Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.12259/124755
Options
Gitaros įvaizdį lemiantys veiksniai
Field of Science
Menotyra / History and theory of arts (H003)
Type of publication
type::text::thesis::master thesis
Title
Gitaros įvaizdį lemiantys veiksniai
Other Title
Factors influencing the attitude towards guitar
Author
Advisor
Extent
56 p.
Date Issued
2015-06-04
Abstract
Gitara yra vienas žinomiausių ir populiariausių muzikos instrumentų visame pasaulyje. Ją išgirsti galima pačiose visokiausiose erdvėse – nuo žvilgančių pasaulinių koncertų salių iki purvinų gatvių. Turbūt joks kitas instrumentas negali pasigirti tokiu įvairių amžiaus grupių, socialinių sluoksnių ir profesinių sričių atstovų susidomėjimu. Ir visgi tie, kurie siekia akademinio profesionalizmo bei skatina jaunąją kartą užsiimti šiuo instrumentu daugiau nei mėgėjiškai, susiduria su gitarą lydinčiais stereotipais: manoma, jog ji yra „nerimtas“, „lengvas“, „namų muzikavimo“ instrumentas, siejama ją su primityviu „akordų brūžinimu“, akompanavimu dainininkui ar po elektrinės gitaros efektais savo diletantiškumą slepiančiais „rokeriais“. Nemažai žmonių negalėtų pasakyti skirtumo tarp klasikinės, akustinės, elektrinės gitarų, jau nekalbant apie retesnius porūšius. Todėl šie stereotipai yra siejami su gitara apskritai, ir trukdo jai užimtą gerbtiną, lygiavertę poziciją tarp kitų, jau akademiniame pasaulyje seniai pripažintų instrumentų (smuiko, fortepijono ir pan.). Iki šiol nebuvo atlikta tyrimų apie gitaros įvaizdį, reputaciją, ją lydinčius mitus, stereotipus, bei jų daromą įtaką tolesnei gitaros raidai. Šis tiriamasis darbas siekia užpildyti tą spragą. Jo objektas – gitaros įvaizdis muzikoje išprususios ir neišprususios visuomenės akyse, tikslas – ištirti tą įvaizdį lemiančius veiksnius. Darbą sudaro dvi dalys (skyriai), keliančios uždavinius: pirmoji, mokslinės literatūros analizė – apžvelgti gitaros raidos istoriją ir įvaizdžio kaitą; antroji, kiekybinis tyrimas – ištirti šiandienį gitaros įvaizdį, nustatant ir su instrumento istorija susiejant jį lemiančius veiksnius. Atlikus abidvi tyrimo dalis paaiškėjo, jog gitaros įvaizdis iš tiesų vis dar yra kaip „lengvo“, visiems prieinamo ir „pigaus“ instrumento, kurio atliekama muzika yra dažniausiai nesiejama su aukštuoju menu, o į jį pretenduojanti klasikinė gitara yra neatskiriama nuo šiuolaikinės gitaros ir populiariosios muzikos. To priežastys – gitaros istorija, kurioje ji užėmė akompanuojančią, nesavarankišką rolę, atsiliko nuo kitų instrumentų evoliucijos, nesulaukė pakankamai dėmesio iš garsiausių pasaulio kompozitorių, o taip pat empirinio tyrimo atskleistas faktas, jog nuo XX amžiuje nuo klasikinės atsiskyrusių šiuolaikinių gitarų sukurta asociacija su populiariaisiais muzikos žanrais išliko iki šiandien. Jis taip pat parodė ir kitas priežastis: nepatrauklios akademinės karjeros galimybės, paplitęs ir įžūliai demonstruojamas gitaristų mėgėjų diletantiškumas. Tyrimo metu išaiškėjo, jog tie stereotipai yra dar labai gajūs ir turi nemažą reikšmę klasikinės gitaros pozicijai akademinės muzikos pasaulyje. Tyrimo pabaigoje buvo pateiktos rekomendacijos, kaip išvadas apie gitaros įvaizdį ir jį lemiančius veiksnius tinkamai panaudoti, skatinant profesionaliosios akademinės muzikos ir klasikinės gitaros mokyklos tobulėjimą.
Guitar is one of the most known and popular instruments in the world. You may have heard it in a variety of locations – from glossy world-famous concert halls to muddy streets. There is probably no other instrument that can boast such interest from a variety of age groups, social positions and professional fields. And yet, those who seek academic professionalism and encourage the younger generation to play this instrument at an above-amateur level, often encounter certain stereotypes: many believe that guitar is “frivolous”, “light” and “home music” instrument, associate it with primitive “chord strumming”, backing a singer, or a rock musician who hides his lack of skill behind over-used effects of an electric guitar. A lot of people cannnot tell the difference between classical, acoustic and electric guitar, not to mention more unusual subspecies. That’s why these stereotypes are associated with the guitar as a whole, and interferes with its attempts to take its place among other, already acknowledged instruments (like violin, piano) in the academic music world. Until now, there was no research on the image of the guitar, its reputation, myths and stereotypes that follow it, and their influence towards the further development of the guitar. This exploratory thesis aims to fill that gap. Its object – attitude towards the guitar in the eyes of musically sophisticated and unsophisticated society, aim – to discover the factors influencing that attitude. Thesis is comprised of two chapters, both having a particular task: the first one, scientific literature analysis – to review the development history of the guitar and the changes to its image; second one, quantitative analysis – to investigate the modern-day image of guitar, identifying and linking it’s determining factors with the history of this instrument. The completion of both parts of this research has shown that indeed, the image of guitar is still one of a “frivolous”, easily accessible and “cheap” instrument, and the music associated with it is seldom related to the high art. The reasons behind that are the history of the guitar, in which it occupied a background, dependent, accompanying role, lagged behind the evolution of other instruments, didn’t receive enough attention from renowned world-class composers, and also, as uncovered in the empirical research, the association with popular music, which was created by contemporary guitar as it separated it’s ways from classical one in the 20th century. It also uncovered additional reasons: unattractive academic career opportunities, wide-spread and boldly demonstrated dilettantism of amateur guitarists. Research has shown that these stereotypes are still very present and have considerable influence towards classical guitar’s position in the academic music world. In the end, several recommendations were presented on how to use these findings, seeking to encourage professional academic music and development of the classical guitar school.
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Defended
Taip / Yes
Access Rights
Atviroji prieiga / Open Access