Komunikacijos priemonės pastoracijoje
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Dalyko paskirtis – atskleisti krikščioniškąjį požiūrį į komunikaciją ir medijų reikšmę pastoracijai. Studentai susipažins su pagrindiniais komunikacijos proceso elementais, teologinėmis komunikavimo perspektyvomis, Bažnyčios dokumentais komunikacijos tema. Baigę studijų dalyką studentai mokės: paaiškinti pagrindinius Bažnyčios komunikavimo aspektus, analizuoti naujųjų medijų ir besiformuojančių technologijų įtaką žmogui, kurti ir vykdyti pastoracinius komunikavimo planus, kurti krizės komunikavimo ir efektyvaus pastoracinio komunikavimo pranešimus.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The aim of the course is to reveal a Christian approach to communication and the significance of media for pastoral ministry. The course focuses on to the fundamental communication processes, theological perspectives of communication, the documents of Catholic Church on communication. After completion of this course students will be able: to characterize the main aspects of Church communication, to analyze the impact of new media and emerging technologies on society, to create and execute pastoral plans of communication, to develop messages for crisis and pastoral communication.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Ontologija TEON1002, Teologijos įvadas TEON1006, Liturgija TEON4001, Fundamentinė teologija (1) TEO3016, Fundamentinė teologija (2) TEO3017.
Dalyko studijų rezultatai
1. Paaiškinti komunikacijos ir teologijos sąsajas.
2. Paaiškinti termino „visuomenės komunikavimas“ naudojimo Katalikų Bažnyčioje priežastis ir aplinkybes.
3. Išvardinti ir pristatyti Katalikų Bažnyčios dokumentus apie visuomenės komunikavimo priemones, paaiškinti jų atsiradimo istorinį ir pastoracinį kontekstą bei apibūdinti visuomenės komunikavimo sampratos skirtumus dokumentuose Inter Mirifica, Communio et Progressio ir Aetatis Novae.
4. Paaiškinti visuomenės komunikavimą kaip pagrindinę visos Bažnyčios apaštalinės veiklos dimensiją.
5. Aptarti besiformuojančių technologijų iššūkius visuomenei ir keliamas problemas bei dirbtinį intelektą kaip technologijų etikos tyrimo objektą.
6. Apibūdinti masinės komunikacijos ir visuomenės komunikavimo priemonių įtaką šiuolaikiniam žmogui.
7. Parengti ir pristatyti pastoracinio visuomenės komunikavimo plano metmenis, atitinkančius dokumento „Aetatis Novae“ reikalavimus.
8. Sukurti ir pristatyti išankstinį krizės komunikavimo pranešimo šabloną.
9. Pritaikyti šešis pagrindinius sėkmingos komunikacijos principus ir pagrindinius Bažnyčios komunikacinio pranešimo vertinimo kriterijus, kuriant ir pristatant pastoracinį komunikacijos pranešimą, jo antraštę ir paantraštę.
Dalyko turinys
Komunikacijos samprata ir procesas. Komunikacija ir būtis. Trinitologijos, soteriologijos, pneumatologijos ir ekleziologijos sąsajos su komunikacija.
Visuomenės komunikavimo samprata. Dokumento „Inter mirifica“ atsiradimo istoriniai aspektai ir reikšmė. Terminas „communicatio socialis“.
Katalikų Bažnyčios dokumentai apie visuomenės komunikavimą. Istorinės jų atsiradimo aplinkybės ir visuomenės komunikavimo samprata juose. Sielovadiniai nurodymai KB dokumentuose apie visuomenės komunikavimą.
Komunikacijos charakteristikos. Pastoracinė instrukcija „Communio et Progressio“ – KB dokumentų apie visuomenės komunikavimo priemones „magna charta“. Visuomenės komunikavimas – pagrindinė Bažnyčios apaštalinės veiklos dimensija.
Besiformuojančių technologijų keliamos problemos ir iššūkiai visuomenei. Dirbtinio intelekto samprata: istorija, klasifikacija, tyrimo objektas. Žodžio „intelektualus“ samprata dirbtiniame intelekte, dirbtinio intelekto sampratos kitimas. Dirbtinio intelekto etika: DI kaip radikali kultūrinė revoliucija, DI ir žmogaus teisės, iššūkiai technologijų etikai ir pastoracijai.
Komunikacijos lygmenys – pagrindiniai intraasmeninės, tarpasmeninės, grupių ir masinės komunikacijos bruožai. Masinės komunikacijos priemonių įtaka žmogaus komunikavimui: informacinis amžius ir informacinis raštingumas, kritinis žiniasklaidos vertinimas, naujosios medijos – kintantis komunikacijos veidas, internetas: naudojimas, patyčios ir priklausomybė.
Pastoracinio visuomenės komunikavimo planavimo būtinybė. Pastoracinė instrukcija „Aetatis Novae“ ir jos reikalavimai pastoraciniam komunikavimo planui.
Krizių komunikavimas: rizikos analizė, komanda, pasiruošimas. Išankstinės pranešimų klišės ir krizės komunikavimo strategijos.
Pagrindiniai sėkmingos komunikacijos principai. Evangelijose atsispindintis jų taikymas Jėzaus Kristaus misijoje. Pagrindiniai Bažnyčios komunikacinio pranešimo vertinimo kriterijai.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos (P) 30 val.
Seminarai (S) 15 val.
Darbas grupėse 15 val.
Savarankiškas darbas 100 val.
Iš viso 160 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Galutinį pažymį sudaro kontrolinio pažymys - 40%, savarankiško rašto darbo pažymys – 20% ir egzaminas – 40%.
Literatūra
1. 1971 Popiežiškoji visuomenės komunikavimo priemonių komisija. Pastoracinė instrukcija „Communio et progressio“ Internetinė prieiga -
http://www.lcn.lt/b_dokumentai/instrukcijos/communio_et_progressio.html
2. 1992 Popiežiškoji visuomenės komunikavimo priemonių taryba. Pastoracinė instrukcija „Aetatis novae“ Internetinė prieiga -
http://www.lcn.lt/b_dokumentai/instrukcijos/aetatis_novae.html
3 2002 Popiežiškoji visuomenės komunikavimo priemonių taryba. Bažnyčia ir internetas. Internetinė prieiga -
http://www.lcn.lt/b_dokumentai/kiti_dokumentai/baznycia-ir-internetas.html
5. 2015 Narbekovas, A., Milušauskienė, J. Komunikavimas kaip krikščioniškosios teologijos pagrindas ir šaltinis. Soter: Journal of religious science. 56 (84) P. 9-23.
6. 2016 Narbekovas, A., Milušauskienė, J. Pagrindiniai teologiniai Katalikų Bažnyčios komunikacinio pranešimo vertinimo kriterijai. Soter: Journal of religious science. 60 (88). P. 73 – 82.
7. 2013 Narbekovas, A., Milušauskienė J. Visuomenės komunikavimo sampratos pateikimo skirtumai ir pagrindiniai elementai Katalikų Bažnyčios dokumentuose „Inter mirifica“, „Communio et progressio“ ir „Aetatis novae“. Soter: Journal of religious science. 46 (74)
8. 1986 Congregation for Catholic Education. Guide to the training of future priests concerning the instruments of social Communication. Internetinė prieiga -http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/pccs/documents/rc_pc_pccs_doc_19031986_guide-for-future-priests_en.html
9. 2015 Strand R., Kaiser M. Report on Ethical Issues Raised by Emerging Science and Technologies. Bergen. University of Bergen. Internetinė prieiga -https://rm.coe.int/168030751d.
Papildoma literatūra
1. 2012 Benediktas XVI. Tyla ir žodis – evangelizacijos kelias. Žinia 46-osios Pasaulinės visuomenės komunikavimo priemonių dienos proga. Internetinė prieiga -http://www.katalikai.lt/index.php?id=6&nid=7138
2. 2005 Castells M. Tinklaveikos visuomenės raida. Informacijos amžius: Ekonomika, visuomenė ir kultūra. UAB ,,Poligrafija ir informatika”
3. 2003 McLuhan M. Kaip suprasti medijas. Žmogaus tęsiniai. Baltos lankos, Vilnius
4. 2004 Peters J. Komunikacijos idėjos istorija. Vilnius. Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla.
5. 2008 Heath Ch., Heath D. Sukurta užkibti. „Eugrimas”, Vilnius
Dalyko programos rengėjas/-ai