Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.12259/130975
Options
Pradinių klasių mokinių vidinės mokymosi motyvacijos ugdymas taikant programavimą Scratch programa
Field of Science
Edukologija / Education (S007)
Degree Discipline
Pradinio ugdymo pedagogika / Primary Education (B)
Type of publication
type::text::thesis::bachelor thesis
Title
Pradinių klasių mokinių vidinės mokymosi motyvacijos ugdymas taikant programavimą Scratch programa
Other Title
The Development of Intrinsic Learning Motivation in Primary School Students through the Scratch Programming Platform
Author
Bagdonaitė, Fausta |
Advisor
Extent
40 p.
Date Issued
2021-06-09
Abstract
Topic relevance. In the new age of technology using technology is unavoidable and now it is a very important part of learning. We know that these times five-year old’s are able to use tablets flawlessly, watch movies on them and listen to music. Primary school kids are already creating Gmail, Facebook and other accounts. Kids older than Fifth grade often surpass teacher’s knowledge on technology. In this age of technology, parents and teachers face the lack of intrinsic motivations in students.
Research problem: how does the intrinsic motivation of primary school students change when programming in the Scratch program?
Research objective: to determine how the intrinsic learning motivation of primary school students changes using the Scratch programming program.
Research object: students’ intrinsic motivation.
Tasks:
1. To theoretically substantiate the concept of learning motivation.
2. Analyze the content of internal learning motivation
3. To analyze the applications of informatics in primary education.
4. Review the good experiences of primary school students programming in Scratch.
5. To investigate student's intrinsic learning motivation through programming in the Scratch program.
Methods:
1. Analysis of scientific and methodological literature
2. Review of good experiences.
3. Quantitative research.
Main conclusions: students learning outcomes are much better when a student learns driven by his intrinsic motivation. From the obtained research data, it showed that the girls were more motivated to the program during the Lithuanian language lesson than boys. Student`s intrinsic motivation to learn during a world cognition lesson is higher using Scratch programming. It has a little effect on the math lesson.
Research problem: how does the intrinsic motivation of primary school students change when programming in the Scratch program?
Research objective: to determine how the intrinsic learning motivation of primary school students changes using the Scratch programming program.
Research object: students’ intrinsic motivation.
Tasks:
1. To theoretically substantiate the concept of learning motivation.
2. Analyze the content of internal learning motivation
3. To analyze the applications of informatics in primary education.
4. Review the good experiences of primary school students programming in Scratch.
5. To investigate student's intrinsic learning motivation through programming in the Scratch program.
Methods:
1. Analysis of scientific and methodological literature
2. Review of good experiences.
3. Quantitative research.
Main conclusions: students learning outcomes are much better when a student learns driven by his intrinsic motivation. From the obtained research data, it showed that the girls were more motivated to the program during the Lithuanian language lesson than boys. Student`s intrinsic motivation to learn during a world cognition lesson is higher using Scratch programming. It has a little effect on the math lesson.
Naujame technologijų amžiuje technologijų panaudojimas yra neišvengiama ir labai svarbi mokymosi proceso dalis. Ir šiame technologijų amžiuje tėvai bei mokytojai susiduria su mokinių vidinės motyvacijos stoka. Bakalauro darbe ieškoma atsakymo, kaip taikant programavimą Scratch programa kinta mokinių vidinė mokymosi motyvacija.
Tyrimo problema: kaip kinta pradinių klasių mokinių vidinė mokymosi motyvacija taikant programavimą Scratch programa?
Tyrimo tikslas: nustatyti, kaip kinta pradinių klasių mokinių vidinė mokymosi motyvacija naudojant programavimą Scratch programa.
Tyrimo objektas: mokinių vidinė motyvacija.
Uždaviniai:
1. Teoriniu požiūriu pagrįsti mokymosi motyvacijos sampratą.
2. Išanalizuoti vidinės mokymosi motyvacijos turinį.
3. Išanalizuoti informatikos taikymą pradiniame ugdyme.
4. Apžvelgti gerąją pradinių klasių mokymosi patirtį naudojant Scratch programavimą.
5. Ištirti mokinių vidinę mokymosi motyvaciją taikant programavimą Scratch programa.
Metodai:
1. Mokslinės ir metodinės literatūros analizė.
2. Gerosios patirties apžvalga.
3. Kiekybinis tyrimas.
Pagrindinės išvados: mokinių mokymosi rezultatai yra kur kas geresni, kai mokinys mokosi vedinas vidinės motyvacijos. Iš gautų tyrimo duomenų pastebima, kad mergaitės programuoti lietuvių kalbos pamokos metu buvo labiau motyvuotos nei berniukai. Mokinių vidinė mokymosi motyvacija pasaulio pažinimo pamokos metu yra aukštesnė naudojant Scratch programavimą. Matematikos pamokai daro nežymią įtaką.
Tyrimo problema: kaip kinta pradinių klasių mokinių vidinė mokymosi motyvacija taikant programavimą Scratch programa?
Tyrimo tikslas: nustatyti, kaip kinta pradinių klasių mokinių vidinė mokymosi motyvacija naudojant programavimą Scratch programa.
Tyrimo objektas: mokinių vidinė motyvacija.
Uždaviniai:
1. Teoriniu požiūriu pagrįsti mokymosi motyvacijos sampratą.
2. Išanalizuoti vidinės mokymosi motyvacijos turinį.
3. Išanalizuoti informatikos taikymą pradiniame ugdyme.
4. Apžvelgti gerąją pradinių klasių mokymosi patirtį naudojant Scratch programavimą.
5. Ištirti mokinių vidinę mokymosi motyvaciją taikant programavimą Scratch programa.
Metodai:
1. Mokslinės ir metodinės literatūros analizė.
2. Gerosios patirties apžvalga.
3. Kiekybinis tyrimas.
Pagrindinės išvados: mokinių mokymosi rezultatai yra kur kas geresni, kai mokinys mokosi vedinas vidinės motyvacijos. Iš gautų tyrimo duomenų pastebima, kad mergaitės programuoti lietuvių kalbos pamokos metu buvo labiau motyvuotos nei berniukai. Mokinių vidinė mokymosi motyvacija pasaulio pažinimo pamokos metu yra aukštesnė naudojant Scratch programavimą. Matematikos pamokai daro nežymią įtaką.
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Defended
Taip / Yes
Access Rights
Atviroji prieiga / Open Access