Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/56907
Type of publication: Straipsnis Clarivate Analytics Web of Science ar/ir Scopus / Article in Clarivate Analytics Web of Science or / and Scopus (S1)
Field of Science: Menotyra / Artwork (H003)
Author(s): Valiukaitė, Asta
Title: Bibliniai įvaizdžiai šiuolaikiniame Lietuvos teatre: imitacija, transformacija, deformacija. [II d.] : [pradžia nr. 64, pabaiga nr. 65]
Other Title: Biblical images in contemporary Lithuanian theatre: imitation, transformation, deformation“
Is part of: LOGOS. Vilnius : Visuomeninė organizacija "LOGOS", 65 (2010)
Extent: p. 179-185
Date: 2010
Keywords: Bibliniai įvaizdžiai;Šiuolaikinis Lietuvos teatras;Imitacija;Transformacija;Deformacija;Biblical images;Contemporary Lithuanian theatre;Imitation;Transformation;Deformation
Abstract: Biblija visuomet darė didelę įtaką vakarų kultūros menui. Bibliniai įvaizdžiai ir motyvai dažnai naudojami literatūros kūriniuose, teatro pastatymuose. Straipsnyje atskleidžiami trys galimi biblinių įvaizdžių santykio su spektaklio tekstu tipai (imitacija, transformacija ir deformacija), kurie funkcionuoja šiuolaikinio Lietuvos teatro pastatymuose (1990–2009). Imitacinis santykis atskleidžiamas E. Nekrošiaus „Giesmių giesmės“ pastatyme, transformacinis – R. Tumino spektaklyje „Nusišypsok mums, Viešpatie“, o deformacinis – O. K oršunovo spektaklyje „P.S. Byla O.K.“ Analizuojamuose spektakliuose dažniausiai naudojami idealieji bibliniai įvaizdžiai, kurie imitacijos atveju atitinka Apreiškiminę žinią, transformacijos atveju akcentuojama dramatiškoji jų pusė, o deformacijos atveju šie įvaizdžiai visiškai išimami iš Apreiškiminio konteksto, tapdami tik priemone išreikšti pagrindines spektaklio idėjas
The Bible has always had a great influence on the art of Western civilization. Biblical images and motifs are often used in literary works and theatrical events. This article covers three possible exemplars of the relation between Biblical images and text of the performance which function in the contemporary Lithuanian theatre (1990–2009). These exemplars are: imitation, transformation, and deformation. The imitational relation is revealed in the staging of E. Nekrošius ,,Canto of Cantos“; the transformational relation is clear in the play „Lord, smile on us“ of R. T uminas; and the play „P.S. Case O.K.“ of O. K oršunovas represents the deformational relation. The ideal biblical images are the most common in these performances. When being imitated, they correspond with the message of the Revelation. When one transforms them, their dramatic side is accentuated. In the case of deformation, they are taken out of the context of Revelation and become just a means of expression of the main ideas of the performance
Internet: http://litlogos.eu/L65/Logos_65_179_185_Valiukaite.pdf
http://litlogos.eu/L65/Logos_65_179_185_Valiukaite.pdf
Affiliation(s): Menų fakultetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml10.65 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

134
checked on Dec 9, 2019

Download(s)

10
checked on Dec 9, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.