Inovatyvi mokykla prasideda nuo visapusiškai išsilavinusio mokytojo
Pasaulis juda į priekį, keičiasi mokyklos ir mokytojai. Pamažu nuo tradicinių mokyklų bandoma gręžtis į inovatyvias ir šiuolaikiškas. Vasario pradžioje Vilniaus miesto savivaldybėje daugiau nei šimtas Vilniaus mokyklų vadovų susirinko susipažinti su mokytojų rengimu VDU Švietimo akademijoje. Renginyje „Tobulėjimas 360° kampu VDU Švietimo akademijoje“ vyko diskusija „Inovatyvi mokykla – misija įmanoma“.
VDU rektoriaus akademiko Juozo Augučio tikinimu, nei revoliucijos, nei švietimo reformos nepakeis mokytojo vaidmens žmogaus gyvenime. Mokytojo figūra išliks svarbi visais laikais. Tad mokytojų rengimas VDU – įvairiapusis. „Ateities mokytojas turi turėti ne tik profesinių kompetencijų pagrindą, bet ir komunikacijos įgūdžių, mokėti kelias užsienio kalbas. Plačios aprėpties universitete būsimiems mokytojams atsiveria galimybių įgyti žinių iš įvairiausių sričių ekspertų“, – teigė rektorius Juozas Augutis.
VDU Švietimo akademijos kanclerė prof. Vilija Salienė pasidžiaugė ilgalaike bendradarbiavimo su Vilniaus mokyklų vadovais ir pedagogais tradicija. Šiandien būsimi mokytojai gali atlikti praktikas bei stažuotis Lietuvos mokyklose, studijuoti Talino (Estija), Turku (Suomija), Edinburgo (Didžioji Britanija) bei kitų užsienio šalių universitetuose. „Svarbiausia – esame atviri ir visada kviečiame švietimo ekspertus, mokyklos bendruomenės narius į Akademijos organizuojamus renginius, konferencijas, skatiname susitikus pasidalyti įžvalgomis apie mokytojų rengimą“, – sakė prof. Vilija Salienė.
Inovatyvi mokykla – misija įmanoma
Diskusijoje „Inovatyvi mokykla – misija įmanoma“ dalyvavę švietimo mokyklų vadovai teigė, jog inovatyvi mokykla yra ne tik technologijų naudojimas pamokų metu ir šiuolaikiški mokytojai. Inovatyvi mokykla – tai bendruomenė, kuri šiuolaikišku žvilgsniu žiūri į mokymosi procesą bei modernią darbo aplinką. Švietimo įstaigų vadovai kaip vieną didžiausių prioritetų išskyrė mokyklą be sienų. Užupio gimnazijos direktorės Virginijos Navickienės teigimu, pirmiausiai mokiniai turi pažinti mokyklos aplinką ir istoriją. Kiekvienų mokslo metų pradžioje direktorė su kolegomis vaikams papasakoja gimnazijos istoriją bei supažindina su mokyklos bendruomenės taisyklėmis. „Mes turime tolerancijos kodeksą, tad mokiniai pasirašo jį ir sutinka gyventi pagal šiuos įsipareigojimus mokyklos bendruomenei“, – teigė direktorė.
Gimnazistai turi saviugdos knygeles, kuriose patys susirašo savo individualius pasiekimus ir lūkesčius. Metiniuose pokalbiuose, kurie vyksta du kartus per mokslo metus, mokiniai, mokytojai, auklėtojai ir mokyklos vadovas aptaria gimnazisto ugdymosi proceso sėkmę. „Mūsų tikslas – telkti mokyklos bendruomenę ir ugdyti mokinio tapatumą“, – sakė direktorė Virginija Navickienė.
Demokratinės mokyklos direktorius, švietimo ekspertas Nerijus Buivydas viena iš sėkmingos įstaigos stiprybių laiko savo komandą, kurios narius atsakingai atsirinko pats mokyklos vadovas. Pasak N. Buivydo, susidirbti su naujais žmonėmis ir siekti geriausių rezultatų yra nemažas iššūkis. „Pirmiausia, savo komandą aš myliu. Kai yra jausmas, jog tie kolegos – tavo komanda, tada tu esi vadovas ir ja rūpiniesi. Tada tu galvoji apie savo kolegas: kaip jie jaučiasi darbe, kokie veiksniai sumažintų jų stresą profesiniame kelyje“, – sako švietimo ekspertas.
Anot jo, mokytojas neturi užsidaryti mokyklos erdvėje. Direktorius rūpinasi, jog kolegos dalyvautų seminaruose, mokymuose, kartu leistų laisvalaikį. „Pavyzdžiui, pasikvietėme sporto trenerę, kuri ne tik mankštino mokytojus, pastarieji dar pasisėmė sporto žinių, kurios praverčia klasės valandėlių metu“, – tikino Nerijus Buivydas.
Švietimo ekspertas prisipažįsta turintis svajonę – suburti visus savo komandos narius ir juos susodinti į jachtą. „Tik formuodami mokyklos personalą kaip tikrą komandą, galime mokymosi įstaigą pakelti į aukštesnį profesionalumo lygį“, – sakė švietimo inovatorius.
Renginyje Vilniaus vicemeras Gintautas Paluckas apdovanojo sostinės mokyklų socialinius pedagogus už socialinę partnerystę, VDU rektorius akademikas Juozas Augutis įteikė padėkas dvidešimt septynioms Vilniaus atviroms, besikeičiančioms idėjomis mokykloms. Rektoriaus teigimu, mokytojų rengimas neįsivaizduojamas be pedagogų ir mokyklos bendruomenės dalyvavimo. Rengiant ugdymo bakalauro studijas buvo pasitelkta ir užsienio švietimo ekspertų pagalba, tačiau reikalinga ir Lietuvos mokytojų patirtis ir įžvalgos. „Be mokytojų patirties, betarpiško bendravimo negalėsime parengti gero mokytojo“, – sako rektorius Juozas Augutis.
Jau dirbantys mokytojai taip pat galės atnaujinti savo žinias, įgyti naujų kompetencijų neseniai įkurtame VDU Profesinių kompetencijų tobulinimo institute. „Mes sieksime padaryti viską, kad tiek dabartiniai, tiek ateities mokytojai taptų geriausiais Lietuvoje“, – teigė prof. Giedrė Kvieskienė.