Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/34191
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Kazakevičienė, Milda
Title: Fryderyko Chopino ir Ferenco Liszto religinės pasaulėžiūros ir kūrybos sąsajos
Other Title: The connections of religion and music in the compositions of Fryderic Chopin and Ferenc Liszt
Is part of: Soter : religijos mokslo žurnalas, 2004, nr. 13(41), p. 157-175
Date: 2004
Keywords: Religinė pasaulėjauta;Kompozitorius;Bažnytinė muzika;Kūriniai;Muzikos kalba;Religion outlook;Church music;God;Composer;Compositions
Abstract: Straipsnyje aptarti F. Chopino ir F. Liszto asmenybės bruožai, jų pasaulėjautos ypatumai. Ieškant religinių pažiūrų ir kūrybos sąsajų, remtasi epistoliniu palikimu, svarbiausiomis muzikologų monografijomis, muzikinio palikimo studijomis. Straipsnyje atskleidžiama F. Chopino originalaus kūrybinio talento esmė, susijusi su ypatingu jo muzikos subjektyvumu. Gilus, tačiau viešai nerodytas F. Chopino tikėjimas įkvėpė kūrybines jo galias ir specifinėmis priemonėmis netiesiogiai (per vizijas, simbolius, muzikos kalbos semantiką, idėjines sąsajas) darė įtaką kūrybai. Apibūdinant F. Liszto kūrybinę asmenybę atskleidžiamas prieštaringas susidvejinimas, susijęs su akivaizdžiu šio muziko pasaulietiškumu, gyvenimo malonumų pomėgiu ir drauge gilaus krikščioniško pasiaukojimo siekiu. Tai tapo kompozitoriaus nuolatiniu "kryžiumi". Straipsnyje pabrėžiama F. Liszto religinių pažiūrų svarba; akcentuojama, jog vertingi cikliniai bažnytiniai kūriniai, svariai papildę pasaulinį sakralinės muzikos lobyną, patvirtino paties abato Liszto pasirinktą bažnytinės muzikos kompozitoriaus titulą.
The main features of the personal F. Chopin's and F. Liszt's characteristics are discussed in the article. The connections of religion and music in the compositions of F. Chopin and F. Liszt were taken with the reference to epistle documents, were based on the analysis and the foresights of different foreign musicians. The foundation of F. Chopin's creative talent was based on the suggest spiritual subjectivism. It makes the presumption: his creative energy partly was born of his deep faith, and it indirectly (by some symbols, visions, idealogical and semantic meanings, by a modal harmonies) reflected his religion outlooks. The manysided personality of F. Liszt defies easy analysis, and it is particularly difficult to reconcile his devout spirituality with his outrageous lifestyle. Twarted in his youthful ambition to become a priest, F. Liszt found in music an outlet to express his faith - he believed and he had taken a serious stand as a religious, Catholic composer. F. Liszt composed many famous works of sacred music and it confirmed the strong religion and music connections.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/34191
https://hdl.handle.net/20.500.12259/34191
Appears in Collections:SOTER: religijos mokslo žurnalas / SOTER: Journal of Religious Science 2004, nr. 13(41)

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

22
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

106
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.