D. Skinkys: už paskaitų bei švietimo kokybę yra atsakingi ir studentai
Jei reikėtų apibūdinti visapusio išsilavinimo siekiantį jauną žmogų, Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) studento Daumanto Skinkio studijų pasirinkimai ir požiūris tikrai galėtų būti akstinu kitiems. Tarptautinės politikos ir vystymo bakalauro programą anglų kalba Politikos mokslų ir diplomatijos fakultete studijuojantis antrakursis Daumantas neapsiribojo viena specialybe ir stengiasi išnaudoti VDU artes liberales (liet. laisvųjų menų) studijų modelio siūlomas galimybes.
„Artes liberales aš suvokiu kaip mokymosi sampratą, kuomet švietimo institucija neprimeta konkrečios studijų krypties taisyklių, o sudaro galimybes pačiam formuoti ir improvizuoti asmeniniu mokymosi planu, – savo studentišką požiūrį į artes liberales studijas pristato D. Skinkys. – Visa tai leidžia patirti savišvietos džiaugsmą, kuomet sąmoningai ir atsakingai gali mėgautis studijų procesu“.
Šalia pagrindinių politikos mokslų, jaunuolis pasirinko gretutines Filosofijos ir politinės kritikos studijas bei individualią studijų sistemą „Academia cum laude“, kurioje jis rengia tyrimą tema „Žydų istorijos epocha Rytų Centrinėje Europoje: nauji požiūriai suvokiant žydų gyvenimo kontekstą ir jų raidą“. Vaikinas skatina studentus per daug nesikoncentruoti į darbo rinkos keliamus reikalavimus, o pirmiausia mėgautis studijomis ir pasinaudoti visomis teikiamomis galimybėmis.
Studijų pasirinkimas Lietuvoje ir kitoks požiūris į mokymosi procesą
Dar mokykloje apsisprendęs studijuoti Lietuvoje, D. Skinkys savo pasirinkimą grindžia paprastu paaiškinimu: „Manau, kad universitetinės studijos nėra tik specialybių įgijimas ar siekis gauti kuo prestižiškiau atrodantį diplomą. Kur kas vertingesnis yra kontaktas su bendrais interesais ir likimais susietais žmonėmis, su tam tikra tuometine, lokalia ir dėl to tau pačiam egzistenciškai svarbiausia problematika, kuri yra nepasiekiama studijuojant užsienyje“, – savo pasirinkimą paaiškina Daumantas. Jo teigimu, studijuoti VDU jis buvo apsisprendęs dar mokykloje, dėl sveikos ir patrauklios studijų aplinkos. „VDU dėstytojus ar absolventus pastebėdavau viešojoje erdvėje, su jais teko bendrauti ir tiesiogiai. Jų nedogmatiškas bei laisvamanis požiūris į mokslą labai kontrastavo su iki tol besimokant per dažnai patirtu sustabarėjusiu mokykliniu mokymu. Tai man labai imponavo ir paskatino rinktis studijas VDU, kur siekis pažinti nesibaigia vadovėlio puslapiais ir auditorija, o persikelia į bendraminčių diskusijų ratelius, barus bei galiausiai ir viešą erdvę“, – pasakoja studentas.
„Norą studijuoti kelias disciplinas labiausiai žadina troškimas suprasti save ir aplinką. Tai noras iš pradžių tapti geru stebėtoju, kad vėliau galėčiau virsti vertingu dalyviu – tai man padeda įprasminti savo būtį, – teigia D. Skinkys. – Bandau gyventi sokratišku imperatyvu, kuris teigia, kad nepažintas gyvenimas nėra vertas gyventi“.
Antrakursis taip pat primena, kad švietimo procese privalu būti ne paprasčiausiu pasyviu dalyviu, bet ir nuolatiniu kūrėju, o universitetai turi būti suinteresuoti savarankiškų studentų ugdymu. „Yra tekę girdėti atsiliepimų, kad VDU studijos yra palyginti lengvos, kad studentai čia nesulaukia iššūkių bei spaudimo labiau stengtis, todėl VDU esą prastas universitetas. Galiu sutikti dėl to, kad studentai čia nėra spaudžiami verstis per galvą. Tačiau nuogąstauti, kad universitetas yra prastos kokybės, nes studentai čia nėra ujami ir nuolat prižiūrimi bei tikrinami – tai vergiškos moralės pavyzdys. VDU brandina požiūrį, kad sąmoningas bei prieš save ir kitus atsakingas studentas, o ne nuolat muštruojamas žmogus taps kultivuotu asmeniu. Universitete suvokiau, kad už paskaitų ir savo studijų kokybę pirmiausia esu atsakingas aš pats. Nuo manęs priklauso, ar paskaitoje užsimegs diskusija su lektoriumi, ar įvyks intelektiniai mainai, ar visgi paskaita paprasčiausiai taip ir liks dėstytojo kalba lyg žirniais į sieną“, – teigia D. Skinkys.
„Academia cum Laude“ – studento ir dėstytojo bendrystė
VDU veikianti „Academia cum laude“ individualių studijų sistema yra vykdoma kuratorystės pagrindu, kuomet visų studijų metu akademijos narys dirba su savo srities profesionalu, dėstytoju (kuratoriumi). „Academia cum laude“ pirmiausia yra dėstytojų ir studentų bendrystė. Ji sutelkia dėstytojus ir studentus, norinčius ir galinčius siekti daugiau, nei standartinės studijų programos bei sistemos. „Šios akademijos dėstytojai nėra tiesiog autoritetingi informacijos tiekėjai. Akademijoje dėstytojai yra lyg pagalbininkai, minčių judintojai ir orientyrų suteikėjai. Jie nėra tie žmonės, kurie atsako į klausimus, o greičiau tie, kurie iškelia naujus, į kuriuos atsakymo ieškoti turės jau pats studentas, – pasakoja akademijos studentas Daumantas. – Kuratoriai taip pat padeda organizuotis skaitinių sąrašą, lankomus renginius, kitą vartojamą informacinį turinį“. „Academia cum laude“ studento teigimu, kuratorius taip pat veikia kaip tarpininkas tarp ir jo ir tam tikrų dėstytojo turimų kontaktų su tyrėjais, žurnalistais, visuomenės veikėjais, kurie yra svarbūs mokymosi procesui ar atliekamam tyrimui.
Akademijoje įtvirtinta tarpdisciplininių studijų galimybė, kuri leidžia suburti įvairių sričių profesionalus ir pasiekti geriausią humanitarinių bei tiksliųjų mokslų sinergiją – pavyzdžiui, visiškai ignoruodamas tiksliuosius mokslus, negali būti geras humanitaras, ir atvirkščiai, be laisvųjų menų ar humanitarinių mokslų, sunku tapti geru matematiku. D. Skinkio teigimu, „Academia cum laude“ programa yra skirta visiems, kuriems svarbus klasikinis universitetinis išsilavinimas, kurie į studijas žvelgia plačiau ir nori išmokti ne tik studijų programose pateikiamus dalykus.
Iki sausio 28 d. vyksta VDU studentų priėmimas į „Academia cum laude“.