Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/61407
Type of publication: Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Field of Science: Etnologija / Ethnology (H006)
Author(s): Anglickienė, Laimutė
Title: Jaunimo kultūrinė rezistencija sovietmečiu : žygeivių klubas "Ąžuolas" / Laima Anglickienė
Other Title: Cultural resistance of youth in Soviet period: the hikers' club "Ąžuolas"
Is part of: Kauno istorijos metraštis. T. 4. Kaunas : VDU, 2003
Extent: p. 165-176
Date: 2003
Keywords: Jaunimas;"Ąžuolas" žygeivių klubas;Youth;Club "Ąžuolas"
ISBN: 9955530014
Abstract: Žygeivystė buvo gerai organizuotas judėjimas su aiškiai apibrėžtais tikslais, užrašytais dar 7-ojo dešimtmečio dokumentuose. Pagrindinė šiuose dokumentuose kelta idėja: “Nei vieno žygio be konkretaus tikslo!” 1968 m. buvo sugalvotas ir pats žygeivio pavadinimas - siekiant atsiriboti nuo kitų turistų: ekskursantų, poilsiautojų. Straipsnyje aprašoma Kauno Politechnikos instituto žygeivių klubo “Ąžuolas” 7-ojo dešimtmečio pabaigos – 8-ojo dešimtmečio veikla, kai klubui vadovavo Šarūnas Boruta. Grupėje tuo metu buvo 30-50 narių. Tai buvo labai aktyvūs žmonės, dauguma jų dalyvavo ne tik žygeivių, bet ir kitoje – etnokultūrinėje, religinėje, politinėje – veikloje. “Ąžuolo” grupė rengdavo žygius, skirtus susipažinti su valstybei ir Lietuvos kultūrai brangiomis vietomis, organizuodavo talkas tvarkyti Lietuvos kultūriniam paveldui. Antroji veiklos kryptis – domėjimasis etnine kultūra, susipažinimas su liaudies papročiais, senųjų liaudies dainų mokymasis. “Ąžuolas” švęsdavo Rasas, Vėlines, Užgavėnes, Naujus metus su Kūčių-Kalėdų papročiais. Trečiasis tikslas – sportinis turizmas. Tai buvo fizinis savęs išbandymas, ugdymas ir kartu malonumas. Rengiami kategoriniai žygiai pėsčiomis, baidarėmis, plaustais, slidėmis, mažiau – dviračiais. Grupė laikėsi ir žygeiviams privalomų taisyklių. Šarūno grupėje galiojo visiškos blaivybės nuostatos. Laikytasi ir ekologinių nuostatų: neteršti gamtos, ją saugoti ir tvarkyti. Manytume, kad “Ąžuolo” klubo veiklos modelis gali atspindėti ir kitų žygeivių grupių veiklos modelį. Kiekvienoje žygeivių grupėje tikslai (veiklos prioritetai) ėjo nebūtinai tokia seka, juos buvo galima pasiekti skirtingais keliais. Šarūno grupei labai svarbus tikslas buvo Lietuvos istorija ir kultūra. Kiti klubai labiau domėjosi etnografine sritimi, treti buvo gamtosauginės ar sportinės krypties
The club of žygeiviai (Hikers) “Ąžuolas” (the Oak) and its activities are the main focus object of the present article. One period of this club is analysed, i.e. from the end of 1960s till 1980, when Šarūnas Boruta was the leader. During this period, between thirty or fifty people were members of this club. They were very active people and most of them took part not only in the movement of žygeiviai, but also in the ethnic cultural, religious and political activities. The žygeiviai movement was a well-organised movement with well-defined goals that were formulated and presented in the documents of the Punia Pact and the Tourists’ Statute (1966). The main idea of those documents was “Not a single hike without an aim!” The Lithuanian name ‘žygeivis’ was coined in 1968 to dissociate them from all the other tourists such as holidaymakers or excursionists. The group used to visit places which where important for the Lithuanian State and culture. They used to organise voluntary work to help maintain the old Lithuanian cultural heritage. They also were greatly interested in ethnic culture. People learnt about old folk customs and songs, tried to revive the celebration of old Lithuanian feasts such as Midsummer Day (Rasos), All Soul’s Day (Vėlinės), Christmas, and Shrovetide. The third aim was physical training. The group used to go on long hikes on foot. They used to paddle canoes, go skiing in the winter and climb the mountains in the summer. “Ąžuolas” obeyed the rules, which were obligatory for every hiker. The principle of absolute abstinence was obtained in Šarūnas’ group. Žygeiviai also observed environmental principles; they never polluted nature but preserved it actively
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/61407
https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/61407/1/ISSN2335-8734_2003_N_4.PG_165-176.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/61407
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Kauno istorijos metraštis 2003 nr. 4
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml12.81 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

30
checked on Aug 18, 2019

Download(s)

14
checked on Aug 18, 2019

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.