyrimo tikslas – nustatyti vadovų koučingo poreikį Lietuvos inovatyviose ir neinovatyviose įmonėse pagal vadovų veiklas. Tyrimo objektas – 20 įmonių: 10 inovatyvių ir 10 neinovatyvių. Tyrimo metodai: įmonių vadovų / personalo vadovų vertinimai ir lyginamoji inovatyvių ir neinovatyvių įmonių analizė. Koučingo poreikis įmonėse nustatytas pagal tokias vadovų veiklas (elgsenas): profesinis tobulėjimas, veiklos atlikimo tobulinimas, įvertinimas, diagnozė ir planavimas, individualus pokalbis ir vertinimo pateikimas, rūpinimasis darbuotojo interesais, klausymasis ir atitinkamas reagavimas į darbuotojo veiksmus / žodžius, darbuotojo tobulėjimo raidos stebėjimas ir įgyvendinimas. Tyrimo metu nustatytas didžiausias vadovų koučingo poreikis pagal veiklas (elgsenas) inovatyviose įmonėse – klausymuisi ir atitinkamam reagavimui į darbuotojo veiksmus / žodžius, neinovatyviose įmonėse – rūpinimasis darbuotojo interesais. Pagal visas tirtas vadovų praktinės veiklos (elgsenos) sritis, vadovų koučingo poreikis yra didesnis mažesnio inovatyvumo įmonėse.
      1  2
  • Publication
    Similarities and differences in the value manifestations and management of cultural heritage
    [Kultūros paveldo vertės raiškos ir valdymo panašumai ir skirtumai]
    research article
    Jeroscenkova, Laura
    ;
    Kruzmetra, Maida
    ;
    Rivza, Baiba
    ;
    Foris, Diana
    Management theory and studies for rural business and infrastructure development = Vadybos mokslas ir studijos - kaimo verslų ir jų infrastruktūros plėtrai : mokslo darbai, 2016, vol. 38, no. 1, p. 18-27
    Globalisation brings similarities into the entire life of society. The response to this process is focusing on the identity problems. The present research aim is to explore attitudes towards these processes. The tasks of the research are: 1) to estimate the similar and distinctive attitudes of awareness regarding cultural heritage in Romania and Latvia; 2) to identify the most important socialization process functions of cultural heritage in both countries. The qualitative and quantitative research methods have been used for various solutions in the process of the research: a survey (Romania – n = 373; Latvia – n = 327), analysis and synthesis; logical and abstract analysis, logical construction; data grouping and comparing. The surveys were carried out in the second half of 2015. The main conclusions of the research are as follows: the understanding of historical and socio-economic value of cultural heritage is an important feature of a society in the modern world regardless of a country’s location or the ethnicity of the society. The survey results revealed at least two explicit differences: in information channels where information on cultural heritage is acquired from and in shopping places for gastronomic cultural heritage products.
  • Publication
    Tax burden for the companies in Georgia
    [Mokesčių našta Gruzijos verslo įmonėse]
    research article
    Kbiladze, Tamar
    Management theory and studies for rural business and infrastructure development = Vadybos mokslas ir studijos - kaimo verslų ir jų infrastruktūros plėtrai : mokslo darbai, 2016, vol. 38, no. 1, p. 28-35
    Optimally determined tax burden is very important issue for sustainable development of business and economics. The national authorities arise the question does tax burden should be equal for different size and type companies? The goal of the research was to propose methodology and evaluate existing tax burden in Georgia. Empirical investigation of heaviness and lightness of tax burden for the companies according to its types (large, medium, and small) and economic activities of enterprises has been performed. By offering new methodology for construction and calculation of optimal tax burden, the idea about depiction of economic, social and ecological conditions in one generalized indicator was elaborated. By investigating of empirical data of enterprises’ tax burden and by inquiries of entrepreneurs there were defined the conclusions that tax burden in Georgia is unequal by types of enterprises and by their activities, whereas according to tax code enterprises irrespective of their size and type of activities are paying the same interest rate taxes. Thus the obtained results could be useful for executive and legislative authorities of Georgia for transition from proportional taxation system to progressive taxation system, as well as for scientists and students of corresponding field.
  • Publication
    Minimaliojo darbo užmokesčio ir makroekonominių rodiklių sąsajos Europos Sąjungoje
    [The linkages between minimum wage and macroeconomic indicators in the Eeuropean Union]
    research article
    Mačerinskaitė, Rimgailė
    ;
    Kėdaitis, Vytautas
    ;
    Baležentis, Tomas
    Management theory and studies for rural business and infrastructure development = Vadybos mokslas ir studijos - kaimo verslų ir jų infrastruktūros plėtrai : mokslo darbai, 2016, vol. 38, no. 1, p. 36-47
    Minimaliojo darbo užmokesčio (MDU) reguliavimas yra svarbus valstybės ekonominės ir socialinės politikos gyvendinimo instrumentas. Jo taikymo veiksmingumą lemia teisinių nuostatų atitikimas socialinei-ekonominei sanklodai. Šio tyrimo tikslas – taikant dauginę atitikties analizę, nustatyti MDU ir makroekonominių rodiklių kaitos dėsningumus Europos Sąjungos (ES) valstybėse narėse. Tyrimo uždaviniai: 1) apibūdinti teorinius MDU reguliavimo aspektus ir jų įgyvendinimą ES valstybėse narėse; 2) parengti dauginės atitikties analizės modelį sąsajų tarp MDU ir makroekonominių rodiklių atskleidimui; 3) nustatyti ryšius tarp MDU ir makroekonominių rodiklių ES valstybėse narėse. Tyrimas apima 2007–2013 m. laikotarpį, taigi nagrinėjami tiek recesijos, tiek ekonominio augimo periodai. Taikant dauginę atitikties analizę nustatyta, kad minimaliojo darbo užmokesčio lygis Europos Sąjungos valstybėse yra tiesiogiai susijęs su jų makroekonominiais rodikliais. Stabilūs ryšiai tarp rodiklių rodo, kad minimaliojo darbo užmokesčio reguliavimas turi būti atliekamas kompleksiškai vertinant bendrąją ekonomikos situaciją. Priešingu atveju, gali būti susiduriama su padidėjusiu nedarbo lygiu.
      9
  • Publication
    The specific character of online investigations in the research of social entrepreneurship
    [Online metodo taikymas socialinio verslo tyrimuose]
    research article
    Navasaitienė, Stasė
    ;
    Bahanik, Marharyta
    Management theory and studies for rural business and infrastructure development = Vadybos mokslas ir studijos - kaimo verslų ir jų infrastruktūros plėtrai : mokslo darbai, 2016, vol. 38, no. 1, p. 48-57
    Social entrepreneurship is an important socio-econonic institute. At present the research the specific character implementation investigations social entrepreneurship according to online methods of collection sociologic information is vital. The essence of the problematic situation lies in the expansion of employment of online-interrogations in sociologic investigations. The problem of research has been how according to online methods the specific character of research of social entrepreneurship from the position of economic, legal and sociologic aspects can be revealed. The aim of the research has been to represent the specific character of organization and conducting of online investigations in the research of social entrepreneurship. The task of the research has been to reveal the opportunities of sociologic research of social entrepreneurship according to the methods of online research. The methodology of the research is based on monographic and descriptive analysis, content and meta-analysis of scientific sources and is oriented towards the revelation of the opportunities of research of social entrepreneurship according to the methods of online research taking into consideration the advantages and limitations of the research of the given type. The results of the conducted research indicate that the methods of on-line research enable to conduct the research efficiently, by automating the field stage and stage of entry of sociologic information.
      2