Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/32536
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Linhart, Sepp
Title: From ‘The Geisha’ to ‘My Japanese Boy’ – the changing image of Japan in western popular music
Is part of: Regioninės studijos. 2009, [No.] 3, Japan as images: crossing viewpoints of Europe and Japan, p. 13-32
Date: 2009
Keywords: Image of Japan in the West;Geisha image;Russo - Japanese war;Pacific war;Tin Pan Alley songs;German pop music;Japonijos įvaizdis Vakaruose;Geišos įvaizdis;Rusijos ir Japonijos karas;Tin Pan Alley dainos;Vokiečių populiarioji muzika
Abstract: Ever since the first performance of the British comic opera Mikado in 1885 Japan played an important role in Western popular music. In the 20th century hundreds of songs treating the theme Japan were composed in North and South America, in Australia and in all countries of Europe. In my paper I first try to give an overview of the variety of songs which referred to Japan (love songs, war songs etc.) before I proceed to an analysis of several pieces as to their lyrics, Japanese elements in the music and the beautiful covers of the sheet music. As can be expected most songs are expressions of the prevailing Japan stereotypes in a society at a certain point of time. The second part of the paper deals with changes in these songs, which have been showing an even greater output over the past forty years together with Japan becoming an important global player. It is interesting to note, though, that several of the most successful songs do no longer sell ‘Geisha and Fujiyama’ stereotypes but rather give a more balanced view of Japanese phenomena, while songs with stereotypical contents continue, but seem to have a smaller audience.
Jau nuo pat pirmojo komiškosios britų operos „Mikado“ pasirodymo (1885) išryškėjo Japonijos vaidmens vakarietiškoje populiariojoje muzikoje svarba. XX a. Šiaurės ir Pietų Amerikoje, Australijoje ir visose Europos valstybėse buvo sukurta šimtai dainų naudojant Japonijos tematiką. Prieš pradedant analizuoti keleto kūrinių lyriką, japoniškus elementus ir gražius natų viršelius, pirmiausia straipsnyje apžvelgiamos įvairios dainos (meilės, karo ir kt.), mininčios Japoniją. Kaip ir buvo galima tikėtis, dauguma šių dainų yra atitinkamu laikotarpiu visuomenėje dominavusių Japonijos stereotipų atspindys. Antroje straipsnio dalyje nagrinėjamas šių dainų kitimas, kurio atvejų per paskutinius 40 metų, Japonijai tapus svarbia pasaulio dalimi, labai pagausėjo. Įdomu tai, kad keletas pačių garsiausių dainų jau nepopuliarina geišos ir Fudžijamos stereotipo, o pateikia harmoningesnį japoniškojo fenomeno reginį, ir, nors stereotipinio turinio dainų vis dar klausoma, jos, atrodo, pritraukia mažesnę klausytojų dalį.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/32536
https://hdl.handle.net/20.500.12259/32536
Affiliation(s): Publication of this volume of “Regionines Studijos” is sponsored by Toshiba International Foundation
Appears in Collections:2009 Regioninės studijos, [vol.] 3

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

48
checked on Sep 12, 2019

Download(s)

56
checked on Sep 12, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.