Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/31724
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Kušlys, Gintaras
Title: Kauno religinių ir tautinių bendruomenių dvasinio palikimo pėdsakai restauruotos sienų tapybos pavyzdžiuose
Other Title: Confessional and national communities history signs reflected in restored mural paintings in Kaunas
Is part of: Kauno istorijos metraštis, 2007, nr. 8, p. 247-266
Date: 2007
Keywords: Religija;Tauta;Bendruomenės;Palikimas;Sienų tapyba;Religion;Nation;Communities;Heritage;Mural paintings
Abstract: Kauno, kaip ir kitų Lietuvos miestų sakralinių bei visuomeninių statinių, gyvenamųjų namų interjerai ir eksterjerai nuo seno puošti sienų tapyba. Tačiau galbūt nedaugelis pagalvoja, jog ne vienas šių kūrinių gali liudyti ir apie per amžius drauge sugyvenusių tautinių bei religinių bendruomenių kultūrų sąveiką, tarpusavio santykius. Pirma. Kauno religinių ir tautinių bendruomenių tarpusavio santykiai, jų kūrybinė veikla akivaizdžiai atspindėta miesto sakralinės ir visuomeninės paskirties statinių puošyboje. Antra. XX a. 8–9 deš. Pažaislio sienų tapybos paveldo konservavimo-restauravimo darbai, kurių metu šalinti baroko laikotarpio italų meistrų kūrinius niokoję XIX a. ortodoksų vienuolių veiklos pėdsakai, neprieštarauja Venecijos chartijos įtvirtintai pagarbai kiekvienos epochos kultūriniam palikimui paminkle. Seniausios fazės atidengimas ypatingais atvejais pateisinamas su sąlyga, jog nuimti elementai nėra vertingi, jog restauravimu stiliaus vientisumo nesiekiama. Trečia. Abejonės XIX a. dėl ortodoksų pėdsakų panaikinimo blanksta, susidūrus su išties apverktinu buvusios žydų sinagogos (Zamenhofo g.) autentiško tapybinio dekoro sunaikinimo faktu. Neginčytina, kad 2003 m. statinio renovacijos metu nepaisyta LR teisės aktų ir tarptautinių paminklosaugos konvencijų – jose įtvirtintos pagarbos kultūros paveldo autentiškumui. Ketvirta. Apie modernios lietuvių tautinės savimonės formavimąsi bylojanti Kauno tarpukario ir pokario sienų tapyba daugeliu atvejų dar tik laukia restauratorių.
Technical peculiarities of the old wall paintings restoration always are discussed. Author draws attention to the significance of the fact that restored mural paintings in Kaunas could show us signs of local confessional and national communities’ history. In that case author analyses wall paintings in al fresco, al secco, oil and distemper techniques manner – their restoration – in Architectural Ensemble of Pazaislis Monastery, Kaunas Officers palace, two town churches and Jewish synagogue. The main aim of the article is to investigate and esteem mentioned restoration works from the aspect of heritage preservation. Besides, it’s worth to remind that the restoration of those wall paintings was esteemed on the basis of Venice Charter of 1964 and the law of preservation of real cultural valuables of the Republic of Lithuania, 2004. As one of the samples, was taken the cupola composition in the Pazaislis Monastery church. The mural painting, created by Giussepe Rossi in 1692–1710 (1715), is part of all Architectural Ensemble, which in Soviet times was announced as a cultural monument with architectural, art, historical, memorial, religious and landscape values. Seeking to discover the restoration problems of this (painted in al secco technique) picture, investigating the XIX century orthodox monks recasts removal, author considering also the implications of the restoration works (started on 1986). By the way, in this case the signs of confessional communities’ history were not treated by restorers as valuables. However, in most restored Kaunas’ mural paintings, if do not mention the sample of Jewish synagogue, those reflections are still visible.
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/31724
https://hdl.handle.net/20.500.12259/31724
Appears in Collections:Kauno istorijos metraštis 2007, nr. 8

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

136
checked on Mar 29, 2020

Download(s)

132
checked on Mar 29, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.