Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/44704
Type of publication: research article
Type of publication (PDB): Straipsnis recenzuojamoje Lietuvos tarptautinės konferencijos medžiagoje / Article in peer-reviewed Lithuanian international conference proceedings (P1e)
Field of Science: Ekologija ir aplinkotyra / Ecology and environmental sciences (N012)
Author(s): Stravinskienė, Vida
Title: Aplinkos interesų integravimas į Lietuvos transporto sektorių
Other Title: Integration of environmental interests in the transport sector of Lithuania
Is part of: Žmogaus ir gamtos sauga : 18-osios tarptautinės mokslinės-praktinės konferencijos medžiaga, 2012 m. gegužės 16-17 d., birželo 14-15 d., Kaunas = Human and nature safety : proceedings of the international scientific conference. Kauno raj. : Akademija, 2012, d. 1
Extent: p. 75-78
Date: 2012
Keywords: Transporto sektorius;Darnaus vystymosi rodikliai;Kardifo procesas;Transport sector;Sustainable development indicators;Cardiff process
Abstract: Darbo tikslas – išanalizuoti Lietuvos transporto sektoriaus ypatybes, vertinant pagal Kardifo proceso nuostatą integruoti aplinkos interesus į šį sektorių. Transportas yra viena pagrindinių ekonomikos augimo varomųjų jėgų, turintis didelę įtaką šalies ekonomikai ir žmonių gerovei. Transportas yra vienas taršiausių ekonomikos sektorių. Alternatyva aplinkos taršai, atitinkanti Kardifo proceso ir darnaus transporto vystymosi principams yra krovinių ir keleivių vežimo apimčių didinimas mažiau taršiu geležinkelių, vidaus vandenų ir jūrų transportu. Straipsnyje analizuojamos ES ir Lietuvos transporto sektoriaus strateginės nuostatos ir transporto darnaus vystymosi rodikliai. Pagrindiniai ES nustatyti darnaus transporto vystymosi rodikliai yra energijos sunaudojimo kiekis ir BVP sukuriama dalis transporto sektoriuje. Darnaus vystymosi požiūriu nepalanku tai, kad didžioji krovinių dalis pervežta taršiu automobilių transportu. Mažiau taršios geležinkelių, vietinių vandenų ir jūrų transporto rūšys vis dar nepakankamai naudojamos
The aim of study – to analyze the features of the Lithuanian transport sector, current situation and future perspectives, based on the provision of the Cardiff process to integrate environmental concerns into transport sector. Transport is one of the main drivers for economic growth, with a significant impact on the economy and human welfare. It is one of the most polluting sectors of the economy. Alternative to environmental contamination, corresponding to the Cardiff process and the principles of transport sustainable development can be transportation of goods and passengers by increasing the volume of less polluting railway, waterways and maritime transport. This paper analyzes the EU and Lithuania's strategic transport provision and transport for sustainable development indicators. The main sets of EU for sustainable transport development indicators for energy consumption and GDP is generated by indicators of the transport sector. Sustainability in terms of disadvantage is that the majority of cargo transported polluting road transport. Less-polluting rail, local waterways and maritime transport modes still not sufficiently used
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/44704
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml7.64 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

90
checked on May 1, 2021

Download(s)

12
checked on May 1, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.