Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/47004
Type of publication: Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Field of Science: Filosofija / Philosophy (H001)
Author(s): Oniščik, Marija
Title: Ko mus moko Tomas Sodeika? : arba filosofijos mokymo antinomijos
Other Title: What does Tomas Sodeika teach us?: or the antinomies of the philosophical teaching
Is part of: Religija ir kultūra: mokslo darbai. Vilnius : Vilniaus universiteto leidykla, T. 5(2)(2008) 2009
Extent: p. 22-35
Date: 2009
Keywords: Filosofijos mokykla;Mokymas;Mokytojas;Performatyvumas;Sodeika, Tomas;Philosophical school;Teaching;Teacher;Performatyvity
Abstract: Straipsnyje bandoma suformuoti filosofijos didaktikos antinomijas, kylančias iš Tomo Sodeikos praktikuojamos ir skelbiamos filosofijos. Prieštaravimas, Sodeikos nuolat aptinkamas tarp „dialogo” ir „teksto” , apima „atvirumo” ir „uždarumo”, „išorybės” ir „vidujiškumo” metaforas, filosofijos aptariamas įprastesniais jutimiškumo ir racionalumo terminais: kai tai, kas empiriškai žinoma ir mokymo būdu perduodama, prieštarauja arba nesuteikia „pakankamo pagrindo” idealių „tiesų” mokymui arba skelbimui.[...]
The article is based on the twofold experience of listening to the “living voice“ of Thomas Sodeika and reading the corpus of his writings. Some antinomies of philosophical didactics are detected and formulated. Those arise from the reflection on the origin of Western philosophical tradition as a kind of a genealogical tree. The ethical dimension of Greek philosophical education is viewed as a pattern of listening to the teacher speaking and imitating him as a kind of the moral norm or paradeigma.[...]
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/47004
Affiliation(s): Filosofijos katedra
Humanitarinių mokslų fakultetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml6.8 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

146
checked on Dec 9, 2019

Download(s)

12
checked on Dec 9, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.