Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/79715
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Transporto inžinerija / Transport engineering (T003)
Author(s): Giedra, Kazimieras;Janulevičius, Algirdas
Title: Tractor ballasting in field transport work
Is part of: Transport. Vilnius : Technika., Vol. 20, No. 4 (2005)
Extent: p. 146-153
Date: 2005
Keywords: Traktorius;Priekaba;Priekabos ir traktoriaus masių santykis;Traukos jėga;Balastinė masė;Buksavimas;Nomograma;Tractor;Trailer;Ratio of the mass of a trailer and tractor;Pull force;Ballast weight;Wheel slippage;Nomogram
Abstract: Pateiktas traktoriaus traukos ir svorio jėgų, priekabos ir traktoriaus masių santykio bei ratų buksavimo tarpusavio sąveikos teorinis tyrimas. Nustatyta balastinių masių dydžio bei ratų buksavimo įtaka degalų sąnaudoms dirbant lauko sąlygomis. Analizuojamos buksavimo priklausomybės: nuo traukos jėgos, sukibimo svorio jėgos išnaudojimo koeficiento bei priekabos ir traktoriaus masių santykio. Sudaryta nomograma greitam optimaliam traktoriaus balastinės masės dydžiui ir jos tvirtinimo vietai nustatyti, žinant momentinį ratų buksavimą. Nomogramą sudaro trys dalys. Apatinėje dalyje pateiktos ratų buksavimo priklausomybės nuo priekabos ir traktoriaus masių santykio. Priklausomybės įvairioms priekabos masėms atidėtos vidurinėje nomogramos dalyje. Viršutinėje dalyje atidedamos priklausomybės (traktoriaus svorio jėgos perkeliamos ant užpakalinių ratų masės reikšmės priklausomybės nuo priekabos masės. Nomogramos apatinė dalis su vidurine dalimi sujungtos bendra abscisės ašimi, kurioje atidėtas priekabos ir traktoriaus masių santykis. Vidurinės nomogramos dalies kreivės pereinamomis tiesėmis sujungtos su analogiškomis konkrečiomis priekabos masės reikšmėmis, atidėtomis viršutinės dalies abscisės ašyje. Pateikta nomogramos naudojimo metodika
The article presents the investigation of the interaction of tractor traction force, mass, trailer and tractor mass ratio and wheel slippage. The analysis of the influence of ballast weight and wheel slippage on the fuel consumption under various field and road conditions was carried out. Wheel slippage dependence on the pull force, a weight force utilization coefficient and ratio of the mass of a trailer and tractor were stated and analyzed. The nomogram for operative selection of the optimal ballast weight and its location place is presented when instantaneous wheel slippage is known. The nomogram consists of three parts. In the lower part dependence 8 = f(mp I m), (wheel slippage on the ratio of the mass of a trailer and tractor) is placed. In the middle part there is dependence of the tractor mass m made of the expression of the wheel grip weight force utilization coefficient (p = Ft / G on the ratio of the mass of a trailer and tractor m = f (m I m). The upper part is designed for dependence Amp = f(mp) (transferred mass of tractor Dmp on the rear wheels on the mass trailer m . The bottom part of the nomogram is connected with the middle part by the common abscissa axle on which the ratio of the mass of a trailer and tractor is placed. The curves of the middle part of the nomogram m = f(mjm) are connected with the analogical concrete mass trailer values m , placed in the abscissa axle by intermediate lines
Internet: http://www.transport.vgtu.lt/upload/tif_zur/2005-4-giedra_janulevicius.pdf
http://www.transport.vgtu.lt/upload/tif_zur/2005-4-giedra_janulevicius.pdf
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Žemės ūkio akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml9.11 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

32
checked on Nov 3, 2019

Download(s)

6
checked on Nov 3, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.