Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/32235
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Archwamety, Teara;Wille, Karen S.;McFarland, Max
Title: Factors related to school psychologists’ comfort working with poverty: are training institutions doing enough to ensure competence in this area?
Other Title: Veiksniai, padedantys mokyklos psichologui dirbti su skurstančiais vaikais: ar psichologus rengiančios institucijos išugdo tinkamos kompetencijos specialistus?
Is part of: International journal of psychology: a biopsychosocial approach, 2009, [Vol.] 4, p. 109-118
Date: 2009
Keywords: School psychologist;Poverty;Comfort working with poverty;Mokyklos psichologas;Skurdas;Kompetencija dirbti su skurdo problema
Abstract: Background, purpose. Many children are currently living in poverty and are suffering from the effects of poverty. School psychologists are in a position to assist these children and families. The purpose of this study is to determine what factors relate to school psychologists’ comfort working with poverty and to assess the need for training institutions to incorporate or further develop this type of preparation into their programs. Materials, method. All school psychologists in a Midwestern state were mailed a survey asking for information regarding demographics and practitioner related information. 144 useable surveys were returned and analyzed to answer the research questions. Results, conclusion. The highest predictors of comfort working with poverty are years of experience working with poverty and time spent working with poverty. Although it is important for training programs’ multicultural courses to address the culture of poverty, it is essential that school psychologists in training be given exposure and opportunities to work directly with children and families living in poverty.
Tyrimo tikslas. Šiuo metu daug vaikų skursta ir kenčia neigiamus skurdo padarinius. Mokyklos psichologui dažnai tenka dirbti su skurstančiais vaikais ir šeimomis. Šio tyrimo tikslas – nustatyti veiksnius, susijusius su mokyklos psichologo kompetencija padėti skurstantiems vaikams, bei išsiaiškinti, kokiais specifiniais kursais psichologus rengiančios institucijos galėtų papildyti savo mokymo programas. Metodai. Visiems Vidurio vakarų valstijų (JAV) mokyklos psichologams buvo išsiųstos anketos, kuriose prašyta pateikti demografinių duomenų ir atsakyti į klausimus, susijusius su profesine veikla. Tyrime analizuojamos 144 grąžintos anketos. Rezultatai, išvados. Mokyklos psichologo, dirbančio su skurstančiais vaikais, kompetenciją labiausiai prognozavo tokio darbo patirtis – praktinio darbo šioje srityje metai ir kasdieniame darbe skurdo problemai skiriamas laikas. Tyrimo rezultatai parodė: nors mokymo programose svarbūs kursai, nagrinėjantys skurdo kilmę ir kultūrinius skirtumus, labai svarbu, kad mokyklos psichologų rengimas apimtų praktinę patirtį ir galimybes tiesiogiai dirbti su skurstančiais vaikais ir šeimomis.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/32235
https://hdl.handle.net/20.500.12259/32235
Appears in Collections:International Journal of Psychology: A Biopsychosocial Approach / Tarptautinis psichologijos žurnalas: biopsichosocialinis požiūris 2009, [vol.] 4

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

15
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

18
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.