Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/866
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Barrault-Méthy, Anne-Marie
Title: Les politiques linguistiques d’entreprises et l’Union Europeenne : quel positionnement pour les universites?
Other Title: Įmonių kalbų politika ir Europos Sąjunga : kokia universitetų pozicija?
Company language policies and the European Union : elements for the positioning of universities
Is part of: Darnioji daugiakalbystė, 2013, nr. 3, p. 137-156
Date: 2013
Keywords: Politiques linguistiques d’entreprise;Politiques linguistiques universitaires;LILAMA;Union européenne;Linguae francae;Théorie des structures anthropologiques de l’imaginaire;Théorie du positionnement;Company language policies;University language policy;LILAMA;European Union;Linguae francae;Anthropological structures of the imaginary theory;Positioning theory;Įmonių kalbų politika;Universitetų kalbų politika;LILAMA;Europos Sąjunga;Įsivaizduojamos teorijos antropologinės struktūros;Savos pozicijos teorija
Abstract: The present work is grounded in the analysis of best practices of employability-orientated language policies taken from the database of the LILAMA project (Leonardo-Grundtvig, 2009-2011). The study shows that in the considered zones, outside the EU, the State plays an important role. Universities are then left with an array of choices. University language policy-makers may defend their position, or change it, or influence their trustees in order to convince them to put in place such employability-orientated language policies, or even consider such data as a research topic; such choices being not mutually exclusive. The paper concludes by observing that the positioning theory used in conjunction with anthropological structures of the imaginary theory allows to enlarge the options of university language policy-makers.
Šiame straipsnyje analizuojamos geriausios į įsidarbinamumą orientuotuos kalbų politikos, remiantis LILAMA projekto (Leonardo-Grundtvig, 2009–2011) duomenų baze. Tyrimas parodo, kad tirtose zonose už ES ribų valstybė vaidina lemiamą vaidmenį. Universitetams lieka daugybė pasirinkimo variantų: jų kalbų politikos formuotojai gali ginti arba keisti savo poziciją, daryti įtaką valdymo organams, kad įtikintų juos įdiegti tam tikrą į įsidarbinamumą orientuotą kalbų politiką, ar net panaudoti tokius duomenis savo tyrimų temoms, ir t. t. Visos šio pasirinkimo galimybės yra suderinamos. Daroma išvada kad universitetų kalbos politikos formuotojų galimybes rinktis padidintų savosios pozicijos teorijos derinimas su įsivaizduojamos teorijos antropologinėmis struktūromis.
Le présent travail est fondé sur l’analyse de bonnes pratiques de politique linguistique d’entreprises qui favorisent l’employabilité issues de la base de données du projet européen LILAMA (Léonardo-Grundtvig, 2009–2011). Il ressort du présent travail que dans les zones considérées, les politiques linguistiques d’entreprises en dehors de l’UE sont fortement cadrées par l’Etat. Face à ce constat, les universités peuvent faire le choix de défendre leur position existante, d’en changer ou d’influencer les tutelles pour les convaincre de mettre en place des politiques linguistiques permettant de favoriser l’employabilité, ou d’utiliser de considérer ces données comme un objet de recherche, ces choix n’étant pas exclusifs. L’article se conclut en constatant que la théorie du positionnement couplée à celle des structures anthropologiques de l’imaginaire permet d’élargir les choix des acteurs de politique linguistique universitaire.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/866
http://dx.doi.org/10.7220/2335-2027.3.11
https://hdl.handle.net/20.500.12259/866
Appears in Collections:Darnioji daugiakalbystė / Sustainable Multilingualism 2013, nr. 3

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

15
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

16
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.