Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/39870
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Menotyra / Artwork (H003)
Author(s): Truskauskaitė, Vitalija
Title: Sakraliniai motyvai Lietuvos dramos teatro spektakliuose / Vitalija Truskauskaitė
Other Title: Motifs of the sacral in Lithuanian theatre of drama performances
Is part of: Soter : religijos mokslo žurnalas. Kaunas : Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 2004, nr. 13(41)
Extent: p. 241-252
Date: 2004
Keywords: Lietuvos dramos teatras;Sakralinis teatras;Sakraliniai motyvai;Theatrum mundi;Meditacija;Tamsioji naktis;Religinis tapatumas;Sacral theatre;Motifs of the sacral;Homo religioso
Abstract: Straipsnyje nagrinėjami 1990-2002 metais sukurti Lietuvos dramos teatrų spektakliai. Tyrimo objektas - sakraliniai motyvai profesionaliojo teatro pastatymuose. Spektakliai aptariami atsižvelgiant į sakralinio teatro istorijos ir teorijos kontekstą, lyginant šiuolaikinę asmens laikyseną metafizinio pasaulio atžvilgiu su jėzuitų baroko teatre susiformavusia Theatrum mundi samprata. Lietuvos dramos teatrų spektakliuose išskiriami tylos ir erdvės meditacijos motyvai, aptariama sakraliosios ir profaniškosios erdvės opozicija, išskiriamas pagrindinis aptariamuosiuose spektakliuose išryškėjęs tamsiosios nakties motyvas, apibūdinantis religinio tapatumo paieškas. Darbo metodas - lyginamasis
The present article analyzes Lithuanian drama productions of years 1990-2002. It focuses on sacral aspects in professional theatre performances. The productions are viewed within the historical and theoretical context of sacral theatre, and comparisons are drawn between the modern man's attitude towards the realm of metaphysics and the concept of Theatrum Mundi, formed by the Jesuit baroque theatre. The motifs of silence and space meditation are singled out in performances of Lithuanian drama theatres, the opposition of sacral space versus its profane counterpart is discussed, and the image of dark night, apparent in the productions in question, is emphasized as the leading aspect characteristic of the search for religious identity. The article is based on comparative method
Internet: http://vddb.library.lt/obj/LT-eLABa-0001:J.04~2004~ISSN_1392-7450.N_13_41.PG_241-252
http://vddb.library.lt/obj/LT-eLABa-0001:J.04~2004~ISSN_1392-7450.N_13_41.PG_241-252
Affiliation(s): Menų fakultetas
Teatrologijos katedra
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml11.83 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

108
checked on Sep 5, 2019

Download(s)

6
checked on Sep 5, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.