Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/38861
Type of publication: Straipsnis Clarivate Analytics Web of Science ar/ir Scopus / Article in Clarivate Analytics Web of Science or / and Scopus (S1)
Field of Science: Sociologija / Sociology (S005)
Author(s): Tereškinas, Artūras
Title: Vyriškumas ir vyro kūnas šiuolaikiniame lietuvių kine
Other Title: Masculinity and male body in the contemporary Lithuanian cinema
Is part of: Filosofija. Sociologija = Philosophy. Sociology. Vilnius : Lietuvos mokslų akademijos leidykla, T. 22, nr. 1, 2011
Extent: p. 57-64
Date: 2011
Keywords: Vyro kūnas;Vyriškumas;Galia;Žaizdos kultūra;Trauma;Lietuvių kinas;Male body;Masculinity;Power;Wound culture;Trauma;Lithuanian cinema
Abstract: Straipsnyje analizuojami vizualiniai vyriškumo, galios, kūno ir traumos aspektai filme „Zero: alyvinė Lietuva“ (rež. Emilis Vėlyvis, Lietuva, 2006). Naudojantis poststruktūralistinėmis įkūnijimo teorijomis bei maskulinizmo studijomis teigiama, kad filmas pateikia vyriškumo performansą nuolatinės krizės kontekste. Filmo vizuali kalba atspindi vis labiau įsigalinčias kino kalbos tendencijas posovietiniame kine ne tik Lietuvoje, bet ir visoje posovietinėje erdvėje. Kartu „Zero“ žymi dramatišką poslinkį nuo herojiško ir kartu „jautraus“ vyriškumo sovietinės epochos filmuose iki smurtinio antiherojiško posovietinio vyriškumo, kurį ekrane įkūnija abjektiški ir dažnai pasibjaurėjimą keliantys vyrų kūnai, patiriantys ekstremalius fizinius išbandymus, traumas ir grafinį sužalojimą. Viena vertus, jie simbolizuoja vyriškumo, nesugebančio susidoroti su socialiniais pokyčiais ir vyriško pažeidžiamumo baimėmis, pralaimėjimą, kita vertus, pasibjaurėtinų vyriškų kūnų spektaklis ir vis labiau įsigalintis grafinis smurtas lietuvių kine yra „žaizdos kultūros“, kuri koncentruojasi ties trauma ir skausmu, simptomas
The article focuses on the issues of masculinity, male body, power and trauma in the feature film “Zero: Lilac Lithuania” (directed by Emilis Vėlyvis, 2006, Lithuania). The film exemplifies the growing trend in post-Soviet film-making not only in Lithuania, but also in a wider post-Soviet space (most notably in Russian films). Violence, torture, murder, abject bodies, drugs, gambling and other social problems are at the epicenter of this film. “Zero” also loosely follows, with its intertextual citations, a postmodern crime film tradition. Vėlyvis’s film presents the performance of masculinity in the context of a perpetual social crisis. Male power and powerlessness are expressed here by the ranging violence and serial killing. It can be argued that this film signifies a dramatic shift from both heroic and “sensitive” masculinity of the Soviet films to violent anti-heroic post-Soviet masculinity incarnated in gross and abject screen male bodies. The male body in “Zero” functions as a spectacle of action and is subject to extreme bodily punishment, trauma and even graphic mutilation. Hysterically violent and self-destructive anti-heroes of the film “Zero” send mixed messages about the genre, violence, masculinity and feeling. On the one hand, they refer to embattled models of masculinity, unable to cope with social change and anxiety about male vulnerabilities. On the other hand, a spectacle of gross male bodies and the increasingly prominent and graphic violence in the Lithuanian film are symptoms of “wound culture” which centers on trauma and in which people wear their damage as badges of identity, feeling and survival
Internet: http://www.lmaleidykla.lt/publ/0235-7186/2011/1/57-64.pdf
Affiliation(s): Socialinių mokslų fakultetas
Sociologijos katedra
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml11.57 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

WEB OF SCIENCETM
Citations 5

2
checked on Mar 28, 2020

Page view(s)

172
checked on Jan 5, 2020

Download(s)

12
checked on Jan 5, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.