Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/129895
Type of publication: master thesis
Field of Science: Komunikacija ir informacija / Communication and information (S008)
Author(s): Laužonytė, Alma
Supervisor: Mažeikis, Gintautas
Title: Kanibalizmo tabu kino industrijoje
Other Title: The taboo of cannibalism in the film industry
Extent: 229 p.
Date: 28-May-2021
Keywords: Kanibalizmas;Cannibalism;Tabu;Taboo;Transgresija;Transgression;Kino industrija;Film industry;Inkorporavimo metafora;Metaphor of incorporation
Abstract: Kanibalizmas kino industrijoje atpažįstamas kaip inkorporacijos metafora, alegorinė figūra, savimonės savasties samprata. Nuolat pažeidus kanibalizmo tabu kino industrijoje vyksta moralinė, estetinė, socialinė, psichologinė transgresija. Todėl šiame magistriniame darbe svarbu atverti su kanibalizmu susijusias kultūrines stigmas, išryškinti kaip tai veikia bendrąsias kultūrines nuostatas, mases, civilizacijos gyvenimą. Be kita ko, apčiuopti pasiskirstymą ir vartojimą kaip pop kultūrinė ideologija pratinama prie dalinio kanibalizmo, o kartu kokią įtaką daro biogalios socialiniams mechanizmams. Kitaip tariant, kanibalizmo tabu kino industrijoje tyrimas, pasitelkiant chronologinę transgresijos raidos struktūrą, leidžia plačiau suprasti XX ir XXI a. vyraujantį kanibalizmo ambivalentiškumą/ daugiaprasmiškumą, apžvelgti politines, kultūrines ir socialines nuostatas. Tai patvirtina, kad kanibalizmo tabu pažeidimas kino industrijoje yra itin aktuali, o kartu problematiška šiandienos kultūros kritikos tema, kuri perveria dabartinių skirtumų ir tapatybės diskusijų širdį.
Cannibalism in the film industry is recognizable as a metaphor for incorporation, an allegorical figure, the concept of self-awareness. Moral, aesthetic, social and psychological transgression is taking place in the film industry after the constant violation of the taboo of cannibalism. Therefore, in this master’s thesis, it is important to open up the cultural stigmas associated with cannibalism; highlight how it affects general cultural attitudes, masses, life of civilization; to feel distribution and consumption as pop cultural ideology is accustomed to partial cannibalism; what impact have on biogals social mechanisms.In other words, the study of cannibalism taboos in the film industry, using the chronological structure of transgression development, provides a broader understanding of the 20th and 21st centuries the prevailing ambivalence / ambiguity of cannibalism, also to reviews political, cultural and social attitudes. This confirms that the violation of the taboo of cannibalism in the film industry is a highly relevant and, at the same time, problematic topic of contemporary cultural critique that pierces the heart of the current differences and identity debate.
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/129895
Appears in Collections:2021 m. (MF mag.)

Files in This Item:
lauzonyte _alma_md.pdf3.53 MBAdobe PDF   Until 2026-05-28View/Open

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats


CORE Recommender

Page view(s)

4
checked on Jun 6, 2021

Download(s)

1
checked on Jun 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.