Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/61759
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Duoblienė, Lilija
Title: Learning as swimming: imaginational school project in Deleuzean way
Other Title: Mokymasis lyg plaukimas: įsivaizduojamas mokyklos projektas pagal Deleuze’ą
Is part of: Žmogus ir žodis, 2014, t.16, nr. 4, p. 140-148
Date: 2014
Keywords: Imagination;Learning;Swimming;Flooding;School;Vaizduotė;Mokymasis;Plaukimas;Potvynis;Mokykla
Abstract: This article interprets allegories of water and swimming to create smooth space in the future school, as had been used by Deleuze and other philosophers, who inspired Deleuze (S. Maimon, H. Bergson). These concepts are related to the things, which are straightly or metaphorically important for the educational field: repetition and creativity, deep diving and being on the surface, balancing between a broad field and local area, using different directions of movement, being relaxed and attentive. The proper space in the school is imagined as a flooding space that means a disorder, changing positions of things, which helps to deterritorialize space without stepping out from it. Four dangers: Fear, Clarity, Power and Disgust will be shortly described in the perspective of new school project. All these dangers according to Deleuzean war machine paralyze potentiality of creativity, except of Disgust. What do these dangers mean in the situation of the school flooding is interpreted within this article also.
Šiame straipsnyje interpretuojamos vandens ir plaukimo alegorijos, kurios leidžia sukurti ateities mokyklos projektą, pasižymintį glotnia erdve, apie kurią kalbėjo Deleuze’as. Deleuze’o įžvalgų užuomazgų randama kitų filosofų (S. Maimono, H. Bergsono), inspiravusių Deleuze’o alegorines figūras, veikaluose. Minėtieji konceptai yra tiesiogiai ar metaforiškai susiję su ugdymo lauku ir mokymusi, t. y. pakartojimu ir kūrybiškumu, giliu nardymu ir plūduriavimu paviršiuje, atsipalaidavimu ir dėmesio sukaupimu, balansavimu tarp plataus ir lokalaus veiksmų lauko, skirtingų judėjimo trajektorijų pasirinkimo. Kitokia, atsinaujinti tinkama, mokyklos erdvė šiame straipsnyje įsivaizduojama kaip potvynio teritorija – tai reiškia tam tikrą chaosą, daiktų padėties pasikeitimą. Visa tai leidžia deteritorizuoti erdvę nepažeidžiant jos ribų. Aptariami Deleuze’o išskirti keturi pavojai – baimė, aiškumas, galia ir šleikštulys, kurie paralyžiuoja kūrybinę potenciją ir inovatyvumą. Straipsnyje svarstoma, ką gi šie pavojai reikštų įsivaizduojamoje mokykloje, apimtoje potvynio, ir kaip jie keistų mokyklos veikėjų elgesį.
Internet: http://dx.doi.org/10.15823/zz.2014.030
https://hdl.handle.net/20.500.12259/61759
Appears in Collections:Žmogus ir žodis / Man and the Word, 2014, t. 16, nr. 4: Filosofija

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

33
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

55
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.