Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/82682
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Ekonomika / Economics (S004)
Author(s): Ramanauskienė, Jadvyga;Vagonis, Zigmantas
Title: Kaimo turizmo ir amatų sąveikos nauda, skatinimo galimybės
Other Title: Interaction between Rural Tourism and Crafts: Benefit and Incentive Possibilities
Is part of: Vagos. , Nr. 86 (39) (2010)
Extent: p. 20-27
Date: 2010
Keywords: Kaimo turizmas;Kaimo amatai;Kaimo turizmo ir amatų sąveika;Sąveikos teikiama nauda;Rural tourism;Rural crafts;Interaction between rural tourism and crafts;Competitive strengths;Benefit of an interaction
Abstract: Kaimo amatus, sodybas, kaip kultūros paveldą, naudoti turizmo verslui skatina galimybė įgyti konkurencinį pranašumą, taip pat propaguoti etnines kultūros vertybes. Kultūros paveldas svarbus tuo, kad jis teikia mokslinę ir meninę informaciją, įsismelkia į šių dienų žmonių gyvenimą, funkcionuoja kaip turizmo rekreaciniai objektai, tenkina dvasinius poreikius ir prisideda prie visuomenės estetinio auklėjimo, išsaugojant tradiciją, taip pat veikia žmo¬gaus mąstyseną. Šio darbo tyrimo objektas yra kaimo turizmo ir amatų būklė ir sąveika Klaipėdos apskrityje. Tyrimo tikslas - nustatyti kaimo turizmo ir amatų są¬veikos teikiamą naudą bei suformuluoti priemones jai skatinti. Tiriant nustatyta, kad kaimo turizmo sodybų savininkų ir kaimo amatininkų sąveikavimas teiktų abiem šalims tokią naudą: paslaugų įvairovės spektro išplėtimo ir poilsiautojų pagausėjimo, pajamų padidėjimo, galimybių užmegzti naujus verslo ryšius ir kt
Summary The aim of the research is to determine benefit of interaction between rural tourism and crafts, and to formulate incentive means. The article deals with tendencies of rural tourism and crafts development, impacts of natural, cultural and human resources on the expansion of rural tourism and crafts, the possibilities to promote interaction between rural tourism and traditional crafts to achieve this purpose. The obstacles limiting the interaction between craftspeople and owners of rural tourism homesteads have been identified to be the spatial dispersion, the shortage of rural tourism places, their growing unified and losing identity; the age of craftspeople and their low level of entrepreneurship, commercialization of crafts products, abandoning the authentic methods of manufacture; the unfavorable legal environment. For the purposes of promoting the interaction between rural tourism and crafts businesses and forming their competitive advantages by making their value higher for consumers, a conceptual infrastructure model for the Rural Tourism and Crafts Businesses Support System has been prepared
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/82682
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Žemės ūkio akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml8.21 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

35
checked on May 1, 2021

Download(s)

7
checked on May 1, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.