Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/82831
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis Clarivate Analytics Web of Science / Article in Clarivate Analytics Web of Science (S1)
Field of Science: Mechanikos inžinerija / Mechanical Engineering (T009)
Author(s): Janulevičius, Algirdas;Juostas, Antanas;Pupinis, Gediminas
Title: Engine working modes during tractors operational period
Other Title: Variklio darbo režimai traktorių eksploatacijos metu
Is part of: Mechanika / Kauno technologijos universitetas, Lietuvos mokslų akademija, Vilniaus Gedimino technikos universitetas. Kaunas : Technologija., 2010, Nr. 3(83)
Extent: p. 58-63
Date: 2010
Abstract: Traktoriai dirba ekonomiškai ir našiai, kai jų variklių galia panaudojama ne mažiau kaip 80%, o sūkiai yra kiek galima mažesni. Straipsnyje analizuojama traktorių eksploatacijos trukmė variklio greitiniais ir apkrovos režimais. Įvertinama galimybė tyrimams panaudoti elektroniniuose valdymo blokuose kaupiamą informaciją. Tyrimai atlikti naudojantis traktorių Massey Ferguson elektroniniuose valdymo moduliuose sudaromomis ir saugomomis histogramomis „ECU Load Profile“. Šiose histogramose traktorių darbo trukmė eksploataciniu periodu grupuojama, sumuojama ir išsaugoma pagal variklio sūkius ir ciklinį degalų tiekimą. Atlikta teorinė analizė ir pateikta variklio galios, sūkių ir ciklinio degalų tiekimo priklausomybių lygtis. Tyrimų rezultatuose pateikti dviejų traktorių Massey Ferguson MF 6499 eksploatacijos trukmės, variklio sūkių ir galios režimais grafikai. Atlikta jų analizė. Nustatyta, kad variklio greitinių ir apkrovų režimų tyrimai, panaudojant elektroniniuose valdymo blokuose kaupiamą informaciją, atskleidžia traktoriaus eksploatacijos kokybę
Operational economy and productivity of the tractor is mostly evident when its engine power is utilized at least 80% and engine speed is as low as possible. The paper analyzes engine operation intervals in different engine speed and load modes during tractor’s operational period. A possibility is revealed how to use information collected in tractor-integrated digital microprocessors, or “Electronic Engine Control Units”. The study was carried out using engine load table and graph, called “ECU Load Profile”, obtained from Massey Ferguson tractor-integrated Electronic Engine Control Units. Engine operation intervals during tractor’s operational period are assorted according to engine speed and cyclic fuel consumption, accumulated and saved as these profiles. Theoretical analysis was carried out and equation presented for the relation between engine power, engine speed and cyclic fuel consumption quantities. In the study results two charts are presented showing two Massey Ferguson MF 6499 tractors’ operation intervals’ distribution by different engine speed and power modes during tractors’ operational periods. The study showed that engine speed and load modes’ analysis using information obtained from tractor-integrated digital microprocessors reveals tractor’s operation quality
Internet: http://mechanika.ktu.lt/index.php/Mech/article/view/15537/7967
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Žemės ūkio akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml8.81 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

WEB OF SCIENCETM
Citations 5

7
checked on Jun 6, 2021

Page view(s)

45
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

6
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.