Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/47695
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Genys, Dainius
Title: Vertybių kaita šiuolaikiniame Lietuvos sporte
Other Title: Change of the values in contemporary Lithuanian sport
Is part of: Sporto mokslas = Sport science. Vilnius : Lietuvos sporto informacijos centras, 2012, nr. 4(70)
Extent: p. 2-7
Date: 2012
Keywords: Sportas;Sporto kaip kultūros tekstas;Lietuva;Lietuvos sportas;Vertybės;Medijos;Pramoga;Sport;Sport as cultural text;Lithuania;Lithuanian sport;Sport values;Media;Entertainment
Abstract: Kiekvienas kultūros produktas yra kultūrinis tekstas, parodantis tam tikras reikšmes ir vertybes. Turint omenyje, kad sportas kiekvienoje visuomenėje yra susijęs skirtingais ryšiais su kultūra, kalbėti apie sporto kultūrą įdomu dėl čia atsiskleidžiančių, kuriamų ir perkuriamų reikšmių ir stereotipų. Straipsnyje siekiama aptarti sporto kaip populiariosios kultūros teksto sampratą ir reprezentuojamų vertybių įvairovę. Kitaip tariant, sporto kaip populiariosios kultūros teksto analizė leidžia suprasti, kodėl sportas yra pripildomas besikeičiančių vertybių ir kodėl jos būtent tokios. Žvelgiant į sąsajas tarp sporto ir populiariosios kultūros, galima įžiūrėti tam tikrą vertybinę Lietuvos sporto populiarumo priežasčių kaitą: visuomenės dėmesys sporto pasaulio įvykiams yra didelis, tačiau vis dažniau jis interpretuojamas ne tiek per sportinių įvykių unikalumo pripažinimą, aptarimą ir analizavimą; kiek per jų svarbą ir reikšmę populiariosios kultūros kontekste. Aptartų pavyzdžių analizė rodo, kaip įvairūs skandalai ir dėmesys antraeiliams, su sportu mažai susijusiems, tačiau kasdieninėje rutinoje aktualizuotiems reiškiniams tarsi tampa sporto įvykių pakaitalu. Populiariosios kultūros siekis eskaluoti visuomenės fantazijas ir būti malonumo šaltiniu, apsunkina sporto raidai reikalingą esminių sporto problemų identifikavimą
During the second half of the 20 th century, professional sport was penetrated by tendencies of reflexive modernity. Sport is now driven and could be described by the interrelated processes of commercialization (exploitation of an object or practice for capital gain), corporatization (the structuring of sport for profit maximization) and spectacularization (the production of entertainment driven experiences) (Andrews 2009). Sport has always been related with entertainment, but today we can see the attempts to transform sport to a source of pleasure. The aim of the paper is to discuss the change of the values represented by sport as a cultural text. Wide range consumption of sport (interest in sports news, events attendance, victories celebration, attribute consumption, etc.) shows that sport has become a source of public amusement, pleasure and entertainment. By creating and recreating, echoing and reinforcing existing values, sport is being developed as a text of popular culture. The main characteristic of popular culture is its formation: never-ending interpretations of the same cultural texts. Sport as a source of pleasure is never built from news or sporting events. The meaning of pleasure is being built by the users themselves by interpreting these news and events. For example, victory or defeat are usual practice in sport as well as games, trainings etc. Sensational victory or disappointing defeat is made by consumers. The meanings of sporting events are created in particular contexts which are determined by a specific social context. The importance of popular culture texts lies in constant circulation, interpretation and reinterpretation process, but not in the texts themselves. The texts are undoubtedly the most important actors in the process, but they must be interpreted among other cultural texts and particular social reality (Fiske 2005: 4).[...]
Internet: http://sportinfo.lt/dokumentai/periodiniai_leidiniai/sp_mokslas/SM_2012_4.pdf
http://sportinfo.lt/dokumentai/periodiniai_leidiniai/sp_mokslas/SM_2012_4.pdf
Affiliation(s): Socialinių mokslų fakultetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml10.42 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

144
checked on Mar 5, 2020

Download(s)

14
checked on Mar 5, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.