Bendrųjų ir profesinių vertybių internalizavimas rengiant bendrosios praktikos slaugytojus koleginėse studijose (Edukologija 07 S)

  • VardasRičardas
  • PavardėButėnas
  • Vadovasprof. dr. Vilma Žydžiūnaitė
  • Data2015-11-06
  • KryptisEdukologija

Anotacija

Bendrosios praktikos slaugytojų (toliau – BPS) profesinis rengimas ir ugdymas Lietuvoje yra sutelktas kolegijose bei universitetuose. Šiose aukštojo mokslo institucijose, bendrosios praktikos slaugos studijų programoje studijuojančių studentų įgyjamos kompetencijos, sudaro prielaidas klinikinei veiklai, nes didžiąją slaugytojų veiklos dalį sudaro sudėtingos situacijos ir problemos, kurioms suvaldyti ar išspręsti nepakanka vien techninių įgūdžių. Vadinasi slaugytojams būtinas platus išsilavinimas, apimantis multidisciplinines kompetencijas: žinias, gebėjimus, holistinį požiūrį, asmenines savybes, vertybes, etinius principus ir vertybinį ugdymą.

Disertacinio tyrimo tikslas: aprašyti bendrųjų ir profesinių vertybių internalizavimo procesą suformuojant bei pagrindžiant šio proceso struktūros schemą slaugytojų rengime, remiantis slaugą studijuojančių studentų, slaugytojų praktikų ir dėstytojų patirtimis.

Tikslui pasiekti disertaciniame tyrime taikytas mišraus tyrimo dizainas, kuris remiasi nuoseklia kiekybinių ir kokybinių tyrimų metodų derinimu. Dizaino tipas nuoseklus aiškinamasis, kuris charakterizuojamas kiekybinių duomenų rinkimu bei analize, po kurios seka kokybinių tyrimų rinkimas ir analizė. Remiantis grindžiamosios teorijos struktūros parametrais sukurtas BPS programoje kolegijose studijuojančių studentų, jiems dėstančių dėstytojų ir slaugytojų vertybių internalizavimo modelis.

Disertacinio tyrimo rezultatai inkorporuoja disertacinio darbo praktinį reikšmingumą. Atlikta lyginamoji bendrųjų ir profesinių vertybių analizė tarp skirtingų mokslų sričių bei krypčių, atskleidė, kad dalis bendrųjų ir profesinių vertybių filosofijoje, sociologijoje, psichologijoje, edukologijoje, teologijoje, teisėje, koreliuoja su slaugoje išskirtomis vertybėmis.
Sukurtas studentų, dėstytojų ir slaugytojų klasteris, kuris atskleidė tyrimo dalyvių bendrųjų ir profesinių vertybių vertinimus.

Atliktos faktorinės analizės rezultatai leido išskirti bendrųjų ir profesinių vertybių raiškos ypatumus ir charakteristikas, kurie atskleidė, jog tarp skirtingų respondentų grupių egzistuoja skirtingos tiriamųjų nuomonės ir vertybinės orientacijos. Šiuo atveju idealiniame modelyje išskirti du faktoriai kiekvienoje respondentų imtyje, tokiu būdu visi teiginiai priskiriami konkrečiam faktoriui, o išskirti faktoriai nusako teiginių tarpusavio ryšį.

Kokybinio tyrimo rezultatai atskleidė, kad Lietuvos kolegijose BPS studijuojantiems studentams bendrųjų ir profesinių vertybių internalizavimą sąlygoja tokie veiksniai: ugdymo veikėjų autoritetas, profesinės slaugos praktikos, teorinės paskaitos, vertybių pritaikomumas situacijų valdyme ir sprendimų priėmime. Nustatyta, jog studijų aplinka kurioje vyksta įvairios interakcijos tarp studijų proceso dalyvių, sudaro palankią edukacinę terpę bendrųjų ir profesinių vertybių internalizacijai. Dėstytojai, kartu su slaugytojais praktikais kaip pagrindiniai vertybių perdavėjai, integruodami BPS studijų procese tikslines teorines temas į praktikas, padeda internalizuoti slaugą studijuojantiems studentams bendrąsias ir profesines vertybes.

Tyrimo rezultatai sudaro prielaidas Lietuvos kolegijų administraciniam ir akademiniam personalui kartu su socialiniais dalininkais, rengiant naujas ar tobulinant esamas BPS programas identifikuoti vertybes ir integruoti jas į studijų programas.

Išsamiau