Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/30972
Type of publication: Straipsnis / Article
Author(s): Indrašienė, Valdonė;Pivorienė, Jolanta
Title: Pagalba šeimai, kai vaikui paskirta vidutinės priežiūros priemonė
Other Title: Support for family when child is in average care
Is part of: Socialinis darbas. Patirtis ir metodai, 2012, nr. 10(2), p. 65-82
Date: 2012
Abstract: The main goal of average child care means is to resocialize a child. One of the key elements which is essential for successful resocialization is close cooperation between support providers and the nearest child’s environment – family. The aim of the article is to find out point of view of professionals at socialization centres (closed institutions) about social, psychological, educational support for family during the implementation of average child care. 22 professionals were interviewed at every socialization centre. During content analysis six categories have been revealed and are presented in the article: creation of family like environment in the Centre, child’s preparation for return to family, involvement of parents in child’s resocialization process, sociopsychological support for parents while child is in average care, situation in the family for assignment of average child care, reasons of child’s re-enter.Generalized research data show that the lack of coordination working with a family in community and with a child in institution is one of the most important factors which influence big children re-enter rate. Cooperation with the families is limited to the providing parents with information about the daily routine in the institution. On the other hand, professionals emphasize parents’ reluctance toward cooperation.
Siekiant užtikrinti vidutinės priežiūros priemonės veiksmingumą ir sėkmingą vaiko resocializaciją, ypač svarbu, kad vaiko tėvai (globėjai) aktyviai bendradarbiautų su socializacijos centru, įsitrauktų į vaiko vidutinės priežiūros priemonės vykdymą. Iš sėkmingos vaikų resocializacijos veiksnių išskiriamas ryšių su artimiausia vaiko aplinka palaikymas kuriant tarpusavio bendradarbiavimo tinklą. Darbo su tėvais bendruomenėje ir vaiku institucijoje koordinavimo stoka lemia tai, kad daug vaikų grįžta į priežiūros įstaigas. Mokslinių tyrimų analizė rodo, kad daugiau dėmesio sutelkiama į pagalbą vaikui, teikiamą socializacijos centre, o ne šeimai kaip visumai. Šiame straipsnyje pateiktos analizės tikslas yra, remiantis teoriniais, antriniais duomenų šaltiniais ir atlikto kokybinio tyrimo duomenimis, analizuoti socioedukacinės pagalbos šeimai ir vaikui poreikį bei galimybes, kai vaikas gyvena ir yra ugdomas vaikų socializacijos centre (VSC).
Internet: https://eltalpykla.vdu.lt/1/30972
https://hdl.handle.net/20.500.12259/30972
Appears in Collections:Socialinis darbas. Patirtis ir metodai / Social Work. Experience and Methods 2012, nr. 10 (2)

Files in This Item:
Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

33
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

107
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.