Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/33630
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Westerheijden, Don F.
Title: Judančio taikinio link: aukštojo mokslo kokybės užtikrinimas Europoje
Other Title: Walking towards a moving target: quality assurance in European higher education
Is part of: Aukštojo mokslo kokybė, 2005, nr. 2, p. 52-71
Date: 2005
Keywords: Akreditacija;Aukštojo mokslo kokybė;Įvertinimas;Kokybės auditas;Kokybės užtikrinimas;Accreditation;Quality of higher education;Evaluation;Quality audit;Quality assurance
Abstract: Straipsnyje pateikiama Europos aukštojo mokslo (išorinės) kokybės užtikrinimo projektų nuo 1980 metų apžvalga. Analizuojami trys skirtingi Vakarų Europos šalių kokybės užtikrinimo sistemų plėtotės modeliai, kurie lyginami su akreditacijos modeliais Centrinėje ir Rytų Europoje atsiradusiais nuo 1989 m. Šios plėtros dinamika apžvelgiama pasitelkus teorines įžvalgas, ji taip pat lyginama su Bolonijos procesu.
The history of (external) quality assurance schemes in European higher education since ca. 1980 is sketched in this article. The three pioneering countries in Western Europe are taken as models of different developments and contrasted with the rise of accreditation in Central and Eastern Europe after 1989. Using theoretical insights, the dynamics of these developments are sketched, then contrasted with the Bologna Process.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/33630
https://hdl.handle.net/20.500.12259/33630
Appears in Collections:Aukštojo mokslo kokybė / The Quality of Higher Education 2005, nr. 2

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

118
checked on Nov 5, 2019

Download(s)

100
checked on Nov 5, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.