Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.12259/79120
Options
Rasų švenčių tradicijos ir inovacijos: žygeivių atvejis
Field of Science
Etnologija / Ethnology (H006)
Type of publication
type::text::thesis::master thesis
Title
Rasų švenčių tradicijos ir inovacijos: žygeivių atvejis
Other Title
Tradicions and Innovations of midsummer day: a case of hikers
Author
Margevičienė, Judita |
Advisor
Extent
55 p.
Date Issued
2019-05-21
Abstract
Šis darbas skirtas išnagrinėti Rasų švenčių tradicijas ir inovacijas, pasirenkant vieną iš etnokultūrinio judėjimo grupių – žygeivius. Darbe siekiama išsamiau atskleisti žygeiviškų Rasų švenčių bruožus, kaitą, tradicijas bei inovacijas sovietmečio, nepriklausomos Lietuvos kontekste bei šiomis dienomis. Žygeiviškų Rasų šventimas Lietuvoje nebuvo iki šiol išsamiai nagrinėtas. Nors Rasos šventė gana plačiai tyrinėta, tačiau iki šiol nebuvo atlikta šios šventės išsami tradicijų ir inovacijų analizė. Tyrimo tema taip pat yra aktuali ir svarbi apmąstant žygeivių nueito kelio raidą nuo sovietmečio iki šių dienų.
Darbo tikslas - ištirti žygeivių santykį su Rasos šventės tradicijomis bei inovacijomis. Siekiant šio tikslo darbe apibūdinama žygeivių grupė ir jos veiklos aspektai, nustatoma žygeivių sąveiką su alternatyviomis etnokultūrinio judėjimo grupėmis, apžvelgiant jų veiklą ir Rasų švenčių modelius. Tyrimo metu siekiama išnagrinėti „žygeiviškų“ Rasų švenčių kaitą ir motyvus rekonstruoti senąsias Rasos šventės tradicijas, bei remiantis lauko tyrimų analize, pateikti žygeivių požiūrį į Rasos šventę, jos tradicijas bei inovacijas.
Atliekant tyrimą, žygeivių grupė buvo tiriama skirtingais laikotarpiais, tad naudotas lyginamasis metodas, dokumentų bei šaltinių turinio analizė, vizualinės medžiagos analizės metodas. Taip pat buvo pasitelkti aprašomasis ir interpretacinis metodai, kurie padėjo užrašyti, perteikti ir suvokti iš pateikėjų surinktą informaciją. Atliekant lauko tyrimą buvo naudotas anketavimo metodas, struktūruotas ir pusiau struktūruotas interviu. Tyrimo metu pasitelkti du etnografiniai klausimynai. Tyrimui pasirinkti sovietmečiu susikūrę ir šiomis dienomis gyvuojantys žygeivių klubai. Darbą sudaro įvadas, keturios dalys ir išvados.
Atlikus tyrimą išaiškėjo žygeivių santykis su Rasos šventės tradicijomis bei inovacijomis: nors didelė dalis žygeivių inovacijas neigia, jų aptinkama ne vieno klubo šventėse. Atsiskleidė tinklaveika su ramuviečiais, folkloro ansambliais, bei jų Rasų švenčių modeliai, kurie turi daug panašumų. Išryškėjo žygeiviškų Rasų švenčių savitumas ir kaita: švenčiama vis naujose vietose, pagal sovietmečiu suformuotą modelį; atsiranda naujos žygeiviškos šventės formos, švenčiama kasmet toje pačioje vietoje; po nepriklausomybės atkūrimo švenčiama laisvai, be suvaržymų. Tyrimas atskleidė, kad žygeivių Rasų šventėse apstu improvizacijų bei inovacijų, tačiau sovietmečiu suformuotas šventės modelis, su pagrindiniais Rasų elementais, išliko iki šių dienų.
Darbo tikslas - ištirti žygeivių santykį su Rasos šventės tradicijomis bei inovacijomis. Siekiant šio tikslo darbe apibūdinama žygeivių grupė ir jos veiklos aspektai, nustatoma žygeivių sąveiką su alternatyviomis etnokultūrinio judėjimo grupėmis, apžvelgiant jų veiklą ir Rasų švenčių modelius. Tyrimo metu siekiama išnagrinėti „žygeiviškų“ Rasų švenčių kaitą ir motyvus rekonstruoti senąsias Rasos šventės tradicijas, bei remiantis lauko tyrimų analize, pateikti žygeivių požiūrį į Rasos šventę, jos tradicijas bei inovacijas.
Atliekant tyrimą, žygeivių grupė buvo tiriama skirtingais laikotarpiais, tad naudotas lyginamasis metodas, dokumentų bei šaltinių turinio analizė, vizualinės medžiagos analizės metodas. Taip pat buvo pasitelkti aprašomasis ir interpretacinis metodai, kurie padėjo užrašyti, perteikti ir suvokti iš pateikėjų surinktą informaciją. Atliekant lauko tyrimą buvo naudotas anketavimo metodas, struktūruotas ir pusiau struktūruotas interviu. Tyrimo metu pasitelkti du etnografiniai klausimynai. Tyrimui pasirinkti sovietmečiu susikūrę ir šiomis dienomis gyvuojantys žygeivių klubai. Darbą sudaro įvadas, keturios dalys ir išvados.
Atlikus tyrimą išaiškėjo žygeivių santykis su Rasos šventės tradicijomis bei inovacijomis: nors didelė dalis žygeivių inovacijas neigia, jų aptinkama ne vieno klubo šventėse. Atsiskleidė tinklaveika su ramuviečiais, folkloro ansambliais, bei jų Rasų švenčių modeliai, kurie turi daug panašumų. Išryškėjo žygeiviškų Rasų švenčių savitumas ir kaita: švenčiama vis naujose vietose, pagal sovietmečiu suformuotą modelį; atsiranda naujos žygeiviškos šventės formos, švenčiama kasmet toje pačioje vietoje; po nepriklausomybės atkūrimo švenčiama laisvai, be suvaržymų. Tyrimas atskleidė, kad žygeivių Rasų šventėse apstu improvizacijų bei inovacijų, tačiau sovietmečiu suformuotas šventės modelis, su pagrindiniais Rasų elementais, išliko iki šių dienų.
This work explores the traditions and innovations of Midsummer day choosing hikers as a focus group. The aim is to reveal the features, changes, traditions and innovations of Midsummer Day celebrated by hikers in the context of the Soviet era, independent Lithuania and these nowadays. Midsummer Day celebration of hikers has not been thoroughly analyzed in Lithuania so far. Although the Midsummer Day has been extensively studied, so far no detailed analysis of traditions and innovations has been carried out. The subject of the study is also relevant and important in reflecting the development of hikers' activity from the Soviet era to the present day.
The aim of the work is to analyze the relationship of hikers with the traditions and innovations of the Midsummer Day. For that purpose, the work describes a group of hikers and aspects of its activities. It also determines the interaction of hikers with alternative groups of ethno-cultural movements, reviewing their activities and patterns of Midsummer Day celebration. The aim of the study is to analyze the change of the hikers Midsummer Day celebrations and the motives to reconstruct the old traditions of this festivity, to present the attitude of the hikers to the Midsummer Day, its traditions and innovations based on the analysis of the field research.
During the research, a group of hikers were investigated at different times, using a comparative method, document and source content analysis, visual material analysis method. Descriptive and interpretive methods were also used and helped to write down, convey and understand the information gathered from the interviewed research participants. The questionnaire method, structured and semi-structured interviews were used in the field study as well. Participants of the research were interviewed according to two ethnographic questionnaires. The KTU, VU and Panevėžys hikers’ clubs are chosen for the research. They have been established in the Soviet era and are still active nowadays. The work consists of an introduction, four parts and conclusions.
The research revealed the relationship of hikers with the traditions and innovations of the Midsummer Day celebration. Although a large part of the hikers deny innovations, they exist in in hikers’ celebrations of Misdummer Day. Networking with members of Ramuva movement, folklore ensembles and models of Midsummer Day celebrations, which have many similarities, has been revealed. The peculiarity and change of the Midsummer Day were revealed: celebrating in new places, according to the model formed during the Soviet era; new forms of hikers’ celebration appear every year in the same place; after the restoration of independence is freely celebrated, without constraints. The study revealed that the Midsummer Days celebrated by hikers, are full of improvisations and innovations, but the Soviet-era celebration model, with the main elements of Midsummer Day, has survived to this day.
The aim of the work is to analyze the relationship of hikers with the traditions and innovations of the Midsummer Day. For that purpose, the work describes a group of hikers and aspects of its activities. It also determines the interaction of hikers with alternative groups of ethno-cultural movements, reviewing their activities and patterns of Midsummer Day celebration. The aim of the study is to analyze the change of the hikers Midsummer Day celebrations and the motives to reconstruct the old traditions of this festivity, to present the attitude of the hikers to the Midsummer Day, its traditions and innovations based on the analysis of the field research.
During the research, a group of hikers were investigated at different times, using a comparative method, document and source content analysis, visual material analysis method. Descriptive and interpretive methods were also used and helped to write down, convey and understand the information gathered from the interviewed research participants. The questionnaire method, structured and semi-structured interviews were used in the field study as well. Participants of the research were interviewed according to two ethnographic questionnaires. The KTU, VU and Panevėžys hikers’ clubs are chosen for the research. They have been established in the Soviet era and are still active nowadays. The work consists of an introduction, four parts and conclusions.
The research revealed the relationship of hikers with the traditions and innovations of the Midsummer Day celebration. Although a large part of the hikers deny innovations, they exist in in hikers’ celebrations of Misdummer Day. Networking with members of Ramuva movement, folklore ensembles and models of Midsummer Day celebrations, which have many similarities, has been revealed. The peculiarity and change of the Midsummer Day were revealed: celebrating in new places, according to the model formed during the Soviet era; new forms of hikers’ celebration appear every year in the same place; after the restoration of independence is freely celebrated, without constraints. The study revealed that the Midsummer Days celebrated by hikers, are full of improvisations and innovations, but the Soviet-era celebration model, with the main elements of Midsummer Day, has survived to this day.
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Defended
Taip / Yes
Access Rights
Prieiga intranete / Intranet Access
File(s)judita_margeviciene_md.pdf (4.16 MB) Intranet Accessuntil 2024-05-21