Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/31798
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Kelly-Vance, Lisa;Dempsey, Jessica;Ryalls, Brigette
Title: The effect of a parent training program on children’s play
Other Title: Tėvų mokymo programos efektyvumas ugdant vaikų žaidimo gebėjimus
Is part of: International journal of psychology: a biopsychosocial approach, 2013, [Vol.] 13, p. 117-138
Date: 2013
Keywords: Early childhood;Play;Parent training;Ankstyvoji vaikystė;Žaidimas;Tėvų mokymas
Abstract: Background. Young children learn about their world through play but some lack developmentally appropriate play skills and their learning may be compromised. Purpose. The purpose of this study was to explore the effectiveness of parents teaching play skills to their children. Methods and Results. Parents of preschoolers were taught ways to enhance their children’s pretend play and then engage in parent-child play daily for six weeks. Children in the parent training group (n=5) showed more growth in their play than the children in a comparison group (n=4). Every child in the parent training group showed an increase in pretend play, whereas in the comparison group, one child increased, two remained about the same, and one decreased. Conclusions. Implications for the delivery of early childhood services are discussed regarding the effective use of parents as implementers of play interventions.
Problema. Žinias apie pasaulį vaikai įgyja žaisdami. Tačiau kai kurie vaikai stokoja vystymosi tarpsnį atitinkančių žaidimo įgūdžių ir tai apsunkina jų gebėjimą mokytis per žaidimą. Tikslas. Šio tyrimo tikslas – įvertinti, ar vaikų žaidimo įgūdžius galima pagerinti mokant tėvus žaidimo įgūdžių. Metodika ir rezultatai. Ikimokyklinukų tėvai dalyvavo užsiėmimuose, kuriuose buvo mokoma, kaip paskatinti vaikų vaidmenų žaidimus. Tėvų buvo paprašyta šešias savaites kasdien žaisti su vaikais. Vaikai, kurių tėvai dalyvavo mokymuose (n=5) labiau pagerino savo žaidimo įgūdžius, negu lyginamosios grupės vaikai (n=4). Analizuojant, kaip gerėjo vaiko gebėjimas žaisti vaidmenų žaidimus, nustatyta: visi mokymuose dalyvavusių tėvų vaikai ryškiai pagerino šiuos įgūdžius, lyginamojoje grupėje nustatytas vienas pagerėjimas, dviejų vaikų gebėjimai išliko tokie patys, vieno vaiko žaidimo įgūdžiai sumažėjo. Išvados. Straipsnyje pateikiamos rekomendacijos, kaip efektyviai į žaidimo intervencijas įtraukti tėvus, kad jie prisidėtų prie ankstyvosios pagalbos vaikystėje.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/31798
http://dx.doi.org/10.7220/1941-7233.13.6
https://hdl.handle.net/20.500.12259/31798
Appears in Collections:International Journal of Psychology: A Biopsychosocial Approach / Tarptautinis psichologijos žurnalas: biopsichosocialinis požiūris 2013, [vol.] 13

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

52
checked on Aug 16, 2019

Download(s)

42
checked on Aug 16, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.